Helsingin Vuoniityn peruskoulun kieltenopettaja Heli Sandström järjesti oppilaille Duolingo-viikon. Sen aikana oppilaat pelasivat Duolingo-kielipeliä, jossa opiskellaan kieliä tehtävien avulla.
Pelissä on kolmenlaisia tehtävätyyppejä: kuuntelu-, puhe- ja kirjoitustehtäviä.
Teemaviikon tarkoituksena oli oppia erilaisia kieliä viikon ajan peliä pelaamalla. Se, joka pääsisi pisimmälle kielten oppimisessa, voittaisi karkkipalkinnon.
Suositut kieltenoppimispelit ovat monelle tuttuja, mutta ovatko ne hyvä tapa oppia kieliä?
Sandströmin mukaan Duolingo ja muut oppimispelit ovat motivoivia ja siksi niiden avulla tekee mieli oppia lisää ja lisää. Huonona puolena hän pitää sitä, että peleissä ei aina opeteta esimerkiksi kielioppisääntöjä.
Kolmen peliä kokeilleen oppilaan mielestä Duolingo on tavallista opetusta hauskempi tapa oppia kieliä. Parasta on, että pelissä voi opiskella omaan tahtiin ja valita vapaasti kaikista kielistä.
Kuinka paljon viikon pelaaminen voi opettaa?
Opettaja Sandström kertoo, että viikossa on mahdollista oppia paljonkin valittua kieltä pelaamalla. Oppimisen taso riippuu pelaamisen määrästä.
Duolingosta voi oppia monia valtakieliä ja pienempiäkin kieliä, mutta esimerkiksi viro puuttuu sovelluksesta. Lisäksi siinä oppii huomaamatta englantia, koska sovellus toimii englanniksi.
Duolingo-viikon voittanut kuudesluokkalainen Pyry Vuorinen muistaa yhä Duolingosta oppimiaan ruotsin kielen sanoja. Hänen mielestään sovellus auttaa oppimaan kieliä.
Myös luokkatoveri Noa Lappalaisen mielestä asiat jäivät paremmin mieleen.
Oppilaat toivovat lisää pelejä kielten opiskeluun
Netissä olevia oppimispalveluita käytetään Heli Sandströmin mukaan jonkin verran, oppilaiden mielestä harvoin.
Vuorinen, Lappalainen ja heidän kaverinsa Leo Kivioja kannattavat kielipelien käyttämistä opiskelussa nykyistä enemmän.
Kieltenopettaja Sandströmin mielestä netissä olevia oppimispalveluita voidaan käyttää kirjojen lisäksi, mutta kirjoja ei todellakaan voi jättää pois opiskelusta. Pelien käyttäminen riippuu opiskeltavasta aiheesta ja ajankohdasta.
Kieltenopettajat tekevät päätöksiä miettien tavoitetta ja tarkoitusta. Varsinkin motivaation kannalta pelit ovat usein hyödyllisiä.
Sandströmin mukaan ne sopivat parhaiten oppilaille, jotka eivät ole kovinkaan kärsivällisiä, tykkäävät peleistä ja ovat kiinnostuneita kielistä, joita ei yleisesti kuule.
Opettajan suurin toive on, että tunneilla kävisi useammin vieraina opiskeltavaa kieltä äidinkielenään puhuvia ihmisiä.
Työryhmä: Nele Choudhury, Anna Ehramaa, Liisa Mattila ja Oskar Vaarna, Vuoniityn peruskoulun Yle Uutisluokka. Yle Uutisluokka on mediakasvatushanke, jossa nuoret tekevät uutisia omista aiheistaan.