Ystävyys on supervoima, mutta yksinäisyys sattuu – Tehtäväpaketti sosiaalisista suhteista

Mikä on ystävyyden merkitys ihmisen hyvinvoinnille? Yksinäisyys voi kohdata kenet vain, mutta mitä se tekee ihmiselle? Tartu Yle Uutisluokan oppituntipakettiin sosiaalisista suhteista.

Kuvituskuva, hymyileviä nuoria ja myrtynyt nuori piirrettynä lehtiölle.
Kuva: Timo Kallio / yle
Mari Vesanummi

Peruskouluille ja toisen asteen opiskelijoille suunnattujen tehtäväpakettien materiaalina on kasvatuspsykologian professorin, yksinäisyystutkija Niina Junttilan haastatteluvideot sekä Yle Uutisluokan tekemä korttijuttu kaverisuhteista.

Mediataitotehtävät koostuvat molempiin videoihin liittyvistä viidestä perustason tehtävästä ja viidestä soveltavasta tehtävästä. Yhteensä tehtäviä on siis 20 ja sen lisäksi vielä videoiden ja korttijutun sisällöstä koostuva visa.

Ystävyyden synty on mysteeri

Millainen on hyvä ystävyyssuhde ja kuinka se syntyy? (Toimittaja: Mari Vesanummi/Yle, kuvaus: Miikka Varila/Yle sekä Yle arkistot, grafiikka: Timo Kallio/Yle)

Perustason tehtävät (soveltuvat parhaiten alakouluikäisille)

  1. Lämmittele. Mitä ovat kaveritaidot?
    (Tietoa keskustelun tueksi löytyy esimerkiksi OPH:n sivuilta).
  2. Katso video. Mitä videolla kerrotaan ystävyyden syntymisestä? Missä ja miten sinä olet tutustunut ystäviisi? Millaisia tarinoita olen kuullut ystävyyden syntymisestä?
  3. Katso video. Millainen on sinun mielestäsi hyvä ystävä? Millaisia asioita hyvä ystävä tekee? Entä mitä hyvä ystävä ei ikinä tekisi?
  4. Keskustele. Professori Niina Junttila sanoo, että ystävyys on kuin supervoima. Mitkä muut asiat voivat olla ihmiselle supervoimia? Mikä on sinun supervoimasi? Minkä supervoiman haluaisit itsellesi?
  5. Kokeile - Mitä pieniä tekoja voi tehdä tai mitä voi sanoa saadakseen muut tuntemaan itsensä huomatuiksi ja arvostetuiksi?

Soveltavat tehtävät (soveltuvat yläkouluihin ja toiselle asteelle)

  1. Valitse ja esittele uutinen. Selaa Ylen ystävyyttä käsitteleviä uutisia, poimi itseäsi kiinnostava uutinen ja esittele se parille/ryhmälle.
  2. Tarkastele. Joskus ystävystyminen vaatii rohkeutta. Miten rohkeutta voisi harjoittaa? Millaisessa tilanteessa viimeksi koit itsesi rohkeaksi?
  3. Katso video ja listaa. Professori Niina Junttilan mukaan meidän suomalaisten on joskus vaikea kertoa omista onnistumisen kokemuksistamme. Missä sinä olet viimeksi onnistunut?
  4. Keskustele ja pohdi. Millaiset tilanteet ovat opettaneet sinulle ystävyyden merkityksestä?
  5. Tarkastele ja pohdi. Millaisia vaikutuksia teknologialla ja sosiaalisella medialla on ystävyyssuhteiden muodostamisessa ja ylläpitämisessä? Vähentääkö vai lisääkö teknologian ja somen käyttäminen yksinäisyyttä?

Yksinäisyydestä pitää puhua

Miten yksinäisyys vaikuttaa ihmiseen ja miksi joku jää porukan ulkopuolelle? (Toimittaja: Mari Vesanummi/Yle, kuvaus: Miikka Varila/Yle sekä Yle arkistot, grafiikka: Timo Kallio/Yle)

Perustason tehtävät (soveltuu parhaiten alakouluikäisille)

  1. Katso video. Mikä ero on yksin olemisella ja yksinäisyydellä?
  2. Katso video ja pohdi. Mitkä ovat videon mukaan asioita, jotka saattavat johtaa yksinäisyyteen ? Mistä yksinäisyys johtuu?
  3. Keskustele. Oletko joskus tuntenut itsesi yksinäiseksi tai ulkopuoliseksi? Mitä teit tilanteessa? Mitä olisit toivonut muiden tekevän? Mitä voi tehdä, jos huomaa jonkun jäävän yksin tai ulkopuoliseksi?
  4. Katso video ja keskustele. Miten yksinäisyyden tunne voi vaikuttaa ihmiseen? Tunnistatko tutkijan kertomia vaikutuksia?
  5. Tarkastele. Millä keinoilla yksinäisyydestä voisi päästä yli ja saada kavereita?

Soveltavat tehtävät (soveltuu yläkouluihin ja toiselle asteelle)

  1. Pohdi ja keskustele. Mitä jokainen ihminen voi tehdä sen hyväksi, että maailmassa olisi vähemmän yksinäisyyttä?
  2. Katso video ja pohdi. Miten yksinäisyys vaikuttaa ihmiseen? Onko yksinäisyys mielestäsi vain yksinäisen ihmisen ongelma? Miksi tai miksi ei?
  3. Keskustele. Millaisia vaikutuksia teknologialla ja sosiaalisella medialla on ystävyyssuhteiden muodostamisessa ja ylläpitämisessä? Vähentääkö vai lisääkö teknologian ja somen käyttäminen yksinäisyyttä?
  4. Pohdi ja kirjoita. Miksi on tärkeää puhua yksinäisyydestä?
  5. Testaa. Onko sinulla joskus ollut yksinäisyyteen liittyviä haitallisia ajatuksia? Testaa Yle Oppimisen testissä.
Iittalan uutisluokkalaiset haastattelevat henkilöä juttua varten.
Iittalan yhteiskoulun 9A-uutisluokka haastatteli koulukuraattori Petraliina Kaitaista siitä, kuinka uudessa koulussa pääsee mukaan porukoihin. Kuva: Miikka Varila / Yle

Yle Triplet tarjoaa oppimateriaalia uutisista

Katso lisää oppimateriaalia Yle Tripletistä. Tripletistä löydät uutisvideoita eri oppiaineisiin. Jokaiseen videoon on tehty valmiita tehtäviä ja uutisvisa vastauksineen.

Tehtäväpaketin ovat suunnitelleet pedagogiset sisällöntuottajat Suvi-Tuuli Laaksonen ja Roosa Töyrylä.

Tehtäväpaketin toteutuksessa ovat avustaneet Yle Uutisluokka, Ylen Hyvin sanottu -hanke ja Opetushallitus.

Nuorten välisestä ystävyydestä ja nuorten yksinäisyydestä jatketaan Hyvin sanottu -festivaaleilla 29.9. kello 11 Hämeenlinnan Verkatehtaan Lasipihalla.

Suosittelemme