Yhä useampi nuori suorittaa traktorikortin – Liikenneturva: ”Hyvä kaveri ei aiheuta ylimääräisiä paineita liikenteessä”

Traktorimönkijöiden yleistyminen lisää nuorten intoa hankkia traktorikortti eli T-luokan ajo-oikeus. Vahinkoja nuorille sattuu yleensä lähinnä vilkastahtisessa liikenteessä.

Napapiirin peruskoulun ysiluokkalaiset Onni Niskala ja Lauri Vierelä koppimönkijän kyydissä.
Uutisluokkalaisille Onni Niskalalle ja Lauri Vierelälle traktorimönkijä on tuttu menopeli. Kuva: Anton Niemelä / Yle Uutisluokka
Yle Uutisluokka

Traktorikortit ovat yleistyneet, ja samalla myös vahinkojen määrä on kasvanut.

Liikenne ja viestintävirasto Traficomin mukaan hankittujen traktorikorttien määrä on kasvanut melko tasaisesti viimeisen 12 vuoden aikana. Vuonna 2011 kortteja hankittiin vielä alle 2 300 kappaletta kun vuonna 2021 määrä oli jo yli 7 200.

Kuluvan vuoden marraskuun loppuun mennessä kortin on hyväksytysti suorittanut jo reilut 6 800 henkilöä.

Liikenneturvan Rovaniemen yhteyspäällikön Petri Niskan mukaan aiemmin traktorikortti suoritettiin lähinnä moottorikelkkailun takia, mutta mönkijöden ja varsinkin traktorimönkijöiden yleistyessä etenkin nuorilla on yhä useammin tarve hankkia T-luokan ajo-oikeus. Vain harvalla on tarve hankkia ajo-oikeus varsinaisen traktorin kuljettamiseen.

Niska ymmärtää traktorimönkijöiden suuren suosion.

– Se on mainio kulkuväline kodin ja koulun välille sekä kuljettaessa kavereiden luokse tai harrastuksiin. Koppimönkijöillä pärjää myös kylmemmissä olosuhteissa, ja niihin saa hyvät varusteet lämmitystä ja poppikonetta myöten. Moneen laitteeseen saa myös kaverin kyytiin.

Näin yhdeksäsluokkalaiset kommentoivat traktorikortin hankkimista – vain harva maksaa bensat itse
Napapiirin peruskoulun yhdeksäsluokkalaiset Oula Antikainen, Santeri Vanhatapio, Sonja Vähä, Hugo Gröhn, Neea Rajala ja Ohto Saastamoinen kertovat, millaisia suunnitelmia heillä on ajokorttien suorittamisen suhteen. Toimittajana Onni Niskala.

Niskan mukaan traktorikorttien yleistyminen on lisännyt myös sattuneiden vahinkojen määrää. Nuorten kuljettamien traktorimönkijöiden vahingot tapahtuvat yleensä vilkastahtisessa liikenteessä, etenkin risteykset ovat haasteellisia kaikille liikenteessä liikkujille. Joissain tilanteissa myös kaistanvaihdot ovat hankalia.

Nuorille tapahtuu myös keskimääräistä enemmän vahinkoja parkkipaikoilla, peruutustilanteissa ja pysäköidessä, Niska kertoo.

– Ei ole rikos olla nuori. Iän myötä kokemus liikenteessä karttuu.

Pohjatiedot teoriakokeesta

Traktorikortin saa suorittamalla teoriakokeen. Kortilla saa ajaa yleisimpiä traktorimönkijämalleja, mutta ei kaikkia, Niska muistuttaa. Tarkempi ajoneuvoluokka selviää rekisteröintitodistuksesta.

– Poliisilta tulee usein palautetta siitä, että he ovat liikenteen valvonnoissaan liian usein havainneet tilanteen, jossa nuorella mönkijäkuljettajalla ei ole ajo-oikeutta kuljettamaansa ajoneuvoon, Niska kertoo.

Mies katsoo kameraan ja hymyilee. Taustalla lumista maisemaa ja kerrostalo.
Liikenneturvan Rovaniemen yhteyspäällikön Petri Niskan mukaan traktorikorttien yleistyminen on lisännyt myös sattuneiden vahinkojen määrää. Arkistokuva. Kuva: Vesa-Pekka Hiltunen / Yle

Teoriakokeesta kuljettaja saa pohjatiedot liikenteen säännöistä ja turvallisesta liikkumisesta. Niskan mukaan teoriakokeeseen kannattaa valmistautua riittävän huolellisesti.

– Ja niin kuin monessa muussakin asiassa, tästä se oppiminen vasta alkaa.

Niska vinkkaa, että turvallisuus paranee, kun kiinnittää huomiota ajoneuvon, etenkin renkaiden ja valojen, kuntoon. Liikennesääntöjen lisäksi huomiota kannattaa kiinnittää myös siihen, miten kyydissä oleva kaveri vaikuttaa omaan käyttäytymiseen.

– Hyvä kaveri ei aiheuta kuljettajalle ylimääräisiä paineita liikenteessä, Niska painottaa.

Työryhmä: Lauri Vierelä, Onni Niskala ja Anton Niemelä / Napapiirin peruskoulun Ylen uutisluokka, Eeva Kuivas / Yle uutiskummi. Yle Uutisluokka on mediakasvatustoimintaa, jossa nuoret tekevät uutisia omista aiheistaan.

Suosittelemme