Rebecca Ehrnrooth på familjens sommarställe i Porkala.
Hiihto

Somettava hiihtäjä vai hiihtävä sometähti?

Ehrnroothin Tiktok-videoilla on miljoonayleisö. Ihmisiä ärsyttää, että hänen tasoisensa hiihtäjä somettaa urheilusta. Ehrnrooth on kuitenkin huomannut, että yleisöä kiinnostaa muu kuin urheilumenestys.

Mikael Oivo,
Yle Urheilu

Sosiaalisessa mediassa Rebecca Ehrnrooth tunnetaan parhaiten Tiktok-videosta, jonka hän kuvasi imatralaisessa vessassa. Kuvaushetkellä SM-kisojen sprinttiviestin lähtöön oli vain kymmenen minuuttia aikaa.

Olen jäänyt lukkojen taakse vessaan. Ja olen vielä miesten vessassa. En tiedä, mitä mieltä tästä pitää enää olla, mutta olisi ihan kiva ehtiä starttiin vielä…

Kilpailun aikana video lähti elämään omaa elämäänsä somessa. Siitä tuli viraali Ehrnroothin tietämättä.

– Välillä minulta kysytään, että ”oletko juuttunut vessaan viime aikoina?” hekottaa hiihtäjä, jota Sportliv kävi tapaamassa loppukesästä.

Viraaliklippi löytyy myös Sportlivin minidokkarista, jonka voit katsoa alta.

Rebecca Ehrnrooth: "Sinun ei tarvitse olla maailman paras urheilija tehdäksesi rahaa somessa".

Tuloja sosiaalisen median kautta

Ehrnrooth käyttää mielellään Tiktokia ja Instagramia. Hänelle on helppoa ja luontevaa jakaa videoita lähes päivittäin. Hän on saanut jonkin verran tuloja olemalla aktiivinen kyseisissä sovelluksissa muutaman vuoden ajan.

– Ensisijainen tavoitteeni on olla urheilija, joka tekee sisältöä sosiaaliseen mediaan, ei olla urheileva somevaikuttaja. Mutta kun tuntuu niin luontevalta olla somessa, ja kun sosiaalisen median ja urheilun yhdistäminen on niin helppo toteuttaa, niin miksipä ei?

Rebecca Ehrnrooth åker rullskidor i Oitans, Esbo.

Ehrnrooth kuului aiemmin nuorten maajoukkueeseen, mutta muutaman edellisen kauden terveydelliset vastoinkäymiset ovat jarruttaneet hänen kehitystään, eikä hän sitten juniorivuosien ole kuulunut mihinkään Hiihtoliiton maajoukkueista.

Hän ei ole päässyt kilpailemaan säännöllisesti korkeimmalla tasolla, maailmancupissa saati arvokisoissa, joissa näkyvyys perinteisissä medioissa on lähes taattu.

Heikohko menestys ladulla ei ole kuitenkaan estänyt häntä solmimasta sponsorisopimuksia ja saamasta taloudellista tukea.

Aktiivisuus Instagramissa ja Tiktokissa on tuonut hänelle jonkin verran rahaa, mutta ei läheskään tarpeeksi, jotta se riittäisi kattamaan hiihtämisen kulut kokonaisuudessaan.

– Uskon, että minun pitäisi pärjätä hyvin kisoissa, jotta saisin kunnon palkan somen kautta. Se antaisi minulle enemmän näkyvyyttä, ja yritykset olisivat luultavasti kiinnostuneempia tekemään kanssani yhteistyötä, Ehrnooth arvelee.

Uskotko, että voisit tulevaisuudessa rahoittaa kaiken urheilusi sosiaalisen median tulojen avulla?

– Kyllä, ehdottomasti.

– Moni urheilija elää oikeasti sometuloillaan. Lotta Harala on hyvä esimerkki siitä. Hän on totta kai todella hyvä urheilija, mutta se on hänen sometilinsä, joka ohjaa hänen henkilöbrändiään ja luultavasti rahoittaa aika pitkälti koko hänen uransa.

Sosiaalinen media tärkeä kanava sponsoreille

Läheskään kaikki urheilijat eivät hyödynnä sosiaalisen median antamia mahdollisuuksia. Monelle itsensä kuvaaminen ja videoiden jakaminen tuntuu epämukavalta ja haastavalta.

Ehrnrooth ymmärtää, että se voi olla hankalaa aluksi, mutta hän kannustaa kuitenkin urheilijoita yrittämään. Varsinkin sellaisia, jotka ovat hänen kanssaan samassa tilanteessa.

– Mikäli olet tietyn tason urheilija, haluavat sponsorit nykyään saada näkyvyyttä sosiaalisessa mediassa.

Hänen mukaansa urheilijat, jotka eivät ole saavuttaneet absoluuttista huippua, voivat tavallaan hyötyä sosiaalisesta mediasta kaikista eniten. Menestyneimmät urheilijat saavat hyviä sponsorisopimuksia joka tapauksessa, riippumatta heidän aktiivisuudestaan somessa.

Rebecca Ehrnrooth i farten i världscupen 2022.
Rebecca Ehrnrooth hiihtää Salpausselän kisoissa vuonna 2022. Viime aikoina häntä ei ole nähty kansainvälisissä huippukisoissa. Kuva: Tomi Hänninen / Yle
Rebecca Ehrnrooth kör båt i Porkala.
Ehrnrooth kertoo, että sosiaalisessa mediassa on löydettävä oma tyyli ja tapa, joka tuntuu itselle sopivalta. Sisällön ei tarvitse olla erityisen kunnianhimoista tai korkealaatuista. Kuva: Mikael Oivo / Yle
Rebecca Ehrnrooth kör båt till familjens sommarställe i Porkala.
Hänen kokemuksensa mukaan esimerkiksi yksinkertaisen treenivideon tai kilpailusuorituksen jakaminen voi riittää aivan hyvin. Kuva: Mikael Oivo / Yle

– Mikäli yrittää tehdä sosiaalista mediaa tavalla, joka ei sovi itselle, se ei tule kantamaan pitkälle.

– Sisällön ei tarvitse olla täydellistä. Se osa sosiaalisesta mediasta, joka näyttää pelkkää täydellistä pintaa, ei puhuttele minua ollenkaan. Sisällöstä tulee hyvää, kun on oma itsensä, ei yritä liikaa ja on luonteva.

Ehrnrooth ei tee postauksia someen väkisin. Mikäli hänellä ei ole halua julkaista mitään, hän ei tee sitä pakolla.

– Mikäli minulla on sopimus yhteistyökumppanin kanssa, silloin työ on pakko tehdä. Mutta jos muuten tuntuu siltä, että en halua julkaista mitään, en tee sitä. Sen tulee olla kivaa.

16-vuotiaat luovat trendit

Ehrnrooth on tehnyt somesisältöä aktiivisesti sitten koronapandemian alun. Ensimmäiset Tiktok-videot olivat saman tien suosittuja, mikä kannusti häntä jatkamaan.

Ehrnroothilla on reilut 11 000 seuraajaa Tiktokissa ja 6 000 Instagramissa. Hän toteaa, että niitä saisi olla enemmänkin, mutta Ehrnroothin mukaan seuraajamäärät eivät ole enää yhtä keskeisessä roolissa kuin aiemmin.

– On tärkeämpää, kuinka paljon ihmiset reagoivat julkaisuihin. Minun seuraajani ovat todella aktiivisia reagoimaan ja katsovat oikeasti videoitani. Jos minulla olisi satatuhatta seuraajaa, mutta kukaan ei peukuttaisi videoitani, se tuntuisi jotenkin feikiltä.

Sosiaalisessa mediassa ei ole harvinaista, että ihmiset kirjoittavat epäasiallisia kommentteja – asioita, joita tuskin kehtaisivat sanoa päin naamaa. Ehrnrooth on kuitenkin enimmäkseen välttynyt ikäviltä kommenteilta.

Hänen saamansa negatiivinen arvostelu on lähinnä ollut ihmisten valitusta ja kummastusta siitä, että hänen tasoisensa ”menestymätön” urheilija tekee urheilu-uraansa liittyviä somepäivityksiä.

– On kaksi täysin eri asiaa, mitä tekee sosiaalisessa mediassa ja miten hyvin pärjää urheilussa. Miksi ei voisi olla aktiivinen somessa, vaikka ei olisi maailman paras hiihtäjä, ihmettelee Ehrnrooth.

Rebecca Ehrnrooth åker rullskidor i Oitans, Esbo.

Ehrnrooth kuuluu kesällä perustettuun yksityistalli Team Electrofitiin, joka tarjoaa urheilijoilleen ammattimaisen ja hyvinkin kilpailukykyisen harjoitusympäristön.

Talli järjesti hiihtäjilleen kauden alla kaksi ulkomaanleiriä, yhtä monta kuin A-maajoukkue omilleen. B-maajoukkueella leirejä on nolla. Ehrnrooth toteaa, että tiimin toiminta on tällä hetkellä jotakuinkin samalla tasolla kuin A-maajoukkueen.

– Hiihtoliiton tarjoamat harjoitusryhmät ovat pieniä ja meitä täyspäiväisesti panostavia hiihtäjiä on kuitenkin aika paljon. On tärkeää Suomen hiihdolle, että A-maajoukkueesta pudonneet saavat mahdollisuuden samantasoiseen harjoitteluun.

Hiihdon ohessa Ehrnrooth on opiskellut taloustieteitä Hankenilla, eli Svenska Handelshögskolanilla. Keväällä hän kirjoitti kandidaatin tutkielmansa siitä, miten eri ominaisuudet urheilijan henkilöbrändissä vaikuttavat kuluttajien ostopäätöksiin.

Tutkielmassa kävi ilmi, että urheilijan kilpailusuorituksella ei ole niin suurta vaikutusta kuin oli oletettu. Tämä yllätti Ehrnroothin.

– Kuluttajien asenteisiin vaikuttaakin eniten urheilijan luonne ja siihen liittyvät asiat. Eli, riittää aika pitkälle, että olet hyvä tyyppi.

Ehrnroothin valttikortti sosiaalisen median maailmassa on ollut hänen persoonallisuutensa, ei niinkään hänen viimeaikaiset kilpailusuoritukset. Hänen humoristiset videonsa ovat tavoittaneet miljoonia somekäyttäjiä, mutta tähänastinen resepti ei takaa somevideoiden suosiota jatkossa.

– Tuntuu, että Tiktokin trendit muuttuvat päivittäin. Olen 24-vuotias, mutta tyyliin 16-vuotiaat luovat trendit, hän huokaisee.

– On vaikeaa pysyä kärryillä, kun sisältö, joka oli hyvää vuosi sitten, ei toimikaan enää ollenkaan. Pitää pysyä valppaana.