Älyä tekoälyä – opettajan tehtäväpaketti opetuskäyttöön

Älyä tekoälyä -kokonaisuudessa kerromme, miten tekoäly toimii ja miten se voi auttaa meitä. Tähän artikkeliin on koottu tekoälykokonaisuuden videot ja tehtävät opettajien avuksi oppitunneille.

Mari Vesanummi

Älyä tekoälyä - kokonaisuus avaa tekoälyn kehityksen perusteet ja toimintalogiikan. Koko artikkeli löytyy täältä.

Näitä videoita ja tehtäviä voi käyttää hyödyksi tekoälyn perusteiden opettamisessa.

Video 1: Miksi tekoälyteknologia löi läpi juuri nyt?

Video 1: Miksi tekoälyteknologia löi läpi juuri nyt?

Perustason tehtävät

A. Katso video. Miksi tekoälystä on tullut iso juttu juuri nyt?

B. Katso video ja pohdi. Millaisissa tilanteissa emme välttämättä edes tajua käyttävämme tekoälyä? Miksi näitä asioita ei välttämättä ajatella tekoälynä?

C. Selvittäkää yhdessä. Mitä sinä haluaisit kysyä tekoälyn asiantuntijalta? Pystyttekö yhdessä selvittämään vastauksen kysymyksiinne?

Soveltavat tehtävät

D. Katso video, listaa ja ota selvää. Millaisia tekoälyyn ja teknologiaan liittyviä käsitteitä videolla mainitaan? Poimi mahdollisimman monta käsitettä ja yritä löytää niille yksinkertainen määritelmä.

E. Keskustelkaa. Mitä sinulle tulee ensimmäisenä mieleen, kun puhutaan tekoälystä? Millaisiin eri asioihin tiedät, että tekoälyä voi hyödyntää tällä hetkellä? Millaisiin asioihin arvelet tekoälyä käytettävän tulevaisuudessa?

F. Pohdi ja lue lisää. Millaista haittaa tekoälystä voi olla? Miten tekoälyä voidaan käyttää väärin? Pohdi ensin itse ja vertaa sitten, mitä aiheesta kerrotaan yle.fi -artikkelissa.

Video 2: Mihin tekoälyä kannattaa käyttää?

Video 2: Mihin tekoälyä kannattaa käyttää?

Perustason tehtävät

A. Katso video. Millaisiin asioihin tekoälyä kannattaa ja ei kannata videon mukaan käyttää?

B. Katso video. Miksi tekoälyä verrataan videolla internetiin?

C. Ota kantaa. Minkä tehtävän sinä haluaisit ulkoistaa tekoälyn tehtäväksi? Miksi juuri sen? Millaiset asiat teet jatkossakin mieluummin itse?

Soveltavat tehtävät

D. Etsi lisätietoa ja pohdi. Keitä videolla haastatellaan? Etsi lisätietoa haastatelluista henkilöistä. Millaisten asioiden ja alojen asiantuntijoita he ovat? Miksi juuri heidät on valittu videolla? Millaisia muita asiantuntijoita videolla olisi voitu haastatella?

E. Lue lisää ja pohdi. Lue lisää tekoälystä yle.fi -artikkelista. Miten tekoälyyn usein suhtaudutaan ja mistä tällainen suhtautuminen johtuu? Kuinka tekoälyyn kannattaisi sinun mielestäsi suhtautua?

F. Tarkastele yle.fi -artikkelin kuvitusta. Millainen tehtävä kuvituksella on artikkelissa? Mitä artikkelin lopussa kerrotaan kuvituksesta? Miksi tämä tieto on kerrottu?

Video 3: Millaisia supervoimia tekoäly voi antaa ihmisille?

Video 3: Millaisia supervoimia tekoäly voi antaa ihmisille?

Perustason tehtävät

A. Katso video. Millaista hyötyä tekoälystä voi olla ihmisille videon mukaan?

B. Katso video ja pohdi. Miksi videolla kuvailtuja ominaisuuksia kutsutaan supervoimiksi?

C. Määrittele. Mitä tarkoittaa videolla mainittu generatiivinen tekoäly?

Soveltavat tehtävät

D. Pohdi. Mitä luovuus tarkoittaa? Voiko kone olla luova vai pystyykö vain ihminen luovuuteen?

E. Lue lisää. Millaisia neuvoja ja vinkkejä tekoälyn käyttöön annetaan yle.fi -artikkelissa? Mikä neuvoista on mielestäsi hyödyllisin? Entä mikä yllättävin?

F. Pohdi ja lue lisää. Mikä ero on älyllä ja järjellä? Miksi tekoälyä kutsutaan tekoälyksi eikä tekojärjeksi? Miten videollakin haastateltu Katri Saarikivi määrittelee nämä kaksi yle.fi -kolumnissaan?

Video 4: Miten tekoäly voi vaikuttaa työelämään ja tulevaisuuden ammatteihin?

Video 4: Miten tekoäly voi vaikuttaa työelämään ja tulevaisuuden ammatteihin?

Perustason tehtävät

A. Katso video. Millaisia neuvoja videolla annetaan ammatin ja opiskelualan valitsemiseen liittyen? Miten tekoäly kannattaa ottaa huomioon ammatinvalinnassa?

B. Katso video ja pohdi. Millaisia taitoja tulevaisuuden työelämässä mahdollisesti tarvitaan? Miten näitä taitoja voi harjoitella ja kehittää?

C. Keskustelkaa. Miksi kaikkien olisi hyvä tietää edes jotakin tekoälystä?

Soveltavat tehtävät

D. Katso video ja ennakoi. Millaisia ammatteja tai töitä videolla nähdään? Miten tekoäly saattaa tulevaisuudessa vaikuttaa niihin? Millaiset ammatit sinua voisivat kiinnostaa tulevaisuudessa? Millaisia vaikutuksia tekoälyllä saattaa olla niihin?

E. Ota kantaa. Onko tekoäly mielestäsi työelämän kannalta ennemmin uhka vai mahdollisuus? Perustele mielipiteesi.

F. Lue lisää. Lue lisää aiheesta yle.fi -artikkelista. Mitä tarkoittaa generalisti? Miksi heidän arvellaan pärjäävän tulevaisuuden työelämässä?

Yle Triplet tarjoaa oppimateriaalia uutisista

Tehtäväpaketin videot ja niihin liittyvät visat löydät myös Yle Tripletistä. Tripletistä löydät uutisvideoita eri oppiaineisiin. Jokaiseen videoon on tehty valmiita tehtäviä ja uutisvisa vastauksineen.

Tehtäväpaketin on suunnitellut pedagoginen sisällöntuottaja Roosa Töyrylä.

Suosittelemme