Valtteri Bottaksen F1-ura uhkaa päättyä – asiantuntija kyseenalaistaa suomalaisen suuren haaveen

Valtteri Bottaksen ura katkolla ja ylivoimaisen ykkösen Red Bullin kaikki yllättänyt ratkaisu. Ylen F1-asiantuntija Jukka Mildh kommentoi alkavan kauden kuumimpia puheenaiheita.

Valtteri Bottas ennen F1-kauden alkua helmikuussa 2024.
Valtteri Bottaksen tilanne puhuttaa. Audikaan ei ole välttämättä kokeneelle suomalaiskuljettajalle paras ratkaisu, jos hän haluaa taas menestyä. Kuva: Formula 1 via Getty Images
Roope Visuri
Yle Urheilun F1-ennakko 2024
Kuuntele Yle Urheilun F1-ennakko 2024. Äänessä Roope Visuri ja Yle Urheilun F1-asiantuntija Jukka Mildh.

Onko Valtteri Bottaksella merkkejä paremmasta?

Valtteri Bottaksen viime kausi Alfa Romeoksi nimetyllä Sauberilla oli todella vaisu. Talli oli vasta viimeistä edellinen. Bottas oli vain neljässä kisassa pisteillä ja parhaimmillaan kahdesti kahdeksas. Nyt tallilla on oikeastaan täysin uusi auto.

Yksi mielenkiintoinen muutos on auton etuosan jousituksissa. Sauber on lähtenyt matkimaan viime vuosien menestystalli Red Bullia sekä viime kauden sensaatiota McLarenia. Sauber katsoo kyseisen ratkaisun olevan parempi nykyisille niin sanotuille maaefektiautoille.

Korostuskuva Sauberin kauden 2023 jousista.
Korostuskuva Sauberin kauden 2024 jousista.
Nykyisellä jousitusratkaisulla auto venyy kontaktista. Aiemmalla ratkaisulla jouset vetävät autoa enemmän kasaan. Kuvat: STELLA Pictures / DDP (vasen), IMAGO / Michael Potts / All Over Press (oikea)

Bottas ja Sauber-pomot ovat kertoneet, että auton nopeus kaarteissa olisi nyt aiempaa parempi. Muissakin ratkaisuissa Sauber on lähestynyt viime vuoden Red Bullin autoa.

Yle Urheilun F1-asiantuntijan Jukka Mildhin mielestä Sauberilta pitää odottaa parempia tuloksia kuin viime kaudella.

– Testien perusteella auton konsepti vaikuttaa paremmalta, vaikka tallin voimavarat eivät riitä hirveän nopeaan kehitykseen, Mildh arvioi.

Alkaako nyt Bottaksen uran viimeinen F1-kausi?

Bottaksen ura on ylipäätänsä vedenjakajalla. 34-vuotiaan suomalaisen ura on sojottanut Sauberin mukana laskusuuntaan. Bottaksen nykyinen sopimus umpeutuu tähän kauteen.

Suomi on ollut komeasti autourheilun kuninkuusluokassa F1-sarjassa edustettuna 34 vuotta putkeen. Nyt putki voi katketa.

Asiantuntija toivoo, että näin ei kävisi.

– Bottas on nähnyt Mercedeksellä, miten toimitaan voittajatiimissä. Se oppi ei ole hävinnyt. Siinä mielessä Valtterilla olisi annettavaa, Mildh huomauttaa ja muistuttaa, että kymmenen osakilpailun voittajalla on iso arvo F1-maailmassa.

– Jotta Valtteri pystyisi jatkamaan formula ykkösissä, hänen pitää osoittaa nälkää. Ajodatan pitää näyttää todella hyvältä. Valtterin pitää tehdä virheetöntä työtä. Hänen täytyy laittaa itsensä likoon. En väitä, ettei Valtteri tekisi sitä. Nyt Valtterin pitää kuitenkin ylittää itsensä.

Mitä Valtteri Bottaksen Sauberilta voi odottaa vuonna 2024?

Tilanne on kaiken kaikkiaan mielenkiintoinen, kun peräti 12 nykykuljettajalla on sopimus loppumassa tähän kauteen. Vain McLaren ja Ferrari ovat kiinnittäneet molemmat kuljettajapaikkansa tuleville kausille. Mildh povaa, että sarjaan voi tulla yksi tai kaksi uutta kuljettajaa. Se myös tarkoittaa, että muun muassa Bottaksen F1-uran jatko on uhattuna.

Ferrarilla ilman jatkosopimusta jäänyt Carlos Sainz on mediaspekulaatioissa ollut vahvoilla Sauberin rattiin. Audi ottaa Sauberin haltuunsa kaudelle 2026. Bottaskin on haaveillut Audin-projektista, pitänyt sitä päätavoitteenaan ja halunnut sitä kautta nousta taas palkintokorokkeelle.

Asiantuntija Mildh näkee kuitenkin Sainzin osakkeet vahvoina, koska hänen moottoriurheilulegendaisällään on hyvät suhteet Audille.

– Onko sitten Audi paras paikka Carlokselle tai jopa Valtterille? Audille on suuret odotukset, mutta formula ykkösiin ei tulla heti voittamaan. Sekin on pitkä projekti, Mildh kyseenalaistaa.

Voiko Lewis Hamiltonin šokkisiirto olla vaikuttamatta?

F1-kuljettajamarkkinoilla on jo siis ehtinyt tapahtua, kun Lewis Hamiltonin kerrottiin siirtyvän Mercedekseltä Ferrarille ensi kaudeksi. Kaikkien aikojen menestyneimmän F1-kuljettajan yllätyssiirto kaikista perinteikkäämpään F1-tiimiin kohahdutti etenkin ennennäkemättömän julkistusajankohdan takia.

– Sekä Mercedestä että Lewis Hamiltonia sitoo sopimus. Sen mukaan pitää mennä. Mercedeksellä ja Hamiltonilla ei ole maineen ja menestymisen takia mitään mahdollisuutta tehdä mitään epäammattimaisesti, Mildh arvioi.

Näin Toto Wolff avasi Lewis Hamiltonin yllätysloikkaa tuoreeltaan medialle.

Asiantuntija näkee kuitenkin yhden selvän seurauksen. Hamilton jätetään ulos kaikista palavereista, jotka koskevat tulevien vuosien autoa. Vuodeksi 2026 säännöt muuttuvat radikaalisti uusien moottorisääntöjen takia. Niistä suunnitelmista Mercedes ei varmasti halua hiiskua Hamiltonille enää enempää.

Mildhin mielestä Ferrarilla siirto voi aiheuttaa jonkin verran kuohuntaakin vielä alkavan kauden aikana, sillä italialaistallissa hoidetaan asioita tunteella.

– Tämä kertoo Sainzille varmasti henkisesti sen, että Charles Leclerc on aina ja tulee olemaan aina Ferrarin ykköskuljettaja. Sitä pedattiin myös tällä Hamilton-siirrolla, Mildh arvioi.

Tuleeko F1-kaudesta taas tylsä?

Viime F1-kausi oli yksi sarjan historian tylsimpiä. 22 kilpailusta 21 voitti Red Bullin kuljettaja. Red Bullilta nähtiin kaikkien aikojen ylivoimaisin kausi. Max Verstappen teki historiaa myös 19 voitollaan.

Onkin noussut huoli, tuleeko tästäkin F1-kaudesta yhtä tylsä. Säännöt eivät tulevalle kaudelle juuri muutu. Asiantuntija Mildh ei pysty lupaamaan suuria muutoksia voimasuhteisiin. Red Bull vieläpä yllätti kaikki uudella autollaan.

– Red Bull tuo aivan uuden autokonseptin tähän asti selvästi maailman parhaan F1-auton tilalle. Se kertoo siitä, että heillä on edelleen jotain takataskussaan. He ovat edelleen askeleen muita edellä. Se vähän huolestuttaa, Mildh myöntää.

Ylen F1-asiantuntija huolissaan Red Bullin ratkaisusta.

Mahdollisena heikkona kohtana Mildh näkee tallin kakkoskuljettajan Sergio Perezin.

Viime vuonna kohistiin paljon McLarenin noususta Red Bullin kantaan. Tämän kauden F1-testeissä McLaren näytti olevan kuitenkin Ferrarin ja Mercedeksen takana.

– On vaikea sanoa, mitä testit kertoivat. Bahrainin rata on vaikea. Paljon hiekkaa. Rata kohtelee renkaita eri tavalla. On vielä monta kysymysmerkkiä. Testiaikaakin meni pois, kun kaivonkannet irtoilivat. Väitän silti, että McLaren on todella vahvoilla, Mildh sanoo.

Onko F1-kilpailuja liikaa?

Tällä F1-kaudella on luvassa ennätysmäärä kisoja, yhteensä 24. Kiina palaa viiden vuoden koronatauon jäljiltä kilpailukalenteriin. Imolan GP jouduttiin perumaan viime vuonna tulvien takia, joten lähtökohtaisesti ohjelmassa on viime vuodesta kaksi kisaa enemmän.

F1 on kertonut halustaan järkeistää kilpailukalenteria alueellisemmaksi, mutta yhä edelleen esimerkiksi Miamin, Montrealin ja Las Vegasin GP:t aiheuttavat isoja koukkauksia ympäri maailmaa.

Onko 24 kilpailua jo liikaa?

– Aletaan olla äärirajoilla. Ihmiset eivät välttämättä jaksa. Nyt on rajoitettu budjetteja. Ne ovat yhä suuria, mutta rajoitukset näkyvät tallien henkilömäärissä. Kilpailua kiertävien ryhmien vaihtaminen on täysin mahdoton homma, Mildh sanoo.

Suosittelemme