Suolinkaislöydöt jatkuvat, ja S-ryhmä on ryhtynyt toimiin – kananmunien myynti on silti pysynyt vakaana

S-ryhmä on saanut tavallista enemmän kuluttajapalautetta ja yhteydenottoja suolinkaishavainnoista Ylen uutisoitua löydöistä.

Munakennot tilamyymälässä.
S-ryhmän mukaan pakkaamot ovat läpikäyneet kaikkien tuottajiensa kanssa korjaavia toimenpiteitä, mikäli heidän tuottamistaan munista on löydetty suolinkaisia. Arkistokuva. Kuva: Päivi Rautanen / Yle
Kati Latva-Teikari

Suolinkaisia on löytynyt kananmunista edelleen.

Ylen tietoon on reilun viikon aikana tullut neljä tapausta Vaasasta ja yksi Kokkolasta. Tämän lisäksi tuli ilmoitus Tikkakoskelta. Siellä havainto suolinkaisesta oli tehty joulukuussa. Kaikki havainnot ovat varmistettuja.

Kaikissa tapauksissa kananmunat ovat olleet S-ryhmän Kotimaista-tuotesarjaa.

Määrä tuntuu pienellä alueella paljolta, varsinkin, kun S-ryhmän ryhmäpäällikkö Sari Ristaniemi totesi Ylelle aiemmin antamassaan haastattelussa, että he saavat kuluttajilta vuosittain vain yksittäisiä suolinkaisilmoituksia.

Perjantaina Ristaniemi kertoi, että S-ryhmä on saanut nyt normaalia enemmän yhteydenottoja ja kuluttajapalautteita aiheesta. Määriä hän ei kerro.

– Käsityksemme mukaan tämä ongelma ei yksilöidy vain Kotimaista-kananmuniin, koska samoilla pakkaamoilla käsitellään usein monella eri merkillä myytäviä kananmunia. Mekin olemme saaneet palautteita useamman pakkaamon kananmunista.

S-ryhmä ryhtynyt toimenpiteisiin

Suolinkaisen kananmunasta lihapullataikinaansa saanut vaasalainen Pia Hautamäki otti yhtettä kauppaketjuun.

Kokkolalainen Nicoline Åström taas ei ottanut. Hän heitti inhon vallassa sekä munankuoret että kennon roskiin, eikä sen takia tehnyt reklamaatiota.

Kumpaakaan eivät kananmunat nyt innosta.

Onko matomuna-kohu vaikuttanut myyntiin?

– Kananmunien myynti on pysynyt vakaana. On ymmärrettävää, että aihe voi herättää kysymyksiä asiakkaissamme, ja olemme kyselyihin vastanneet, kertoo Sari Ristaniemi S-ryhmästä.

Sekä Hautamäkeä että Åströmiä ihmetyttää, miksi matomunia löytyy nyt samoilta alueilta. Onko jollakin tilalla iso suolinkaisongelma?

Sari Ristaniemi kertoo, ettei mikään yksittäinen tila erotu heidän saamissaan palautteissa.

– Jos tuotannossa ilmenee haasteita, se näkyy meille heti. Edellytämme toimenpiteitä pakkaamoilta.

Hän kertoo, että pakkaamot ovat läpikäyneet kaikkien tuottajiensa kanssa korjaavia toimenpiteitä, jos heidän tuottamistaan munista on löydetty suolinkaisia. Tiloille on myös annettu ohjeet, miten tulee parhaansa mukaan välttää suolinkaismatojen leviämistä.

– Elintarvikealalla toimivan yrityksen tulee varmistua elintarviketurvallisuudesta, noudattaa elintarvikesäännöksiä ja huolehtia kuluttajan turvallisuudesta. Omalta osaltamme kaupan portaalla varmistamme myymiemme elintarvikkeiden laatua ja turvallisuutta monilla eri toimenpiteillä, muun muassa laboratoriokokeilla tai jäljitettävyystietojen varmistamisella.

Ristaniemi muistuttaa, että S-ryhmä myy satoja miljoonia kananmunia vuodessa. Suolinkaislöydöt ovat siihen suhteutettuna edelleen äärimmäisen harvinaisia.

Suosittelemme