Lewis Hamiltonin šokkipäätös aiheutti heti kipinöintiä Ferrarilla – tämä outo päätös oli F1-kauden avauksen floppi

Formula 1 -kausi alkoi Max Verstappenin ja Red Bullin murskaavalla näytöksellä. Yle Urheilun asiantuntija Jukka Mildh niputtaa avausviikonlopun tapahtumat.

Ferrarin Carlos Sainz ja Charles Leclerc tuijottelemassa toisiaan lähietäisyydeltä Bahrainin GP:ssä 2024.
Carlos Sainz joutuu etsimään itselleen kaudelle 2025 uuden työnantajan, mutta Charles Leclerc jatkaa Ferrarilla myös Lewis Hamiltonin kanssa. Kuva: Formula 1 via Getty Images
Henri Pitkänen

Osa artikkelin sisällöstä ei ole välttämättä saavutettavissa esimerkiksi ruudunlukuohjelmalla.

Formula ykkösten kausi alkoi Bahrainissa tutuissa merkeissä, kun Max Verstappen juhli melko tapahtumaköyhässä kisassa voittoa ja Sergio Perez varmisti Red Bullille kaksoisvoiton. Kolme edellistä MM-titteliä vienyt Verstappen on ollut viime ajat hämmästyttävän dominoiva, sillä hollantilainen on voittanut edellisistä 34 kisasta peräti 32.

Sauberin Valtteri Bottas lähti 16. ruudusta terävästi liikkeelle, mutta suomalainen putosi avausmutkassa Nico Hülkenbergin ja Lance Strollin kolaroinnin takia sijalle 18 ja ongelmat varikkopysähdyksellä romuttivat loputkin haaveet noususta. Bottas oli lopulta 19.

Jukka Mildh veti yhteen F1-kauden avanneen Bahrainin osakilpailun
Jukka Mildh tiivistää Bahrainin kisan antia.

Mikä ratkaisi?

Red Bullin ympärillä on riittänyt kohinaa, kun tallipäällikkö Christian Horneria on epäilty epäasiallisesta käytöksestä. Horner jatkaa kuitenkin tehtävässään, sillä todisteita ei löytynyt. Häiriötekijöistä huolimatta tiimi osoitti viikonloppuna olevansa edelleen ykkönen.

Yle Urheilun F1-asiantuntija Jukka Mildh näkee, että Red Bull on muita valmiimpi uuteen kauteen.

– Kisa ratkesi jo lähdössä, eikä muista ollut vastusta. Ferrarit olivat alkuvaiheessa korkealla ja Carlos Sainz lopulta kolmantena myös podiumilla, mutta Sainzin ja Charles Leclercin keskinäinen nahistelu vaikutti myös siihen, ettei Verstappen saanut vastusta.

– Red Bull on monta askelta edellä autokonseptinsa kanssa, talli on hyvin järjestyksessä ja valmis kauteen. Verstappen tulee mestarina kauteen, ja hän on voimiensa tunnossa edelleen.

Mikä puhuttaa?

Ferrari pudotti ennen kautta uutispommin, kun Lewis Hamiltonin kerrottiin siirtyvän ensi vuodeksi tiimiin. Päätös tarkoittaa sitä, ettei Sainzille ole enää Maranellon punaisissa jakkaraa tarjolla. Sainz ohitti kisan alkuvaiheessa Leclercin kahdesti, ja Mildhin mukaan espanjalaisen ajamisessa näkyi nälkä.

– Sellainen maku jäi, että Ferrarin sisällä tullaan käymään kova henkilökohtainen kamppailu. Sainz on päättänyt, että heti ensimmäisestä kisasta lähtien hän haluaa näyttää Hamiltonin palkkaamisen olleen virhe, ja että hän ansaitsee voittaja-auton jatkossa.

Ferrarin Carlos Sainz ja Charles Leclerc ajavat vierekkäin Bahrainin osakilpailussa 2024, ja autoista lentää kipinöitä.
Carlos Sainzin ja Charles Leclercin kaksintaistelusta voi tulla avausosakilpailun perusteella erittäin kipinöivä. Kuva: Getty Images

– Leclercillä oli kilpailussa enemmän teknisiä ongelmia, kuten hankaluuksia etujarrujen kanssa, mutta se näytti enemmän siltä, että se oli kovaa kisaa ja siinä ei hirveästi varmaankaan tehty tallin kanssa päätöksiä. Näytti siltä, että Sainz otti ohjat omiin käsiinsä ja hän sai ajettua hienon kilpailun.

Entä Bottas?

Valtteri Bottas oli 19. sijastaan huolimatta kilpailun jälkeen positiivisella mielellä, sillä Sauberin kisavauhti näytti selvästi aika-ajomenoa paremmalta ja tallikaveri Guanyu Zhou oli yhdestoista. Mildh nostaa hattua suomalaisen rohkealle startille, vaikka epäonni veikin mahdollisuudet kamppailla pisteistä.

– Hän otti kovan riskin kiihdytyksessä, auto lähti viivalta hyvin ja hän ajoi läheltä varikkomuuria ohittaen useamman kuskin. Hän joutui sumppuun ja tippui sen takia, mutta startti oli hyvä näyttö siitä, että hän on taistelemassa.

Sauberin Valtteri Bottas ja Guanyu Zhou kuvattuna Bahrainissa avausosakilpailussa maaliskuussa 2024.
Valtteri Bottas joutui pettymään avauskisassa, mutta tallikaveri Guanyu Zhou väläytteli vauhtiaan 11. sijallaan. Kuva: Getty Images

Varikkopysähdyksellä Sauberin mekaanikoilla oli ongelmia vasemman etupyörän mutterin kanssa, ja stoppi kesti peräti 52 sekuntia.

– Nämä ovat sellaisia ongelmia, jotka olisi pitänyt pystyä ratkaisemaan jo testeissä, mutta pienemmillä tiimeillä on pienemmät voimavarat. Nämä ovat sellaisia pikkuasioita, jotka tulevat ensimmäisissä kisoissa esiin.

– Tallikaverin suoritus oli kuitenkin hyvä ja se lupaa hyvää. Sauberilla ollaan myös ymmärtääkseni ottamassa kehitysaskeleita, mutta se on hitaampaa kuin kärjessä.

Toppi?

Red Bullin ylivoima oli viime kaudella murskaavaa, ja sama tahti näyttää jatkuvan ensimmäisen kisan perusteella. Mildhin mukaan vastustajilla piisaa mietittävää.

– Missä tahansa urheilussa on hienoa katsoa, kun joku hallitsee noin suvereenisti. Kokonaiskuvan kannalta on tärkeää, että myös Perez pystyi ajamaan noin hyvän kisan. Se kertoo siitä, että hän on ainakin tässä vaiheessa vielä hyvässä henkisessä kunnossa, Mildh toteaa.

– Hänellä on ollut paljon paineita, kun hän ei ole pysynyt Verstappenin kyydissä. Uskon, että tallikin antaa hänelle tukea, ja totta kai tiimi tavoittelee kaksoisvoittoa jokaisessa kisassa.

Red Bullin Sergio Perez ja Max Verstappen keskustelevat kisan jälkeen otettuaan kaksoisvoiton Bahrainin GP:ssä 2024.
Sergio Perez (vas.) on tärkeä tukimies Max Verstappenille, ja kausi alkoi tiimiltä täydellisesti. Kuva: Getty Images

Floppi?

Kisan loppupuolella Racing Bulls (ent. AlphaTauri) päätti tallimääräyksellä vaihtaa Daniel Ricciardon ja Yuki Tsunodan paikat keskenään australialaisen eduksi. Kaksikko oli sijoilla 13–14, ja japanilainen antoi tiimiradioon kitkeriä kommentteja päätöksestä.

– Urheilullisesti se päätös oli floppi. En ymmärrä, miksi he tekivät niin, mutta ehkä siinä on jotain politiikkaa taustalla.

– Mercedeksen voimanlähteissä oli ongelmia muillakin kuin vain itse Mercedes-tiimillä, eikä moottoreissa pystynyt käyttämään täysiä tehoja. Lisäksi Lewis Hamiltonin penkki hajosi, ja heillä on vielä valmistautuminen kesken. Heidän odotetaan olevan ykkösvastustaja Red Bullille, mutta se on selvästi nyt Ferrari.

Mikä yllätti?

Kauden ensimmäisessä kisassa jokainen auto pääsi maaliin, ja se yllätti Mildhin.

– Tallien välisessä valmistautumisessa on niin paljon eroa, ja kuskeilla on tuntumaa haettavana, että on se tässä vaiheessa yllätys. Se kertoo siitä, että jotkut asiat on ainakin tehty oikein. Toki ajettiin radalla, jolla oli ajettu testejä.

Mitä seuraavaksi?

Ennätyspitkä 24:n kilpailun kausi jatkuu heti ensi viikonloppuna Saudi-Arabiassa. Suuria muutoksia ei ole Mildhin mukaan odotettavissa.

– Viikko on aika lyhyt aika, mutta totta kai kaikille tulee muutamia uusia osia ja niitä ehditään simuloimaan. Saudi-Arabian rata on todella nopea, ja Bahrainissa ei nopeita kaarteita ole. Saudi-Arabiassa nähdään, miten autot aerodynaamisesti toimivat ja miten paljon kuskit voivat siihen luottaa. Siihen kannattaa kiinnittää huomiota.

Suosittelemme