Max Verstappen pian Mercedekselle? F1-sarjan mahtitallissa on käynnissä massiivinen valtapeli – otteet ovat likaisia

F1-asiantuntija Jukka Mildh tietää, miten rajua kulissipeliä F1-varikolla pelataan ja miten valtavia vaikutuksia Red Bullin tallipäällikön Christian Hornerin kohulla voi olla.

Christian Horner, Max Verstappen ja Helmut Marko.
Christian Horner, Max Verstappen ja Helmut Marko. Siinä osa avainhenkilöistä. Kuva: Getty Images
Mika Halonen

– Se ei ole koskaan aiemmin ollut vahvempi.

Niin kommentoi Christian Horner F1-sarjan mahtitallin Red Bullin yhtenäisyyttä 29. helmikuuta, ennen kauden 2024 ensimmäistä kilpailua.

Enää tuota ei usko kukaan. Viikko lausunnon jälkeen voidaan todeta, että 50-vuotias tallipäällikkö epäonnistui synkästi, kun hän yritti siirtää valokeilan alkukauden suurimmasta F1-kohusta takaisin urheiluun.

Alkuun on syytä korostaa, että mikäli väitteet Hornerin epäasiallisesta käytöksestä pitävät paikkansa, teot ovat tuomittavia ja asia vakava.

Toistaiseksi Horner kuitenkin jatkaa Red Bullin tallipäällikkönä. Tallin emoyhtiön tilaaman tutkinnan mukaan Horner on syytön. Viimeisimpänä, nyt torstaina Red Bull hyllytti työntekijän, joka oli kannellut Hornerin käytöksestä.

Joka tapauksessa skandaali on kerännyt uusia kierroksia päivä päivältä. Onkin syytä pohtia, miksi ja mitä tästä voi urheilullisesti seurata.

Christian Horner ja Geri Horner Bahrainin GP:ssä 2.3.2024.
Kamerat seurasivat jatkuvasti Christian Horneria ja Geri Horneria (ent. Halliwell) Bahrainin GP:n yhteydessä. Yleisesti kirjoitettiin, että pariskunta halusi rauhoitella kohua esiintymällä julkisesti yhdessä. Kuva: Getty Images
Christian Horner ja Geri Horner Bahrainin GP:ssä 2.3.2024.
Kuva: Getty Images

Ketkä pelaavat raakaa peliä?

Englantilainen Christian Horner on ollut Red Bullin tallipäällikkö sen koko F1-jakson ajan, vuodesta 2005 alkaen.

Tutkinta Hornerin epäillystä epäasiallisesta käytöksestä kesti viikkokausia, mikä oli yksi kritiikinaihe muilta talleilta. Olihan kausikin jo alkamassa. Kolme päivää ennen kauden ensimmäistä kisaa Red Bull tiedotti, että riippumaton tutkinta on maalissa ja Horner vapaa syytöksistä.

”Kaikki hyvin, kausi käyntiin.” Nopeasti kävi selville, että käynnissä on ihan kaikkea muuta, vaikka radalla Red Bull aloittikin kauden odotettuun tapaan, kaksoisvoitolla.

Vuodetut viestit, jotka kertovat Hornerin ja naistyöntekijän yhteydenpidosta, ovat hyvin raskauttavaa materiaalia, jos ne ovat aitoja. Useat autourheilumediat pitävät selvänä, ettei tarkoituksena ole enää tehdä oikeutta uhrille, vaan kaataa Horner.

Business F1 uutisoi, että tallin emoyhtiön Red Bull GmbH:n toimitusjohtaja Oliver Mintzlaff oli jo päättänyt antaa potkut Hornerille, kun syytökset aikoinaan tulivat julkisuuteen.

Mintzlaff tarjosi Hornerille mahdollisuutta lähteä ”kasvojaan menettämättä”, esimerkiksi terveyssyihin vedoten. Horner päätti taistella. Lopulta riippumattoman tutkinnan tulos yllätti Mintzlaffin pahemman kerran.

Christian Horner, Oliver Mintzlaff ja Sergio Perez 6.5.2023 Miamin GP:ssä.
Christian Horner (vas.), Oliver Mintzlaff ja Sergio Perez viime keväänä Miamin GP:ssä. F1-medioiden mukaan Mintzlaff oli nyt järkyttynyt Hornerin toiminnasta ja piti todisteita musertavina. Kuva: Formula 1 / Getty Images

Muut tallipäälliköt F1-varikolla ovat kritisoineet Red Bullin olematonta tiedottamista ja vaatineet läpinäkyvyyttä. Äänekkäinä ovat olleet ainakin Mercedeksen Toto Wolff ja McLarenin Zak Brown.

Sitten kun kauden avauskisa Bahrainissa oli ajettu, suurimmat otsikot keräsi mestarikuljettaja Max Verstappenin isä Jos Verstappen, jonka lausuntojen mukaan Hornerin pitäisi häipyä.

– Niin kauan kuin Horner pysyy pestissään, tallissa on jännitteitä. Vaarana on tiimin repeytyminen kahtia. Ei tämä tällä lailla voi jatkua, homma räjähtää. Hän esittää uhria, mutta hän on se, joka aiheuttaa ongelmia.

Jos ja Max Verstappen marraskuussa 2023 Abu Dhabin GP:ssä.
Jos Verstappen ajoi F1:ssä vuosina 1994–2003 ja saavutti Benettonilla kaksi kolmossijaa. Max Verstappen on napannut jo 55 osakilpailuvoittoa ja kolme peräkkäistä mestaruutta. Kuva: Getty Images

Vääntöä vallankahvasta käydään kovin keinoin

Nyt käydään ”monen rintaman taistelua”.

– Väistämättä tulee mieleen, että halutaan varmasti aikalaillakin horjuttaa Red Bull -tallin harmoniaa, koska se on ollut todella kova, sanoo Ylen F1-asiantuntija Jukka Mildh.

Red Bull on ollut suvereeni sen jälkeen, kun säännöt kaudeksi 2022 muuttuivat radikaalisti ja autojen kehityksessä palattiin niin sanotusti maaefektiaikaan.

Jukka Mildh tietää, mitä varikoilla voi tapahtua, sillä hän toimi aikoinaan Mika Salon ja Nico Rosbergin asiainhoitajana.

– Valtataistelu kuuluu F1:een. Jos on oikein kovat kaunat tai lupauksia rikottu, siellä on taustalla paljon porukkaa, joka muistaa. Jos tässä on taustalla sellaista, peli voi olla raakaa. Siellä on todella kunnianhimoisia ja pitkällä muistilla varustettuja ihmisiä.

Tilanne on otollinen niin muille talleille kuin Red Bullin sisällä henkilöille, jotka haluavat horjuttaa Hornerin asemaa.

– Nyt tässä pystyvät erittäin paljonkin vaikuttamaan kilpailevat tallit sekä tallin sisällä henkilöt, jotka kantavat kaunaa Hornerille tai eivät hyväksy tämän toimintaa ammatillisesti, eikä sillä ole mitään tekemistä mahdollisen häirintätapauksen kanssa.

Toto Wolff ja Christian Horner hyvissä tunnelmissa kauden 2023 viimeisen kisan jälkeen.
Mercedeksen Toto Wolff ja Red Bullin Christian Horner eivät aina esiinny näin hyvissä tunnelmissa kuin kauden 2023 viimeisen kisan jälkeen. Kuva: Getty Images

Useat autourheilumediat ovat kirjoittaneet Red Bullin ”sisällissodasta”. Mikäli kyse on tallin omasta valtakamppailusta, tulee muistaa, että itävaltalainen liikemies Dietrich Mateschitz kuoli vuonna 2022.

Red Bull -brändin perustaja ja pääomistaja Mateschitz käytännössä loi Red Bullin F1-tallin yhdessä Hornerin kanssa. Mateschitz oli Hornerin ”suojelusenkeli”, joka antoi F1-tallille emoyhtiön siunauksen, itsenäisyyden ja työrauhan.

– Nyt kun häntä ei ole, siellä käydään varmasti valtapeliä niin Red Bull -yhtiössä kuin sen F1-tallissa, Mildh alleviivaa.

Dietrich Mateschitz vuonna 2012.
Dietrich Mateschitz oli yksi Red Bull GmbH:n perustajista ja omisti yhtiöstä 49 prosenttia. Hän toi Red Bull -brändin voimalla myös urheiluun. Kuva: Getty Images

Red Bullin emoyhtiöstä 51 prosenttia omistava thaimaalaismiljardööri Chalerm Yoovidhya on nyt asettunut Hornerin tueksi.

Toisella puolella ”sisällissotaa” on emoyhtiön Itävallan väki – halusihan Mintzlaff jo eroon Hornerista. Jossain siinä välillä pomppivat Verstappenin klaani ja kokenut neuvonantaja, tunnettu F1-rääväsuu Helmut Marko.

Kuka saa äänensä kuuluviin ja missä asiassa? Red Bullissa ei ole kyse vain F1-tallista, vaan valtavan arvokkaasta ja tuottavasta brändistä. Nyt ei pelata vain F1-panoksilla.

Max Verstappen, Chalerm Yoovidhya ja Christian Horner.
Max Verstappen (vas.), Chalerm Yoovidhya ja Christian Horner. Yoovidhya osoitti kauden avauksessa Bahrainissa näkyvästi tukensa Hornerille. Kuva: Getty Images

Dominoefekti?

Kun palataan F1-panoksiin, tärkessä roolissa ovat sopimusväännöt. Hornerin tilanteessa on hurjan dominoefektin mahdollisuus.

– Tämä liittyy kuljettajien ja avainhenkilöiden sopimuksiin. Kuljettajien sopimuksiin laitetaan usein pykälä, että mikäli joku tietty henkilö lähtee tallista tai jos talli myydään, se voi olla sopimuksen päättämisen peruste, Mildh muistuttaa.

Ensinnäkin muut tallit ottaisivat ilolla vastaan työntekijöitä tämän hetken menestystallista. Tätä kulissipeliä F1:ssä pelataan jatkuvasti.

– Tilanteessa, jossa tehdään radikaaleja muutoksia, on tällainen ”aivovuoto” aina mahdollista.

Verstappenin jättisopimus Red Bullin kanssa jatkuu vuoteen 2028 asti, mutta oletettavasti Verstappenin ja esimerkiksi suunnittelijaguru Adrian Neweyn sopimuksissa on pykälä, joka mahdollistaa muutokset, jos Horner lähtee.

Verstappenin näkökulmasta tämä voisi avata tien lähteä tallista tai neuvotella paremman sopimuksen Red Bullin kanssa, mitä tulee esimerkiksi markkinointioikeuksiin.

Max Verstappen ja Mohammed Ben Sulayem keskustelevat Bahrainin GP:ssä.
Max Verstappen ja FIA:n puheenjohtaja Mohammed Bin Sulayem Bahrainin GP:ssä. Mediatietojen mukaan Bin Sulayem vaati Verstappenilta tukea Hornerille. Kuva: Getty Images

On jo esitetty mielipiteitä, että Verstappen ja Horner eivät voi molemmat jatkaa tallissa, ottaen huomioon Jos Verstappenin lausunnot.

52-vuotias entinen F1-kuljettaja on viime kädessä tallin ulkopuolinen henkilö, mutta hänen rooliaan on turha väheksyä. Sen osoittivat Max Verstappenin lausunnot keskiviikkona Saudi-Arabian GP:n mediatilaisuudessa, kun häneltä udeltiin näkemystä isänsä tulisiin kommentteihin.

– Hän on aina erittäin suorapuheinen. Hän ei ole valehtelija, se on varmaa. Isäni ja minä olemme hyvin läheisiä. Soittelemme joka päivä, jos hän ei ole paikalla.

– En näe itseäni F1:ssä ilman heitä rinnallani, Verstappen linjasi ja viittasi isäänsä sekä manageriinsa Raymond Vermeuleniin.

Jukka Mildh korostaa, että ensinnäkin Jos Verstappen on henkilönä hyvin äkkipikainen. Hän saattaa kokea, että varsinkin Maxia ja ylipäätään Verstappenin ”hovia” täytyy suojella ärhäkästi tässä arassa tilanteessa.

– Mutta kyllä se kuulostaa siltä, että Jos Verstappenillakin on oma koiransa haudattuna tai joku agenda, että tätä tilannetta voidaan hyödyntää.

Christian Horner ja Jos Verstappen.
Christian Horner ja Jos Verstappen ottivat BBC:n mukaan kovasti yhteen Bahrainin GP:n yhteydessä. Saudi-Arabian GP:ssä hän ei ole paikalla, koska kilpailee itse rallissa. Kuva: Getty Images

Verstappen Mercedekselle?

Brittilehti Independent muotoilee, että formula ykkösten loputtoman räikeässä sirkuksessa on aina syytä odottaa odottamatonta. Nyt kuitenkin Red Bullia koskevat juonittelut voivat johtaa ”seismisiin” vaikutuksiin.

Siltä osin on huomioitava vielä 80-vuotiaan Helmut Markon ja Hornerin kiristyneet välit. Marko on emoyhtiö Red Bull GmbH:n palkkalistoilta löytyvä kokenut neuvonantaja, joka on ollut tärkeässä roolissa läpi Max Verstappenin uran.

Monet autourheilumediat kirjoittavat, että Verstappenin Red Bull -sopimus olisi sidottu myös Markon jatkoon tiimissä. Marko puolestaan totesi, että hän ei aio olla tiellä, jos Verstappen haluaa irti sopimuksestaan.

Helmut Marko halasi Max Verstappenia, kun hollantilainen varmisti mestaruutensa.
Helmut Marko halasi Max Verstappenia, kun hollantilainen varmisti kolmannen mestaruutensa. Verstappen on vannonut lojaaliuttaan Markoa kohtaan. Kuva: Getty Images

Juuri nyt Verstappen hylkäisi varman mestaruuden jättämällä Red Bullin, mutta voimanlähdesäännöt muuttuvat merkittävästi jälleen vuonna 2026. Pelkääkö Verstappen, että Red Bull putoaa kelkasta, kun samana vuonna Fordista tulee tallin moottorinvalmistaja?

Lisäksi Jim Clark on F1-historian ainoa maailmanmestari, joka ajoi vain yhdessä tallissa (Lotuksella vuosina 1960–1967).

Lewis Hamiltonin megasiirto Ferrarille kertoo kaiken siitä, miten maailman parhaat ja arvonsa tuntevat kuljettajat suhtautuvat F1-bisnekseen.

Entä voisiko Verstappen lähteä juuri Mercedekselle? Mercedeksen Toto Wolff ei ole salannut katumustaan siitä, ettei hän aikoinaan hankkinut nuorta Verstappenia.

Ei olekaan yllätys, että Bahrainin GP:ssä mediat huomioivat isoin kirjaimin Wolffin ja Jos Verstappenin lounastreffit.

– Asia on niin, ettei kukaan olisi koskaan nähnyt, että Hamilton siirtyisi Ferrarille. Se ei liity F1:een, se on vain elämää. Et koskaan tiedä, mitä ympärilläsi tapahtuu tai mikä voi vaikuttaa sinuun, Max Verstappen pyöritteli.

Wolffilta puolestaan kysyttiin lauantai-iltana Bahrainissa, olisiko mahdollista, että Verstappen ajaisi Mercedeksellä jo vuonna 2025. Wolff antoi huolellisesti harkitun vastauksen.

– Uskon, että kuljettaja valitsee aina nopeimman auton. Siitä on pohjimmiltaan kyse. Tällä hetkellä Red Bull on nopein auto, joten se on tietysti prioriteetti.

Kukaan ei ole vastannut ei. Eikä Hornerin tapaus ole loppuunkäsitelty, vaikka tämä on niin vastannut jokaisessa haastattelussaan.

Lähteet: BBC, Motorsport-total, Daily Mail, Autosport, Independent, De Telegraaf, The Guardian

Suosittelemme