Tämä jäteauto punnitsee roskat, ja se voi tarkoittaa pienempää laskua – näin se toimii

Ruotsilla on jätteen punnitsemisesta jo vuosikymmenten kokemus, mutta Suomessa toiminta on vielä vähäistä. Jätehuoltoyhtiö Kiertokaari on kääntämässä suuntaa Pudasjärven kokeilulla.

Jäteauton vaaka punnitsee jäteastioiden sisällön. Video: Paulus Markkula / Yle, Elisa Kinnunen / Yle.
Päivi Seeskorpi

Mitä tehokkaammin lajittelet jätteesi, sitä vähemmän maksat jätehuollosta. Tämä voi olla arkipäivää jo lähivuosina ainakin Pudasjärvellä Pohjois-Pohjanmaalla, jossa Oulun ja sen lähikuntien omistama jätehuoltoyhtiö Kiertokaari testaa punnitsevaa jäteautoa.

Auto on varustettu älykkäällä tekniikalla, jolla pystytään seuraamaan tarkkaan lajittelua ja jätekertymää.

– Tämä saattaa vaikuttaa jopa laskutukseen: asiakkailta voidaan tulevaisuudessa veloittaa jätteenkäsittelymaksuja jätteen painon perusteella, Kiertokaaren logistiikkapäällikkö Veli-Pekka Pyörälä kertoo.

Nyt asiakas maksaa astiakohtaisen jätemaksun, jonka suuruuteen ei vaikuta se, onko kiinteistön astia jäteauton tullessa täpötäynnä vain aivan tyhjä.

Suomen ympäristökeskuksen erikoissuunnittelija Hanna Salmenperä on ilahtunut Kiertokaaren kokeilusta, jonka yhtenä tärkeänä tavoitteena on tehostaa lajittelua. Uudet keinot ovatkin tarpeen, sillä Suomi on Salmenperän mukaan pahasti jäljessä EU:n kierrätystavoitteista – jopa niin pahasti, että uhkana ovat sanktiot.

– Punnitusjärjestelmä on ehkä kaikkein tehokkain ja simppelein pientaloalueilla, jossa asukkaat itse seuraavat jätteiden määrää ja niistä tulevia laskuja. Isoissa asuntoyhtiöissä punnitus ei toimisi kierrätyskannustimena yhtä hyvin, kun jätemaksu jakautuu ja jyvittyy vastikkeisiin ja vuokriin.

Jäteastioiden tunnisteet rekisteröivät yksityiskohdat

Pudasjärvellä noin 4 500 jäteastiaa on varustettu mustalla tägillä eli RFID-tunnisteella, jonka avulla jäteauton kippiin asennettu vaaka punnitsee jäteastian sisällön. Samalla jäteauto rekisteröi muutkin tyhjennykseen liittyvät yksityiskohdat kuten jätelajin, jäteastian koon sekä asiakkaan nimen ja osoitteen.

Anturi biojäteastian kyljessä, jonka avulla jäteauto tunnistaa astian.
Jäteastioihin on asennettu mustat RFID-tunnisteet, joiden avulla jäteauto rekisteröi kaikki tyhjentämiseen liittyvät yksityiskohdat. Kuva: Paulus Markkula / Yle

Punnitsevaan jäteautoon rakennettu älykäs järjestelmä neuvoo myös kuljettajaa. Se muun muassa hoksauttaa, jos auto täyttyy ja se pitää käydä kesken reitin tyhjentämässä.

Ihan halpaa lystiä auton varustelu ei ole. Pyörälä kertoo, että esimerkiksi vaaka maksaa noin 25 000 euroa. Jäteastioiden kylkeen asennetuista yksilöllisistä tunnistustägeistä on pulitettu euron kappalehinta.

Pudasjärvellä testiajot ovat vasta aluillaan, mutta ensimmäiset kokemukset ovat lupaavia.

– Jokainen autoon nostettu jäteastia on saatu myös punnittua eli kaikki näyttää toimivan hyvin, Pyörälä sanoo.

Jos tekniikka toimii jatkossakin ja asiakkailta saadaan hyvää palautetta, Pyörälän mukaan kokeilua laajennetaan Ouluun – näillä näkymin ensi vuoden alkupuolella. Pudasjärvellä testiajot jatkuvat ainakin vuoden.

Yleistymiselle monta jarrua

Suomen ympäristökeskuksen erikoissuunnittelija Hanna Salmenperä sanoo, että punnitukseen perustuva jätteiden keräys on Suomessa vielä vähäistä. Hänen mukaansa Kiertokaari onkin kokeilullaan eräänlainen uranuurtaja etenkin kunnallisten jätelaitosten joukossa.

Salmenperä katsoo, että punnitusjärjestelmän käyttöönoton nihkeyteen vaikuttaa muun muassa se, että punnituskalustoa ei ole tai vaakojen käyttövarmuuteen ei luoteta varsinkaan talviolosuhteissa.

Lisäksi riskinä nähdään, että punnituspeloissaan ihmiset heittävät roskia luontoon tai polttavat jätteitä uunissa.

Yksi este on Salmenperän mukaan ollut myös se, että lähes puolet Suomen alueista on kuulunut järjestelmään, jossa kiinteistön omistaja päättää, mikä firma hänen kiinteistöstään hakee sekajätteen.

– Kunta ei siis voi laajasti puuttua siihen, onko jätekuljetuksissa käytössä punnitusta. Tosaalta myös tiedetään, että joillakin kiinteisönhaltijan jätekuljetusjärjestelmän alueille on toiminut yrityksiä, jotka ovat punninneet jätteitä, hän selvittää.

Muualla Euroopassa punnitukseen perustuva jätteiden keräys on melko yleistä. Ruotsissa jätteen punnitsemisesta on jo vuosikymmenten kokemus.

– Ruotsissa punnitus on auttanut, sillä siellä sekajäte on saatu vähäiseksi ja biojätekin hyvälle mallille. Pohjoisimmat keräysautot ajavat Kiirunassa, ja ne toimivat sähköllä – hyvin pakkasillakin, Kiertokaaren Veli-Pekka Pyörälä tietää.

Suosittelemme