MielipideLapset

Emmi Nuorgamin kolumni: Lasten ihonhoitorutiinit ovat yksi Tiktokin älyttömimmistä trendeistä

Ensin 19-vuotiaat innostuivat pistoshoidoista. Nyt kosmetiikkajätit kauppaavat lapsille tuotteita, jotka vaarantavat lasten terveyden, kirjoittaa Nuorgam.

Ylen kolumnisti Emmi Nuorgam studiokuvassa.
Emmi Nuorgamvapaa toimittaja, somevaikuttaja

Kosmetiikka, ehostautuminen ja ihonhoito on ollut olemassa jo tuhansia vuosia ennen kuin ajanlaskumme on edes alkanut.

Kulttuurista ja kauneusihanteista riippuen ihoa on kautta aikain tummennettu, vaalennettu, karvoja nypitty, silmiä muotoiltu ja huulia punattu.

Ihonhoito on yksi maailman nopeimmin kasvavista bisneksistä.

Koronapandemian jälkeinen aika lienee kuitenkin ensimmäinen ajanjakso, jossa kosmetiikkaa, ja vielä tarkemmin sanottuna ihonhoitotuotteita, kaupataan lapsille.

Ihonhoito on yksi maailman nopeimmin kasvavista bisneksistä.

Tiktokissa skincare -aiheisia sisältöjä on tätä kirjoittaessa katsottu yli 275 miljardia kertaa ja Redditin ihonhoitoriippuvaisten ryhmässä on yli 2,8 miljoonaa jäsentä.

Ilmiö on globaali: Etelä-Koreassa botoxilla ennaltaehkäistään ryppyjä ja Intiassa on muotia ottaa botoxia ennen häitä. Myös Yhdysvalloissa babybotoxista eli alle 19-vuotiaiden botox-hoidoista on tullut muotia. Babybotox eli alle parikymppisten ryppyjä ennaltaehkäisevät botox-hoidot kasvoivat pelkästään vuosina 2019-2022 75 prosenttia.

Babybotox-ilmiössä korjataan siis rahalla ongelmia, joita ei ole olemassa. Itse asiassa, ironista kyllä, rypyttömään ihoon pistetty botox saa kasvojen lihakset ja ihon ikääntymään nopeammin.

Yksi selitys babybotoxin räjähdysmäiseen suosioon löytyy pandemiasta. Monen vuoden eristäytyminen sosiaalisista kontakteista ja itsensä tauoton katseleminen puhelimen tai tietokoneen ruudulta sai ihmiset näkemään kohtia, joita parannella.

Plastiikkakirurgian ohella kosmetiikkajätit näkivät hetkensä koittaneen. Tiukimpien lockdownien aikana ihmisillä oli aikaa tarkkailla ihohuokosiaan ja pohtia, miksi kamerassa kellään muulla ei ole nypyn nyppyä kasvoissa.

Syntyi scincareroutine-ilmiö, jossa kasvoille taputellaan kymmeniä eri tuotteita aamuin illoin. Kun aikuiset ja teinit oli saatu koukkuun 30 askeleen iltarutiineihin, oli aika kohdistaa katseet lapsiin.

Englannin kielen sana tween tarkoittaa noin 8–12-vuotiaita lapsia, jotka eivät ole vielä murrosikäisiä teinejä, mutta eivät ekoja luokkiaan aloittelevia pikkukoululaisiakaan.

Kosmetiikkabrändit ovat löytäneet näistä esiteineistä käyttäjäryhmän, jota Yhdysvalloissa kutsutaan ”Sephora kidseiksi”. Ranskalainen kosmetiikkajätti omistaa yli 350 brändiä, joista osaa mainostetaan vaikuttajien ja Tiktokin avulla myös lapsille.

Sephoran työntekijät ovat kertoneet kaaoksista, joita on syntynyt lasten vallatessa myymälät ja Yhdysvalloissa Sephorassa järjestetään syntymäpäiväjuhlia jo 8-vuotiaille.

Osa lasten suosimista tuotteista ei sovi lapsille.

Sephora ei ole ainoa lapset kohderyhmäkseen löytänyt toimija. Sekä esimerkiksi Iso-Britannian yleisradioyhtiö BBC että Kanadan yleisradioyhtiö CBC ovat uutisoineet alkuvuodesta lasten kosmetiikan käytöstä ja siihen liittyvistä vaaroista.

Suomessa esiteinien suosiossa on räjähdysmaisesti kasvanut halpakauppaketju Normal, joka mainostaa kalliita ihonhoitotuotteita imitoivia halpatuotteita pääasiassa Tiktokissa.

Omakin esiteinini keräilee kasvonaamioita ja haaveilee, että voisi käydä katsomassa Normalin uuden valikoiman joka viikko.

Osa lasten suosimista tuotteista ei kuitenkaan sovi lapsille. Ne voivat sisältää retinolia, erilaisia happoja, kuorinta-aineita ja ikääntymistä ehkäiseviä ainesosia, jotka voivat aiheuttaa lasten herkälle iholle ärsytystä ja ihottumaa.

Tuotteiden yhteisvaikutuksia ei tunneta, mutta silti lapsia kannustetaan sekoittamaan niistä mitä erikoisempia ”ihonhoitosmoothieita”.

Lasten iho ei tarvitse muuta kuin pesunesteen, voiteen ja aurinkosuojan.

Tween scincare -ilmiö on vaarallinen paitsi lasten iholle, myös kehonkuvalle.

Meitä ei ole luotu tuijottamaan itseämme jatkuvasti erilaisten filtterien läpi ja tavoittelemaan niissä näkyvää täydellistä ihoa.

Lasten iho ei tarvitse muuta kuin pesunesteen, voiteen ja aurinkosuojan. Kaikki muu on mainostajien valetta ja opettaa jo lapsille, etteivät he ole omana itsenään riittävän hyviä.

Emmi Nuorgam

Kirjoittajan ensimmäinen kauneusniksi oli peittää finnit hammastahnalla ja vaalentaa hiukset sitruunamehulla.

Suosittelemme