Suomen rataverkon vuosia kestävä jättiuudistus on alkanut – mullistaa koko junaturvallisuuden

Digirata mullistaa junien kulunvalvonnan, joka on merkittävä osa raideliikenteen turvallisuutta. Uuden järjestelmän valmistuminen häämöttää vuodessa 2040.

Veturitallin edessä vihreä veturi, jonka kyljessä lukee Digirata.
Digiradan testiveturi aloitti koeajot viime syksynä Kymenlaaksossa. Ensimmäinen kaupalliseen käyttöön tuleva rataosuus avataan Tampere–Pori–Rauma-välille vuonna 2027. Kuva: Pyry Sarkiola / Yle
Vesa Grekula

Suomen rautateillä on ryhdytty testaamaan tulevien vuosikymmenten turvallisuustekniikkaa.

Kyse on uudesta junien kulunvalvontajärjestelmästä, josta sen kehittäjät kuten Väylävirasto, Fintraffic ja VR käyttävät nimeä Digirata. Se korvaa nykyisen järjestelmän koko maassa vuoteen 2040 mennessä.

Uusi tarvitaan, koska nykyinen vanhenee lähivuosina.

Alla olevalla videolla kerrotaan minuutissa, millä tavalla uutta teknologiaa jo testataan ja miten Digirata Suomessa nyt etenee.

Digiradan testijunaksi on valjastettu 1970-luvun veturi, johon on lisätty uutta kulunvalvontatekniikkaa.

Nykyinen kulunvalvontajärjestelmä uudistuu rataosuuksilla vaiheittain.

– Käytössä oleva järjestelmä on 1980-luvun tekniikkaa, joka on pääosin asennettu rataverkolle 1990-luvulla, sanoo projektipäällikkö Aapo Tiilikainen rataverkosta vastaavasta Väylävirastosta.

Väyläviraston projektipäällikkö Aapo Tiilikainen seisoo veturin vieressä ratapihalla.
Projektipäällikkö Aapo Tiilikainen sanoo, että Digirata-hankkeella Suomi on kansainvälisen kehityksen kärjessä luomassa yhtenäistä junien kulunvalvontaa Eurooppaan. Kuva: Pyry Sarkiola / Yle

Uudistuksessa erilaiset raideliikenteen turvalaitteet vähenevät ratojen varsilta ja kulunvalvontatieto siirtyy matkapuhelimista tutuissa mobiiliverkoissa veturien kuljettajille.

Digiradan koeajot käynnistyivät viime syksynä. Järjestelmää testataan koko vuoden ajan viikoittain. Kouvolan, Kotkan ja Haminan väli valikoitui testialueeksi, koska rataa ja sen vanhoja turva- ja opastinlaitteita olisi uudistettu nyt joka tapauksessa.

Nopea tiedonkulku lisää turvallisuutta

Junien kulunvalvonta tarkoittaa useita erilaisia teknisiä ratkaisuja, jotka muun muassa valvovat junien nopeuksia ja antavat veturien kuljettajille tietoa muista radoilla liikkuvista junista.

vetopalveluasiantuntija Pasi Löppönen ajaa veturia Kouvolan ratapihalla.
Yksi testiveturin kuljettajista on vetopalveluasiantuntija Pasi Löppönen. Nyt testikäytössä oleva tekniikka ei automaattisesti siirry sellaisenaan kaupalliseen käyttöön. Kuva: Pyry Sarkiola / Yle

Tarvittaessa kulunvalvontajärjestelmä pystyy myös pysäyttämään junan automaattisesti.

Tarkkaavaisille junamatkustajille näkyvimpiä kulunvalvontajärjestelmän laitteita lienevät ratojen varsilla pylväissä olevat junien liikennevalot.

Kouvolan ratapiha talvella
Kouvolan ratapiha on täynnä monenlaisia opastimia. Arkistokuva. Kuva: Pyry Sarkiola / Yle

Tulevaisuudessa veturinkuljettaja saa nykyistä nopeammin tiedon raiteilla olevasta muusta liikenteestä.

– Kuljettajan näkökulmasta reaaliaikainen data on merkittävin ero nykyiseen verrattuna. Junaturvallisuuden kannalta kehitys menee selvästi eteenpäin, sanoo Pasi Löppönen, joka on yksi Digiradan testiveturin 12 kuljettajasta.

Tavoitteena parempi matkustajakokemus

VR:n Digirataa koskevat odotukset liittyvät muun muassa matkustaja- ja tavaraliikenteen luotettavuuteen sekä siihen, että rataosuuksilla voisi kulkea nykyistä enemmän junia, matkustajia ja tavaroita.

Määrän lisääminen olisi seurausta siitä, että junien sijainnit tiedetään tulevaisuudessa nykyistä huomattavasti tarkemmin. Käytännössä siis junavuoroja olisi nykyistä tiheämmin.

– Uuden järjestelmän avulla junat kulkevat täsmällisemmin. Lisäksi esimerkiksi matkustajat saavat ajantasaisempaa tietoa junien aikatauluista ja mahdollisista häiriöistä, kuvailee hankejohtaja Jonas Eriksson VR:ltä.

VR Group hankejohtaja Jonas Eriksson seisoo Kouvolan ratapihalla.
Hankejohtaja Jonas Eriksson VR:ltä, sanoo, että Digirata on Suomen rataverkon suurin teknologinen muutos 25 vuoteen. Kuva: Pyry Sarkiola / Yle

Junaliikenteen turvalaitteista johtuvien häiriöiden määrän pitäisi tulevaisuudessa vähentyä, koska myös turvalaitteiden määrä ratojen varsilla vähenee.

Väyläviraston mukaan koko Digiradan kustannukset vuoteen 2040 mennessä ovat noin 1,7 miljardia euroa.

Korjaus 8.5.2024: Muutettu sanan Digirata kirjoitusasu oikeaksi.

Suosittelemme