Suomalaisten ei kannattaisi hymähdellä onnellisuusraportille, vaan ottaa siitä kaikki irti, sanoo professori

Menestys onnellisuusvertailussa tuo Suomelle erittäin arvokasta, kansainvälistä tunnettuutta, sanovat niin tutkija kuin Business Finland.

Nainen ulkoilutti koiraa Lauttasaaressa joulukuussa 2020.
Suomen onnellisuus on herättänyt kiinnostusta maailmalla. Kansainvälisessä mediassa on kirjoitettu muun muassa Suomen koulutusjärjestelmästä, työelämän käytännöistä ja luonnonläheisestä elämäntavasta, sanoo Business Finlandin johtaja Johanna Jäkälä. Kuva: Silja Viitala / Yle
Heidi Sullström

Suomiko maailman onnellisin maa? Miten huonosti mahtavat asiat olla muualla?

Muun muassa näin sosiaalisessa mediassa otettiin jälleen vastaan tieto, että Suomi oli Maailman onnellisuusraportin ykkönen –seitsemättä kertaa peräkkäin.

Tutkimusta kannattaisi kuitenkin uskoa ja nauttia tuloksesta, sanoo markkinoinnin professori Saila Saraniemi Oulun yliopistosta.

Kyseessä on tutkimustulos kansainvälisestä, luotettavasta lähteestä, joka uutisoidaan laajasti kansainvälisessä lehdistössä, hän perustelee. Se tuo arvokasta, kansainvälistä näkyvyyttä.

– Kun tällainen toistuu, se saa vielä enemmän huomiota ja herättää keskustelua, ja se on aina hyvä ja positiivinen asia. Kyllä suomalainen voi rintaa röyhistää!

Matkailijoita, osaajia ja investointeja

Suomea maailmalla markkinoivan Business Finlandin maakuvasta vastaava johtaja Johanna Jäkälä on tulokseen silminnähden tyytyväinen.

– No tietysti olemme erittäin onnellisia siitä.

– Tämä alkaa olla jo aika vakiintunutta. Ehkä suomalainenkin uskoo, että jotain tässä taustalla täytyy olla, Jäkälä naurahtaa.

Vaikka harmaan kevättalven keskellä tarpoessa onnellinen ei olisikaan ensimmäinen mieleen tuleva adjektiivi, onnellisen maan maineesta on suomalaisille hyötyä.

– Jo se on arvokasta, että Suomen tunnettuus näin positiivisissa asioissa ja mielikuvissa vahvistuu. Voi ajatella, kuinka paljon markkinointirahaa saisi laittaa saman tunnettuuden aikaansaamiseksi, Jäkälä sanoo.

Onnellisuutta on hyödynnetty jo useana vuonna maakuva- ja matkailumarkkinoinnissa, esimerkiksi Rent a Finn -kampanjassa, jossa ”onnellisuusoppaat” veivät ulkomaalaisia turisteja muun muassa mustikkametsään.

Onnellisuusmaineella on vaikutusta myös siihen, miten Suomeen houkutellaan työntekijöitä ja investointeja, Jäkälä sanoo.

– Raportti puhuu tasavertaisuudesta, luotettavasta yhteiskunnasta, jossa korruptio on vähäistä, vapaudesta. Mutta siellä on myös luonto ja muun muassa meidän puhdas ilma voi olla tällainen valtti.

Poliittinen vakaus ja se, että yhteiskunta toimii, on monessa investointipäätöksessä merkittävä ja kriittinen tekijä, hän sanoo.

”Ehkä alamme itsekin uskoa siihen”

Maine maailman onnellisimpana maana on siis taloudellisesti arvokas. Euromääräistä arviota siitä ei kuitenkaan ole.

Maineesta voisi ottaa vielä lisää tehoja irti, professori Saila Saraniemi sanoo.

– Kyllä sitä on ihan syytäkin nostaa esille. Erityisesti juuri paikka- ja aluemarkkinointiin ja brändäykseen tämä sopii oikein hyvin.

– Markkinoinnissa voisi myös avata, mitä raportin onnellisuus kätkee sisälleen.

Tutkimuksessa onnellisuus perustuu yksilöiden arviointiin tyytyväisyydestään elämäänsä. Lisäksi raportissa tarkastellaan onnellisuuden selityksiä maan vaurauden, sosiaalisen tuen, elinajanodotteen, terveyden, vapauden, anteliaisuuden ja korruption tason valossa.

Sen avaaminen, miten hyvin asiat Suomessa ovat verrattuna moneen muuhun maahan, olisi suomalaisille itselleenkin hyödyllistä, Saraniemi sanoo. Se voisi hänen mukaansa vaikuttaa positiivisesti suomalaisuuteen ja suomalaiseen identiteettiin.

– Kun sitä toistetaan, niin ehkä me itsekin alamme uskoa siihen! Aina tarvitaan pientä kohottavaa tunnetta, itse kukin.

Myös yritykset voisivat viestinnässään hyödyntää rohkeasti onnellisuuden osatekijöitä, hän sanoo.

– Toisesta välittäminen, vapaus, vähäinen korruptio, tämän tyyppisiä asioita. Kaikki nämä ovat aitoja, oikeita asioita.

– Tällaisen aikana, kun on aika turbulenttia, tällainen viesti voisi mennä hyvin läpi.

Alla olevalla videolla Ylen Ivalossa keskiviikkona kohtaamat suomalaiset kertovat onnellisuuden tekijöistä.

Johanna Fabritius ja muut Ivalossa haastatellut suomalaiset kertovat videolla, mistä onni syntyy.

Oikaisu 21.3. klo 17.42: Jutussa kirjoitettiin alun perin virheellisesti, että onnellisuusraportti olisi YK:n tekemä. Sen on julkaissut Oxfordin yliopisto.

Suosittelemme