Yritykset jatkavat alekikkailua, vaikka lakiuudistuksen piti laittaa se kuriin

Reilu vuosi sitten voimaan tulleella lakiuudistuksella halutaan varmistaa, ettei kuluttajan päätöksenteko vääristy esimerkiksi liioiteltujen alennusprosenttien takia.

Asiakas katselee talvihanskoja Kuopion keskustan Intersport myymälässä.
Kuluttaja-asiamies on vastikään puuttunut Keskon ja Elisan tapaan ilmoittaa tuotteen alin hinta alemarkkinoinnissaan. Kuva: Sami Takkinen / Yle
Maarit Aulasmaa

Alemarkkinoinnissa on kuluttaja-asiamiehen mukaan edelleen puutteita. Osa yrityksistä ei vieläkään kerro ilmoittelussaan selkeästi alennustuotteen alinta hintaa, jolla sitä on markkinoitu edeltäneiden 30 päivän aikana.

Asiaa koskeva kuluttajansuojalain säännös tuli voimaan viime vuoden alusta.

Kuluttaja-asiamies Katri Väänänen kehotti yrityksiä jo viime syksynä panemaan alemarkkinointinsa kuntoon.

Johtaja Miina Ojajärvi Kilpailu- ja kuluttajavirastosta kertoo aleilmoittelussa olevan edelleen puutteita.

– Suurin puute on se, että alennusta edeltävien 30 päivän alinta hintaa ei ole ilmoitettu lainkaan. Myös tavassa ilmoittaa siitä on ollut puutteita. Se on esitetty sillä lailla, että kuluttaja joutuu etsimään alinta hintaa. Se ei ole ollut sen varsinaisen mainoksessa olevan hinnan vieressä. Se on ollut esimerkiksi linkin takana, Ojajärvi sanoo.

– Mainoksessa on voitu myös esittää monia muita viitehintoja esimerkiksi alkuperäistä hintaa sillä tavalla, että kuluttajan huomio ei kiinnity lainkaan tähän alimpaan hintaan.

Ojajärvi huomauttaa, että välillä mainoskatalogeihin tai -ilmoituksiin sekoitetaan normaalihintaisia tuotteita ja aletuotteita. Kuluttajat saattavat luulla kaikkien tuotteiden hintojen olevan alennettuja, mutta osa onkin normaalihintoja.

– Kaikessa alemarkkinoinnissa pitäisi aina muistaa se, että kuluttajalle ei saa ikinä muodostua harhaanjohtavaa tai totuudenvastaista kuvaa hinnasta ja sen muodostumisesta.

Videolla johtaja Miina Ojajärvi Kilpailu- ja kuluttajavirastosta kertoo, miten kuluttaja hyötyy siitä, että nykyään yritysten on ilmoitettava alennetun hinnan yhteydessä myös tuotteen alin hinta viimeisten 30 päivän ajalta.

Kesko ja Elisa korjanneet toimintatapojaan

Kuluttaja-asiamies on vastikään puuttunut tiedotteessaan kahden yrityksen, kauppakonserni Keskon ja teleoperaattori Elisan, tapaan ilmoittaa tuotteen alin hinta alemarkkinoinnissaan.

Sekä Keskon että Elisan hinnanalennusilmoituksissa 30 päivän alin hinta oli ilmoitettu lainvastaisesti linkin takana eikä lain vaatimalla tavalla selkeästi tavaran yhteydessä.

Kuluttaja-asiamiehen ohjeistuksen mukaan alin hinta on ilmoitettava tavaran yhteydessä aina, kun tavaraa markkinoidaan hinnanalennusta kuvaavilla ilmaisuilla.

Keskon päivittäistavarakaupan lakiasiainjohtaja Salla Mäntykangas-Saarisen mukaan lain säännös 30 päivän alimman hinnan ilmoittamisesta on selkeä, mutta he tulkitsivat sitä eri tavalla kuin viranomainen.

– Tässä on enemmän ollut kyse siitä, että kyseissä pykälässä ei ole tarkennettu tapaa, jolla hinta kuluttajille ilmoitetaan. Meillä oli eri tulkinta tästä kuluttajaviranomaisen kanssa, ja tammikuussa saimme kuluttaja-asiamieheltä tarkempaa ohjeistusta tästä. Tältä osin olemme muuttaneet hintaviestintäämme tämän tulkinnan mukaisesti.

Myös Elisa kertoo korjanneensa hintaviestintäänsä Kilpailu- ja kuluttajaviraston ohjeistuksen mukaiseksi. Elisan mukaan hintaviestintä on korjattu tammikuussa.

Keskon päivittäistavarakaupan lakiasiainjohtaja  Salla Mäntykangas-Saarinen.
Keskon päivittäistavarakaupan lakiasiainjohtaja Salla Mäntykangas-Saarinen sanoo yrityksen muuttaneen käytäntöään ilmoittaa 30 päivän alin hinta kuluttaja-asiamiehen puututtua asiaan. Kuva: Joni Tammela / Yle

Myös Kaupan liiton johtava asiantuntija Ilari Kallio sanoo, että laki on selkeä mutta kuluttaja-asiamiehen tulkintoja tarvitaan.

– Kyllähän tämä on yrityksissä koettu aika haastavaksi varsinkin silloin, kun tämä lainsäädäntö oli tulossa voimaan. Vielä tässä matkan varrellakin on meillekin tullut paljon kysymyksiä, miten lakia tulkitaan yksittäisessä tilanteessa, esimerkiksi onko tietyn tyyppinen kampanja näiden uusien sääntöjen piirissä vai ei.

Jos kuluttaja-asiamies huomaa, että yritysten käytännöissä on parantamisen varaa, hän reagoi niihin.

– Ne otetaan jatkossa huomioon toivottavasti ihan kautta linjan, eikä vain siinä yrityksessä, joka on sattunut olemaan vaikkapa kuluttaja-asiamiehen arvioinnin kohteena, Kallio toteaa.

– Mekin pyrimme tiedottamaan jäsenillemme, kun näitä uusia tulkintoja tulee.

Kaupan liiton johtava asiantuntija Ilari Kallio.
Kaupan liiton johtava asiantuntija Ilari Kallio sanoo, että jos kuluttaja-asiamies pitää hintatietoja harhaanjohtavina, niin tämän linjauksen mukaan toimitaan. Kuva: Joni Tammela / Yle

Liioitellut alennusprosentit eivät saa hämätä kuluttajaa

Kuluttaja-asiamiehen tuoreessa tiedotteessa muistutettiin, että kuluttajien on kyettävä varmistumaan alennuksen aitoudesta. Tämä edellyttää laissa säädetyn 30 päivän alimman hinnan asianmukaista ilmoittamista.

Sääntelyn tarkoituksena on kuluttajaviranomaisen mukaan ylläpitää reilua alennusmarkkinointikäytäntöä siten, ettei kuluttajan päätöksenteko vääristy esimerkiksi liioiteltujen alennusprosenttien seurauksena.

– Meillä on esimerkiksi ollut ongelmia siinä, että yritykset ovat mahdollisesti keinotekoisesti nostaneet hintoja juuri ennen alennuskampanjaa ja näin saaneet aikaan ison alennuksen siihen kampanjaan. Sääntelyn tavoitteena on esimerkiksi estää tällaisia kikkailuja, Kilpailu- ja kuluttajaviraston Miina Ojajärvi sanoo.

Korjattu 8.4. kello 15.10: Muutettu kohta Elisan hintaviestinnän korjaamisesta. Lisätty tieto, jonka mukaan Elisa kertoo korjanneensa hintaviestintäänsä tammikuussa.

Suosittelemme