Näyttikö Ferrari ovea väärälle kuljettajalle? Asiantuntija povaa italialaistalliin tulista sisäistä kilpailua

Yle Urheilun F1-asiantuntija Jukka Mildh käy läpi Japanin GP:n keskeiset puheenaiheet.

Charles Leclerc ja Carlos Sainz katsovat toisiaan.
Charles Leclerc (vasemmalla) jatkaa Ferrarilla kuluvan kauden jälkeen, Carlos Sainz ei. Kuva: Qian Jun / Getty Images
Paavo Forsberg

Red Bullin Max Verstappen palasi yhden kisan tauon jälkeen voittajaksi, kun formula ykkösten kauden neljäs osakilpailu käytiin Japanin Suzukassa.

Verstappen on voittanut tällä kaudella kolmesti ja johtaa MM-sarjaa 13 pisteen erolla tallikaveriinsa Sergio Pereziin.

Valtteri Bottaksen ja Sauberin viikonloppu oli hankala. Suomalainen jäi hyvistä otteistaan huolimatta 14:nneksi, ja tallitoveri Zhou Guanyu keskeytti.

Yle Urheilun formula-asiantuntija Jukka Mildh käy läpi Japanin GP:n keskeiset puheenaiheet.

Max Verstappen jublar efter segern i Suzuka 2024.
Max Verstappen juhli Suzukassa uransa 57. F1-osakilpailuvoittoa. Kuva: XPB Images

Mihin kisa ratkesi?

Suzukan rata on nopea ja vaativa, joten kuljettajan on kyettävä luottamaan autoonsa sataprosenttisesti. Red Bull kykeni säätämään autonsa molemmille kuljettajille sopivaksi.

Verstappen pääsi ampaisemaan paalupaikalta kärkeen ja sai ajaa koko kisan puhtaassa ilmassa.

– Tämä oli hyvin ratkaisevaa, varsinkin Suzukassa, jossa auton suunnanvaihdokset tehdään todella nopeasti ja tarvitaan vapaata ilmaa. Samalla Perez teki hyvin vahvaa työtä ikään kuin aseenkantajana Red Bullilla, Mildh sanoo.

Lisäksi Red Bull kykeni reagoimaan kisan aikana muuttuneisiin olosuhteisiin nopeasti ja päättäväisesti. Lämpötila laski kilpailun edetessä, mikä aiheutti päänvaivaa tallien rengastaktiikoihin.

– Red Bull reagoi tilanteeseen parhaiten kaikista. Erittäin nopeita päätöksiä ja siten he saivat vietyä kisan läpi suunnitelmiensa mukaan. Kisa oli renkaiden kannalta erittäin haastava.

Red Bullit aloittivat kisan keskikovilla renkailla, vaihtoivat alleen uudet mediumit kierroksilla 16 ja 17 sekä ajoivat viimeiset parikymmentä kierrosta maaliin kovilla renkailla.

Sergio Perez sortui radan ylitysrikkoon perjantaina kakkososiossa.
Sergio Perez ajoi toiseksi. Kuva: Alessio De Marco/LiveMedia/Shutterstock/All Over Press

Mistä puhutaan?

Ferrarin sisäinen tilanne on F1-maailman mielenkiinnon kohteena.

Edellisen osakilpailun Australiassa voittanut Carlos Sainz löi jälleen tallitoverinsa, kun hän ajoi kolmanneksi ennen aika-ajossa epäonnistunutta Charles Leclerciä, joka oli lopputuloksissa neljäs.

– Sainz tekee niin hienoa työtä tällä hetkellä ja Leclerc on pahasti hukassa, vaikkei hänellä ole samanlaista painetta kuin Sainzilla, Mildh muistuttaa.

Italialaistalli kohautti alkuvuodesta kertomalla, että supertähti Lewis Hamilton siirtyy ensi kaudeksi Mercedekseltä Maranelloon. Sainz saa väistyä seitsenkertaisen maailmanmestarin tieltä.

– Leclerc on kiinnitetty jo moneksi vuodeksi Ferrarille, mutta Sainz taistelee omasta tulevaisuudestaan ja on todella kovan paineen alla.

– Se ei ehkä näy ulospäin, mutta tuossa tilanteessa kun tietää, ettei ole vielä työpaikkaa, paine on todella kova. Silti hänen suorituksensa vain paranevat.

Mildh odottaa, että Ferrarin sisäinen kilpailu kipinöi jatkossakin, mikäli Leclerc jatkaa viikonloppuisin altavastaajana.

Charles Leclerc Austinin kisaviikonloppuna lehdistötilaisuudessa.
Kestääkö Charles Leclerc paineet? Kuva: Getty Images

Entä Bottas?

Valtteri Bottaksella oli hyvä mahdollisuus kamppailla Sauberin avauspisteistä tällä kaudella, mutta hidas varikkopysähdys vaikeutti jälleen urakkaa, ja suomalainen oli lopputuloksissa 14:s.

Mildh antaa Bottakselle kisasta puhtaat, jopa erinomaiset paperit.

Suomalaiskuljettajan lähtö onnistui erinomaisesti. Hän nousi 13. lähtöruudusta kaksi sijaa ja oli nousemassa taistelemaan paikasta kymmenen joukossa, kunnes toinen varikkopysähdys vei liikaa aikaa, kuten on käynyt useita kertoja tällä kaudella.

– Hän teki täydellisen työn, mutta talli hapuilee edelleen. Nyt saatiin renkaanvaihto menemään paremmin, mutta edelleen vasemman eturenkaan vaihtoryhmä on hyvin epävarma ja selvästi hitaampi kuin auton toisella puolella rengasta vaihtava ryhmä, Mildh ihmettelee.

Valtteri Bottas kypärä päässä.
Bottas juuttui hitaan varikkopysähdyksensä jälkeen Kevin Magnussenin taakse. Kuva: Formula 1 via Getty Images

Kuka yllätti?

RB-tallin japanilaiskuljettaja Yuki Tsunoda ajoi kotiyleisönsä mieliksi pisteille ja oli kymmenes. Tsunoda hyötyi kisan keskivaiheilla tilanteesta, jossa monet autot kurvasivat varikolle vaihtamaan renkaita. Tsunoda pääsi varikolta lähtiessään puikahtamaan monen muun pysähdyksen tehneen edelle.

– Kyseinen varikkopysähdys toimi nopeasti. Hän ajoi todella vahvan kilpailun ja nosti kyllä arvoaan todella paljon.

23-vuotiaan Tsunodan suorituksen arvoa nostaa se, että hänen tallikaverinsa, kokenut Daniel Ricciardo ajoi ulos ja keskeytti heti kisan ensimmäisellä kierroksella.

– Tsunoda on vahva kuljettaja ja kehittyy koko ajan, mutta tuossa paineessa tuon yleisön edessä suoritus oli kova.

RB-tallin jäsenet nostelevat hymyilevää Yuki Tsunodaa.
Yuki Tsunoda oli viikonlopun ilopillereitä. Kuva: Peter Fox / Getty Images

Kuka floppasi?

Viime vuoden tallien MM-sarjan kolmosen Mercedeksen synkkä alkukausi jatkuu. George Russell oli seitsemäs ja Lewis Hamilton yhdeksäs.

– Mercedes ei vieläkään saanut autoaan kulkemaan oikealla tavalla, vaikka auto on mennyt paljon eteenpäin. Toki he ajavat tasaisesti pisteille ja auto kuuluu kiistatta kymmenen joukkoon, mutta siellä on paljon tekemistä, Mildh sanoo.

– Saa nähdä, riittääkö kausi siihen, että uusi nousu tehtäisiin, kuten esimerkiksi McLaren teki viime kaudella. Paineet ovat varmasti kovat Saksassa.

Lewis Hamilton kuvassa.
Lewis Hamilton on MM-sarjassa yhdeksäntenä. Kuva: Getty Images

Mildh nostaa flopiksi myös Suzukan vanhanaikaisen rengasvallin, johon Ricciardo ja Alex Albon ajautuivat kisan alussa. Kyseessä on perinteinen rengasvalli, jossa renkaat on sidottu kumimatolla.

Rengasvalli puhutti kisan jälkeen kuljettajia ja talleja.

– Kun autot osuvat tuollaisissa kulmissa, kuten lähdön jälkeen nähtiin, se repii rengasvallia kovasti auki. Irronneet renkaat ja rengaspinot rikkovat autoja ja repivät ripustuksia irti. Se on vaarallista ja se aiheuttaa kauheaa tuhoa autolle.

– Toki ulosajossa aina jotain tuhoutuu, mutta se on myös aika paljon valleista kiinni, millaiseen kuntoon auto menee. Turvallisuus toimi hyvin, mutta jälkipuinnit tästäkin tulee.

Daniel Ricciardo ja Alexander Albon ajoivat rengasvalliin.
Daniel Ricciardo ja Alexander Albon päätyivät rengasvalliin jo avauskierroksella. Kuva: Formula 1 via Getty Images

Mitä seuraavaksi?

Formulasirkus jatkaa seuraavaksi Japanista Kiinaan, kun Shanghaissa ajetaan 19.–21.4. Radalla on viimeksi kilpailtu formuloissa viisi vuotta sitten, mikä tuo talleille omat vaikeutensa.

– Vanhaa dataa ei hirveästi voida käyttää, ja autot ovat muuttuneet vuosien aikana niin paljon, että se on todella haastavaa, Mildh sanoo.

Kiinan-viikonloppuna kisataan myös sprinttikilpailu, joten varsinaisia vapaita harjoituksia on vain yksi.

– On todella tiukka paikka saada autot säädettyä. Yksi kovimpia haasteita pitkään aikaan, kun mennään ikään kuin tutulle, mutta silti niin uudelle radalle.

Suosittelemme