Temun aggressiivinen markkinointi hiertää jo valtioitakin: Saksa ja Etelä-Korea pohtivat oikeustoimia

Myös Suomessa suosituimmaksi ulkomaiseksi verkkokaupaksi noussut Temu on tullut ryminällä maailman markkinoille.

Henkilö katsoo verkkokaupan sivua puhelimeltaan.
Temun sovellus käyttää paljon pelillisiä elementtejä ja tarjouksia kuluttajien koukuttamiseen. Kuva: AOP
Topias Peltonen

Halvoilla hinnoilla markkinoita valtaavat kiinalaiset verkkokaupat ovat saaneet eri maiden viranomaiset varpailleen.

Viime aikoina huomio on kiinnittynyt erityisesti aggressiivisesti itseään mainostavaan Temuun, joka nousi helmikuussa vierailumäärillään myös Suomen suosituimmaksi ulkomaiseksi markkinapaikaksi.

Kilpailuviranomaiset Yhdysvalloissa, Euroopassa ja muualla maailmassa ovat tarkastelleet yhtiön toimintatapoja, mainontaa ja käyttäjädatan käyttöä. Nyt ainakin Etelä-Korea ja Saksa aikovat toimiin verkkokauppajätin suitsimiseksi.

AFP kertoi maanantaina uutistoimisto Yonhapin mukaan Etelä-Korean kilpailuviranomaisen aloittaneen tutkinnan, jossa Temua epäillään valheellisesta mainonnasta ja epäreilusta kilpailusta. Temun epäillään myös rikkoneen kuluttajansuojan periaatteita, sillä sen tuotteiden laadusta on valitettu.

Temu ei ole antanut uutisesta kommenttia AFP:lle.

Uutistoimisto DPA kertoi maanantaina, että myös Saksassa on samankaltaisia suunnitelmia. Liittovaltion hallitus vatii, että Temun kuluttajaa manipuloivia ostokannustimia aletaan tutkia oikeudessa.

– Pelit, onnenpyörät, alennuskampanjoiden laskurit ynnä muut tavat antavat kuvaa uskomattomista alennuksista ja tarjouksista, sanoi kuluttajansuojasta vastaava valtiosihteeri Christiane Rohleder.

Euroopan unionin vuonna 2022 voimaan tullut digipalvelusäädös kieltää käyttäjän manipuloinnin palvelumuotoilulla.

– On tärkeää, että näitä asetuksia pannaan nyt käytäntöön, Rohleder sanoi.

Temun edustaja torjui syytökset ja sanoi, että yhtiön alennukset heijastavat myyjien suositteluhintoja ja sitä, mitä tuote kivijalkaliikkeissä maksaa.

Vuonna 2022 perustetun Temun omistaa PDD Holding -niminen kiinalainen yritys. Temun mukaan sen verkkokaupassa on yli 80 000 tavarantoimittajaa.

Suosittelemme