Tappara lentää taas puoli tuntia Tampereelta Kuopioon – tutkija lyttää perustelut: ”Todella kyseenalaista”

Tapparan ratkaisu lentää Tampereelta Kuopioon puhuttaa. Suomen sisäisten lentojen ympäristövaikutuksia tutkinut Stefan Baumeister ei niele seurapomon perusteluita.

Tappara juhlii maalia SM-liigan välieräsarjassa KalPaa vastaan.
Tappara johtaa välieräsarjaa ennen viikonloppua KalPaa vastaan voitoin 2–1. Neljällä voitolla pääsee finaaliin. Kuva: Mika Kylmäniemi / All Over Pres
Roope Visuri

Jääkiekkokierros perjantaina Yle Areenassa kello 18.15 alkaen. Neljännet välierät KalPa–Tappara ja Kärpät–Pelicans.

Jääkiekon hallitseva Suomen mestari Tappara aikoo lentää perjantaina Kuopioon pelaamaan KalPaa vastaan SM-liigan välieräottelun. Suunnitelman vahvisti torstaina Yle Urheilulle Tapparan toimitusjohtaja Mika Aro.

Tappara lentää 295 kilometrin matkan Tampereelta Kuopioon, sillä välierät jatkuvat heti seuraavana päivänä lauantaina Tampereella.

Jos Tappara voittaa perjantaina, sillä on lauantaina mahdollisuus napata finaalipaikka tämänkin kevään loppuotteluihin.

Tappara lensi Kuopioon myös viime viikonloppuna yksityiskoneella, kun ohjelmassa oli samalla tavalla välieräpelit peräkkäisinä päivinä Tampereella ja Kuopiossa.

Lentämisratkaisu on kirvoittanut kritiikkiä. Aro muistuttaa Yle Urheilulle, että runkosarjassa he kulkivat peleihin vain bussilla ja junalla.

– Kun on kova rasitus päällä kevään ajan ja toivottavasti pelit jatkuisivat pitkään, päädyimme lentämään Kuopioon. Näissä peräkkäisten päivien peleissä ensimmäinen peli voi kestää hyvinkin pitkään ja seuraavana päivänä kiekko putoaa jäähän kello 17.00, Aro sanoo.

Kun Tappara lensi Kuopioon SM-liigan finaaleissa 2017, tuolloinen Tapparan joukkueenjohtaja Petri Tuononen kertoi Yle Urheilulle ratkaisun säästävän aikaa ”pari tuntia”.

Viime viikolla Tapparan lento Tampereelta Kuopioon kesti 31 minuuttia. Autoteitä pitkin matkaa Tampereen ja Kuopion välillä tulee noin 3 tuntia ja 45 minuuttia.

Maantietä pitkin lyhin reitti Tampereen ja Kuopion välillä on hieman vajaat 300 kilometriä.

Tappara lentää heti perjantaina takaisin Tampereelle pelin päättymisen jälkeen.

– Mitä vähemmän istutaan paikallaan ja mitä paremmat yöunet saadaan, sitä parempi mahdollisuus on pelaajilla palautua, Aro sanoo.

Tappara ja KalPa väänsivät SM-liigavälierissä huhtikuussa 2024.
Tappara ja KalPa ovat vääntäneet tiukkaa välieräsarjaa. KalPa voitti edellisen kohtaamisen Tampereella. Kuva: Mika Kylmäniemi / All Over Pres

Tapparan ratkaisu on herättänyt huomiota etenkin siksi, koska Tappara on vastuullisuusohjelmassaan sitoutunut huomioimaan ympäristön kaikessa toiminnassaan ja pitämään viestinnässään yllä ympäristöasioita.

Tappara-pomo Aro sanoo seuran ottavan ympäristöasiat vakavasti, mutta myös urheilun vakavasti.

– Nyt on se aika, jolloin ratkaistaan sijoitukset ja mestaruudet. Halutaan optimoida tässä meidän mahdollisuudet, Aro kuvailee.

Miten toimitusjohtaja vastaa kritiikkiin, että sanat eivät lentämisen myötä vastaa tekoja?

– Näkisin, että huomioimme kokonaisuutena ympäristöasiat. Olemme tehneet todella paljon sen eteen, että jääkiekon aiheuttama suuri ympäristörasite eli yleisön matkustaminen vähenisi. Areenamme on sijoitettu keskustaan ja kompensoimme sinne matkoja, Aro sanoo.

Toimitusjohtajan mukaan Tapparan tällä kaudella myymään 250 000 ottelulippuun on sisällytetty ilmainen joukkoliikenne. Hänen mukaansa mahdollisuutta on hyödynetty tällä kaudella 80 000 kertaa.

Näin Tappara-toimitusjohtaja Mika Aro kommentoi lentämistä Kuopioon

Tutkija ihmettelee

Kotimaan lentojen ympäristövaikutuksia ja matka-aikaa tutkinut Jyväskylän yliopiston yliopistonlehtori Stefan Baumeister ei niele Tappara-pomon perusteluita.

Baumeisterin mukaan Suomen sisäisten lentojen päästöt ovat keskimäärin 18-kertaiset verrattuna samaan matkaan bussilla tai junalla. Hän pitää Tapparan ratkaisua lentää ympäristönäkökulmasta aika pahana.

– Tappara ei täysin noudata ympäristöohjelmaansa, jossa sanovat yrittävänsä välttää päästöjä. Siinä mielessä tämä on todella kyseenalaista, Baumeister huomauttaa.

Baumeister laskee, että Tapparalle voi tulla lentäen vain tunnin säästö matka-ajassa verrattuna bussilla tai junalla kulkemiseen, kun itse lennon päälle ynnätään matkat lentokentille ja niissä vietettävä aika.

– Tämä ajansäästö ei oikeuta 18-kertaisia päästöjä, Baumeister sanoo ja uskoo, että ylimääräisen yksityislennon myötä päästöt voivat olla vielä keskimääräistä isommat verrattuna reittilentoon.

Tapparan toimitusjohtaja Mika Aro kaukalon laidalla.
Tapparan toimitusjohtaja Mika Aron (kuvassa) perustelut Tapparan lentämiselle Kuopioon eivät vakuuta maakuntalentoihin perehtynyttä tutkijaa. Kuva: Marko Melto / Yle

Hän ihmettelee asiaa myös rasitusnäkökulmasta.

– Junassa tai bussissa voi myös levätä. Ei se ole kovin rasittavaa. Junassa tai bussissa on esimerkiksi enemmän jalkatilaa kuin lentokoneessa, Baumeister sanoo.

Baumeister on nähnyt omassa työssään paljon Tapparan kaltaisia tilanteita, joissa sanat eivät vastaa tekoja.

– Tässä pitäisi tulla paremmaksi. Voimakas julkinen paheksunta on siinä mielessä hyvää, koska se on ainoa tapa saada sanat teoiksi, Baumeister kuvailee.

Tappara ei siis ole ensimmäistä kertaa tehnyt vastaavaa ratkaisua. Seitsemän vuotta sitten SM-liigan finaaleissa aihe ei noussut vastaavalla tavalla puheenaiheeksi.

Esimerkiksi Yle Urheilu uutisoi rempseästi Tapparan lentämisestä, kuinka ”Kalakukko-airways lennättää pojat Kuopioon”. KalPakin lensi tuolloin peräkkäisten pelipäivien takia yhteen finaaliotteluun Tampereella.

Baumeister näkee tuoreen kohinan myötä, että on tapahtunut tietynlainen muutos yhteiskunnassa.

– Kaikki ovat tietoisempia ilmastokriisistä. Näemme sen vaikutuksia itse joka päivä arjessa. Tällaista toimintaa paheksutaan voimakkaammin, Baumeister arvioi.

Millasia ratkaisuja voisi löytyä, että Tampereen ja Kuopion kaltaisia alle 300 kilometrin välejä ei tarvitsisi lentää?

– Kyse on aikataulusta ja ylipäätänsä kokonaisuudesta. Nyt mennään näin. Meillä ja muualla arvioidaan varmasti kauden jälkeen, voidaanko mennä järkevämmin ja onko ollut hyötyä. Katsotaan sitten, miten mennään seuraavalla kerralla, Tappara-pomo Aro vastaa.

Kuuntele kaikki SM-liigan pudotuspeliottelut suorana Yleltä! Jääkiekkokierros perjantaina suorana Yle Areenassa kello 18.15 alkaen. Ohjelmassa neljännet välierät KalPa–Tappara (voitot 12) ja Kärpät–Pelicans (voitot 03).

Suosittelemme