Etelä-Karjalasta havitellaan kalastusmatkailun kuumaa pistettä – pärjää saaliiden määrässä Lapille

Kalastusmatkailun markkinointiin käytetään Imatralla tänä vuonna jopa 15 000 euroa. Kalastusmatkailun sijasta havaittavissa on matkailukalastajia.

Ulkomaalaiset kalastajat ostavat herkemmin oppaan palveluita, sanoo yrittäjä Jere Nuppola. Video: Ville Toijonen ja Tanja Heimonen / Yle
Venla Rakkola,
Ville Toijonen,
Tanja Hannus

Etelä-Karjalan maakunnassa Saimaa ja Vuoksi ovat täynnä erilaisia kalalajeja. Vesistöistä saa pyydystettyä esimerkiksi haukea, ahventa ja taimenta.

Kalastusmatkailu onkin yksi osa esimerkiksi Vuoksen varrella sijaitsevan Imatran kaupungin matkailu- ja brändimarkkinointia. Siihen käytetään tänä vuonna 15 000 euroa.

Pääasiallisena kohderyhmänä ovat aktiivikalastajat ja kalastuksen harrastajat Etelä-Suomen alueelta. Toissijaisena kohderyhmänä ovat matkailun ohella kalastusta harrastavat ja esteetöntä ja helppoa kalastusta arvostavat erityisryhmät.

Imatran kaupunki käynnisti viime syksynä kalastusmatkailun markkinoinnin, johon liittyy muun muassa somemarkkinointia ja erillinen verkkosivu.

– Vuoksi on vielä suhteellisen tuntematon kalapaikka ja sen takia markkinointityö on nyt käynnistetty, kertoo Imatran kaupungin markkinointipäällikkö Katri Storhammar.

Kalastusmatkailua vai matkailukalastusta?

Kolmisen vuotta sitten imatralainen Jere Nuppola perusti yrityksen, joka tarjoaa kalastus- ja retkeilymatkailun palveluita Vuoksella ja Saimaan alueella.

Nuppolan näkökulmasta Vuoksella ei juurikaan ole nähtävissä kalastusmatkailua. Matkailukalastusta sen sijaan alkaa olla jonkin verran.

– Eli siis sellaisia ihmisiä, jotka muuten liikkuvat tällä alueella turistina tai vaikka työn perässä ja sitten innostuvatkin lähtemään kalalle, hän selventää.

Tainionkosken vesivoimalaitos Vuoksessa Imatralla.
Vuoksesta voi kalastaa esimerkiksi haukia ja taimenia. Kuva: Ville Toijonen / Yle

Nuppola ei suoraan osaa sanoa, millä kalastusmatkailun suosion saisi kasvamaan. Tärkeää hänen mielestään on ainakin pitää kalakannat elinvoimaisina.

– Se koostuu todella monesta asiasta. Ympäristön täytyy olla kunnossa, puhtaat vedet täytyy säilyttääkin puhtaana. Ympäristö ja kalakannat ovat ihan keskiössä kalastusmatkailussa.

Turisteja Italiasta ja Saksasta

Etelä-Karjalan kalastusmatkailussa uskotaan moderneihin kalastusmenetelmiin.

Imatran kaupungin kalastusmestari Tomi Menna arvioi, että uudempiin kalastusmenetelmiin, kuten jigikalastukseen ja viistokaikuluotaimiin, liittyvät tuotekokonaisuudet houkuttelevat maksavia asiakkaita.

Viime vuonna Vuoksella oli enemmän turisteja aiempiin vuosiin verrattuna. Paljon oli italialaisia ja saksalaisia turisteja, jotka ilmeisesti ovat tulleet lomalle lentämällä Lappeenrantaan.

Fishing & Trips Imatran yrittäjä Jere Nuppola.
Kalastus- ja retkeilymatkailuyrittäjä Jere Nuppolan mukaan kalakantojen ja ympäristön säilyttäminen on kalastusmatkailun suosiossa tärkeintä. Kuva: Ville Toijonen / Yle

Tavoitteena on saada kohderyhmän tietoisuuteen Imatra, Vuoksi ja Saimaa potentiaalisena kalastusmatkailukohteena, sekä kasvattaa Imatran brändimielikuvaa ja vetovoimaa.

– Saaliiden mittapuulla Vuoksi pärjää kilpailussa hyvin Lapin kanssa. Vuoksen kilpailuetuina ovat saavutettavuus, helppous sekä runsaat kalasaaliit: taimenta nousee tuntia kohden enemmän kuin missään muualla maassamme vastaavissa kohteissa, Tomi Menna kertoo.

Suosittelemme