Selvitys: Kymenlaaksolaisten potilaiden yleisimmät ongelmat koskevat hoitoon pääsyä ja leikkausten lopputuloksia

Sosiaalipuolella asiakkaat ovat nähneet suurimpana ongelmana sen, ettei heitä kuunnella riittävästi, paljastaa tuore selvitys.

Kymenlaakson keskussairaalaan opastekyltti.
Kuva: Antro Valo / Yle
Mari Siltanen

Kymenlaaksolaiset ottavat potilasasiavastaavaan eniten yhteyttä potilasvahinkoepäilyissä ja hoitoon pääsyn ongelmissa. Potilasasiavastaavia kutsuttiin ennen vuodenvaihdetta potilasasiamiehiksi.

Esimerkiksi keskussairaalan potilasvahingoissa potilas oli useimmiten tyytymätön kirurgisen toimenpiteen lopputulokseen. Yleisin syy vahinkoepäilyyn oli diagnoosin viivästyminen ja toisaalta hoitoon pääsyn odottaminen.

Potilasasiavastaavien vuodelta 2023 tekemän selvityksen mukaan potilaat ovat joutuneet odottamaan yli lain vaatiman ajan erityisesti tuki- ja liikuntaelinten leikkauksia. Kivut ovat ehtineet pahentua ja toimintakyky huonontua odotusaikana.

Pitkän odotusajan takia itse vaiva on voinut muuttua vaativammaksi, minkä takia lopputuloskaan ei ole ollut odotettu. Toipuminenkin voi viedä enemmän aikaa.

Jonotkin näkyvät yhteydenotoissa

Erikoissairaanhoidon jonot näkyvät myös omana yhteydenottoaiheenaan.

Kymenlaakson hyvinvointialue on jo aiemmin saanut kiireettömään erikoissairaanhoitoon pääsyn jonoista Valviralta kehotuksen. Kaikki eivät pääse lain vaatimassa ajassa hoitoon ja tilanne pitäisi korjata.

Potilasasiavastaavat hoitivat Kymenlaakson hyvinvointialueella 1 120 asiaa vuonna 2023. Se on 60 enemmän kuin vuonna 2022. Eniten yhteydenottoja tuli keskussairaalan toiminnasta ja toiseksi eniten Ratamokeskuksen toiminnasta.

Joskus yksi tapahtuma on puhelinsoitto ja joskus useamman tunnin selvittely, johon liittyy useita puhelinsoittoja tai muita selvityksiä.

Sosiaalipalveluissa ongelmana asiakkaiden kuunteleminen

Sosiaaliasiavastaavien saamissa yhteydenotoissa eniten kasvua oli lapsiperheiden, lastensuojelun ja perheoikeudellisten palveluissa. Vuodelta 2023 tehdyn selvityksen mukaan yleisin syy yhteydenottoon oli se, että asiakkaan mielestä häntä ei ollut kuultu esimerkiksi asiakassuunnitelmaa tehtäessä riittävästi.

Toiseksi yleisin syy oli se, ettei päätösten perusteluissa ollut kuultu asiakkaan mielipidettä. Myös viranhaltijoiden epäasialliseksi tai töykeäksi koetusta käytöksestä tuli yhteydenottoja.

Asiatapahtumia tuli kaikista palveluista yhteensä 216.

Potilaat ja asiakkaat voivat tehdä toiminnasta myös esimerkiksi muistutuksen hyvinvointialueelle tai kantelun aluehallintovirastolle.

Suosittelemme