Autonkorjaajista on niin kova pula, että vakituisen työpaikan voi saada jopa alaikäisenä

Suomessa on pulaa autonkorjaajista. Pulaa on niin henkilöautojen kuin raskaan kalustonkin mekaanikoista. Nuoria ei tule alalle tarpeeksi.

Automekaanikot vähenevät Suomessa samalla, kun heitä tarvitaan entistä enemmän. Veikka Matikainen (vas.) ja Matti Leppänen ovat alan nuoria ammattilaisia. Video: Heikki Haapalainen / Yle
Petri Karvinen

Harvalla 17-vuotiaalla on jalka niin tiukasti työelämässä kuin Matti Leppäsellä.

Pohjois-Karjalan Enosta kotoisin oleva Leppänen valmistuu ensi kuussa hyötyajoneuvomekaanikoksi. Heti, kun todistus on kourassa, hän allekirjoittaa vakituisen työsopimuksen.

Samassa tilanteessa on niin ikään 17-vuotias Veikka Matikainen. Kaksikon on ”varannut” itselleen Joensuun Wetteri.

– Vuosi sitten tulimme tänne harjoitteluun, ja tarjosivat sen jälkeen kesätöitä. Sittemmin täällä on tullut oltua oppisopimuksella, Leppänen ja Matikainen kertovat.

Matti Leppänen huoltohallissa.
Matti Leppäselle työ korjaamolla on kiinnostavaa ja motivoivaa. Hän on ollut kiinnostunut tekniikasta koko ikänsä. Kuva: Heikki Haapalainen / Yle

Joensuun Wetterin autotalonjohtaja Mika Rissanen sanoo, että osaajista on pahenevaa pulaa. Siksi heistä on alettu kilpailla jo työuran alkumetreillä.

– Jotkut firmat maksavat työehtosopimusta parempaa palkkaa, me emme ole lähteneet siihen. Meillä on hyvät työolot ja esimerkiksi polkupyöräetu, Rissanen kertoo.

Monen tekijän summa

Pula autonkorjaajista on valtakunnallinen ilmiö. Pulaa on sekä henkilöautojen että raskaan kaluston mekaanikoista, niin merkkiliikkeissä kuin yksityisillä korjaamoilla.

Autoalan palvelutuottajat ry:n puheenjohtajan Harri Heilimän mukaan ongelma on syntynyt runsaassa kymmenessä vuodessa.

– Isot mekaanikkoikäluokat eläköityvät, nuoria ei tule alalle tarpeeksi ja osaajia menetetään myös teollisuuteen, Heilimä luettelee.

Mikko Lauronen raskaan kaluston huoltohallissa.
Joensuun Wetterin raskaan kaluston huoltopäällikkö Mikko Lauronen sanoo, että nuoristakin opiskelijoista voi nähdä, ketkä pärjäisivät heti töissä. Kuva: Heikki Haapalainen / Yle

Automekaanikkojen tarve kasvaa Heilimän mukaan koko ajan. Syynä tähän on kehittyvä tekniikka, jonka korjaaminen ei onnistu ilman ammattitaitoa. Henkilöstöpulasta ollaan alalla huolissaan.

– Jos korjaamot eivät löydä työntekijöitä, korjausajat voivat alkaa venyä. Pienille pajoille voi tulla hankaluuksia jatkaa toimintaa, Heilimä sanoo.

Nuorilla vääristynyt kuva työstä

Matti Leppänen ja Veikka Matikainen eivät ole ainoita alaikäisiä, jotka on otettu paikkaamaan korjaamoiden työvoimapulaa. Ammattiopisto Riverian ajoneuvoalan koulutusta vetävä Ari Pikkarainen kertoo, että järjestely on yleistynyt viime vuosina selvästi.

– Sanoisin, että noin 30 prosenttia mekaanikoiksi opiskelevista halutaan meiltä oppisopimuksella työpaikoille. Jatkossa osuus varmasti kasvaa, Pikkarainen kertoo.

Antti Keskinarkaus hallissaan rassaamassa auton moottoria.
Automekaanikon työssä korostuvat kädentaidot. Arkistokuva. Kuva: Jarkko Riikonen / Yle

Pikkaraisen mukaan korjaamotyön imago on vääristynyt, minkä vuoksi nuoria ei hakeudu alalle entiseen malliin. Korjaamossa puurtamista pidetään rankkana ja likaisena käsityönä, vaikka siihen sisältyy nykyään myös esimerkiksi tietotekniikkaa.

Matti Leppänen on samaa mieltä.

– On sitä näpit rasvassa puurtamista, mutta myös siistimpiä hommia.

Suosittelemme