Venäjän metallit joutuivat lännen pakotelistalle: miten käy Nornickel Harjavallan venäläisen nikkelin?

Yhdysvallat ja Britannia haluavat vähentää uusilla pakotteilla rahavirtaa Putinin sotakoneistolle.

Nikkelimalmia kuljettava juna saapuu Harjavaltaan. Video: Tapio Termonen / Yle
Pasi Peiponen

Yhdysvallat ja Iso-Britannia ovat asettaneet pakotteita venäläisille metalleille, ja sillä voi olla vaikutuksia myös Venäjältä Suomeen tuotuun nikkeliin.

Keskeisiä raaka-ainepörssejä kuten Lontoon metallipörssiä ja Chicagon raaka-ainepörssiä kielletään käymästä kauppaa venäläistä alkuperää olevilla raaka-aineilla: nikkelillä, kuparilla ja sinkillä.

Myös erilaiset sopimukset Venäjällä asuvien kanssa kielletään lännen metallipörsseissä. Lisäksi metalleille asetetaan tuontikielto Yhdysvaltoihin.

Uusilla pakotteilla Yhdysvallat ja Britannia haluavat riistää Venäjältä ja sen metallintuottajilta tärkeän tulonlähteen.

– Uudet keskeisiä metalleja koskevat kiellot kohdistuvat tuloihin, joita Venäjä käyttää jatkaakseen julmaa sotaa Ukrainaa vastaan, perusteli Yhdysvaltain valtiovarainministeri Janet L. Yellen tiedotteessa.

”EU jää yhä enemmän yksin”

Brysselistä työmatkalta tavoitettu Kaivosteollisuus ry:n toiminnanjohtaja Pekka Suomela pitää uusia pakotteita merkittävinä.

– Molemmat maat ovat olleet aktiivisia puuttumaan Venäjän metallivientituloihin ja siinä mielessä tämä on jatkoa heidän politiikalleen, Suomela vastaa Ylelle.

Silmälasipäinen mies katsoo kameraan.
”Venäjän metallien vienti suuntautuu jatkossa yhä enemmän Aasiaan. Venäjän riippuvuus Kiinasta kasvaa”, arvioi Pekka Suomela. Kuva: Benjamin Suomela / Yle

Päätöksellä on ollut jo vaikutuksia metallien hintoihin.

Maailman tunnetuin metallipörssi eli Lontoon LME joutui nopeassa tahdissa reagoimaan uusiin pakotepäätöksiin.

– Tavoitteena oli, etteivät metallien hinnat kohoaisi yhtä dramaattisesti kuin Venäjän aloittaessa hyökkäyksensä Ukrainaan. Näyttäisi, että pörssi on onnistunut [estämään hintojen nousun].

Suomelan mukaan yleisesti odotettiin, että alumiinin, kuparin ja nikkeli hinnat saattaisivat hetkellisesti nousta.

Sen sijaan poliittiset vaikutukset voivat olla merkittävämpiä.

– EU jää yhä enemmän yksin sekä mineraalipolitiikassaan että myös Venäjän-vastaisessa sanktiopolitiikassa, Suomela toteaa.

EU:lle tilanne on myös toisella tapaa hankala. Se ei halua tulla liian riippuvaiseksi Kiinan ja Indonesian nikkelistä.

– Näiden maiden tuotannon hiilijalanjälki on erittäin raskas verrattuna länsimaiseen tuotantoon.

Entä katkeaako raaka-ainevirta Venäjältä EU:hun?

Suomelan mukaan uudet pakotteet eivät vaikuta välittömästi.

– EU joutuu silti yhä enemmän pohtimaan raaka-ainepolitiikkaansa ja paine seurata Yhdysvaltoja kasvaa, Suomela arvioi.

Harjavallassa vaitonaisia uusista pakotteista

Nornickel Harjavallan toimitusjohtaja Joni Hautojärvi on lyhytsanainen viestissään Ylelle.

– Merkitykset Nornickel Harjavallalle ovat lähinnä spekulatiivisia ja epäsuoria, joten on liian aikaista kommentoida niitä, Hautojärvi toteaa.

Nornickel Harjavalta on osa venäläistä jättimäistä Nornickel-kaivoskonsernia. Harjavallan nikkelijalostamo on EU-alueen ainoa venäläinen nikkelitehdas.

North Rail oy:n nikkelijuna Harjavallan asemalla.
Venäläisen nikkelimalmin kuljetuksia Vaalimaan raja-asemalta Harjavaltaan hoitaa suomalainen North Rail Oy. Kuva: Tapio Termonen

Yle kertoi aiemmin maaliskuussa, että Suomi ja Nornickel Harjavallan tehdas ovat EU:ssa ainoa väylä venäläiselle nikkelille keskellä Venäjän hyökkäyssotaa.

Tällä hetkellä Harjavallassa tuotetuista nikkelituotteista 95 prosenttia menee vientiin.

Suurin yksittäinen vientimarkkina-alue on Eurooppa, jonne menee reilut puolet. Noin neljännes viedään Aasiaan ja loput Yhdysvaltoihin.

Hautojärven mukaan tuontikieloilla Yhdysvaltoihin ei pitäisi olla suoria vaikutuksia Harjavallassa jalostettujen nikkelituotteiden vientiin – vaikka nikkelimalmi tuodaan Venäjältä.

– Nikkeli on valmistettu Suomessa ja sen alkuperämaa on siten Suomi, Hautojärvi kirjoittaa Ylelle.

Kuparikivi meriteitse takaisi Venäjälle

Nikkelimalmi kuljetetaan Harjavaltaan rautateitse Vainikkalan raja-asemalta. Kuljetukset hoitaa suomalainen kuljetusyhtiö North Rail Oy. Yhtiö on Nurminen Logistics Oyj:n tytäryhtiö.

Yle on kertonut aiemmin laajasti näiden yhtiöiden toiminnan ja talouden taustoista.

Venäläisen nikkelimalmin kuljetukset ovat jatkuneet Vainikkalasta huolimatta Venäjän aloittamasta hyökkäyssodasta Ukrainassa.

Harjavallan tehtaalla nikkelin jalostuksessa saatu kuparikivi kuljetetaan sen sijaan tällä hetkellä meriteitse takaisin Venäjälle.

Rautatiekuljetukset ovat päättyneet vuoden 2023 lopussa.

Toimitusjohtaja Hautojärven mukaan syy tähän on rajallinen junavaunujen lastauskapasiteetti Harjavallan teollisuusalueella.

– Näin ollen myös kuljetukset satamiin tapahtuvat rekkakuljetuksina, Hautojärvi viestittää Ylelle.

Suosittelemme