Seinäjoen ravintolat innostuivat kulttuurituotannon opiskelijoiden tapahtumasta: 15 ravintolaa mukana Makukadulla

Kaupungin kehitysyhtiö Into antoi kulttuurituotannon opiskelijoille tehtäväksi uuden ruokatapahtuman toteutuksen. Opiskelijat tarttuivat haasteeseen innolla.

Nainen istuu ravintolapöydässä ja katsoo ikkunasta ulos.
Opiskelijat järjestivät ruokatapahtuman, jossa kierretään keskustan ravintoloita maistelemassa pieniä ruoka-annoksia. Kuva: Seinäjoen ammattikorkeakoulu
Kati Ala-Renko

Seinäjoella elävöitetään keskustaa ja tehdään ravintoloita tutuiksi uuden Makukatu-ruokatapahtuman myötä.

Ideana on tutustua keskustan ravintoloihin testaamalla erilaisia pieniä, tapahtumaan räätälöityjä muutaman euron ruoka-annoksia.

Tapahtuman tuottajina ovat Seinäjoen ammattikorkeakoulun kulttuurituotannon ensimmäisen vuoden opiskelijat.

Tapahtuman esikuvana toimii Tamperrada-ravintolafestivaali Tampereella, jota on järjestetty jo useiden vuosien ajan.

– Otimme isolla sylillä kopin toimeksiannosta, kun Inton keskustan kehittäjä Jenniina Palmu tämän meiltä tilasi. Lähdimme tekemään tästä Seinäjoen näköistä, kertoo seinäjokelainen opiskelija Laura Käkelä-Petäys.

Paino markkinoinnissa ja tiimityössä

Miten opiskelijat saivat ravintolat houkuteltua mukaan?

– Hyvä hissipuhe on kaiken takana. Se on lyhyt ja napakka ja innostaa mukaan, Käkelä-Petäys sanoo.

Hissipuheella tarkoitetaan tiivistettyä, muutaman lauseen pituista esittelyä omasta palvelusta. Hissipuheen lisäksi opiskelijat kertoivat kävijämäärien odotuksistaan.

Seitsemän nuorta opiskelijaa poseeraa kuvassa.
Tapahtuman suunnittelusta vastaavat opiskelijat Melina Uusitalo (ylh. vas.), Pinja Haarala, Laura Käkelä-Petäys, Mirka Hakkola, Miika Rantala, Saga Seppälä (alh.) ja Kaisa Käkönen Kuva: Seinäjoen ammattikorkeakoulu

Mukaan kolmipäiväiseen tapahtumaan opiskelijat saivat houkuteltua 15 keskustan ravintolaa. Kukin niistä tarjoaa vähintään yhden neljän euron ruoka-annoksen.

Käkelä-Petäys kertoo oppineensa ennen kaikkea tiimityötä ja markkinointia projektin myötä.

– Olemme käyttäneet markkinointiin Instagramia, Facebookia, kaupungin screenejä ja tehneet julisteita.

Ravintolasuunnistusta varten on painettu annospasseja, josta ilmenevät mukana olevat ravintolat.

Lopuksi on mahdollisuus äänestää kierroksen parasta annosta.

Suosittelemme