Osa artikkelin sisällöstä ei ole välttämättä saavutettavissa esimerkiksi ruudunlukuohjelmalla.
Formula ykköset palasivat Kiinaan viiden vuoden tauon jälkeen, mutta se ei marssijärjestystä muuttanut. Red Bullin Max Verstappen oli edelleen ylivoimainen ykkönen. Valtteri Bottas taisteli F1-kautensa ensimmäisistä pisteistään, mutta joutui keskeyttämään ennen kilpailun puoliväliä moottorivikaan.
Yle Urheilun F1-asiantuntija Jukka Mildh käy läpi kilpailuviikonlopun kuumimmat puheenaiheet.
Mikä ratkaisi?
Shanghain F1-radalla oleelliseksi pitkän tauon takia muodostui renkaiden kulumisen hallinta. Tässä oli omaa luokkaansa Red Bullin Max Verstappen.
Toiseksi ylsi yllättäen McLarenin Lando Norris ennen toista Red Bull -kuljettajaa Sergio Pereziä. Meksikolainen kärsi kilpailussa turva-autotilanteista, eikä pystynyt pitämään kakkossijaa.
Kilpailussa jouduttiin hyödyntämään turva-autoa ensiksi Bottaksen keskeytyksen jälkeen. Sen jälkeinen romurallimainen uusintastartti toi radalle uuden turva-auton.
– Joidenkin varikkopysähdys osui näissä hetkissä nappiin ja toisilta taas ei, Mildh arvioi ratkaisevinta hetkeä kilpailussa.
Mildh piti turva-autoepisodien myötä Shanghain kilpailua myös kauden mielenkiintoisimpana.
– Shanghain rata on myös erittäin haastava. Tästä tuli viihdyttävä kilpailu, Mildh arvioi.
Mikä puhuttaa?
Valtteri Bottaksen keskeytyksen jälkeinen turva-auto ja siitä aiheutunut uusintastartti kylvännee porinaa vielä pitkään kisan jälkeen. Lance Stroll täräytti uusintastartissa australialaiskonkari Daniel Ricciardon perään. Ricciardo osui puolestaan McLarenin Oscar Piastriin. Näin nuorempi australialaiskollegakin joutui sijaiskärsijäksi.
Stroll sai tilanteesta kymmenen sekunnin aikarangaistuksen. Virheherkkänä ja kohukuskina tunnettu kanadalainen piti rangaistusta vitsinä ja koki, että koko tilanne lähti liikkeelle runsaasti edempää Fernando Alonson lukkojarrutuksesta.
Myös Mildh näki tilanteen Alonsosta alkaneena ketjureaktiona.
– Varmasti tullaan puhumaan autojen etäisyyksistä turva-autojen perässä, kun lähestytään uusintalähtöä. Nyt nähtiin monia tilanteita, joissa kuljettajat eivät olleet hereillä. Tämä tilanne aiheuttaa varmasti keskustelua, koska tuhot olivat suuria tapahtuneeseen nähden, Mildh arvioi.
Myös Haasin Kevin Magnussen kolaroi uusintastartin jälkeen Racing Bullsin Yuki Tsunodan kanssa. Magnussen sai tilanteesta tuomaristolta 10 sekunnin aikasakon ja päätyi kilpailussa 15. sijalle. Tsunodan kilpailu päättyi Magnussenin osumaan.
Asiantuntija ei silitellyt tanskalaiskuljettajaa.
– Hän on hyvä kuljettaja ja kiva kaveri, mutta nyt näkyy epätoivoa tulevaisuudesta. Jäi kuva, että Magnussen alkaa olla turvallisuusriski kisojen aikana, Mildh viittasi tanskalaisen päättyvään sopimukseen.
Entä Bottas?
Magnussenin tavoin Valtteri Bottas ajaa tulevaisuudestaan. Bottas hekumoi ennen sunnuntain kilpailua, että hänellä pitäisi olla toistaiseksi parhaat mahdollisuudet yltää F1-pisteille tällä kaudella. Bottas oli ajanut hyvän aika-ajon ja päässyt ensimmäistä kertaa viimeiseen osioon kymmenen parhaan joukkoon.
Bottas taistelikin pisteistä ennen kuin joutui keskeyttämään 21. kierroksella moottorivian takia.
– Kymmenen joukkoon ajaminen oli todella hyvä suoritus. Kilpailussa hän otti taas todella superstartin. Bottaksen ajamisessa näkyy tulta ja tappuraa, Mildh arvioi ja näki positiivisena kehitysaskeleena myös Sauberin paremman suoravauhdin.
Asiantuntijan mielestä Bottas olisi ajanut pistesijoista ennen hänestä riippumatonta keskeytystään.
Suomalaisen ympärille ehti kuitenkin kerääntyä tummia pilviä, kun hänellä kesti jälleen kerran varikkopysähdys kilpakumppaneitaan pidempään. Bottas ehti pudota varikkopysähdyksensä aikana Haasin Nico Hülkenbergin taakse ja 11. sijalle ennen kuin keskeytti.
Varikkopysähdysten päälle tuli nyt siis vielä autoon teknistä vikaa.
– Toiminta on edelleen huteraa. Perusasiatkaan eivät toimi. Varikkopysähdysongelmat lähtivät rengasmutteriongelmasta. Tiimin suunnitteluosastolta olisi pitänyt tulla paljon nopeammin ratkaisuja. Myös varikkotiimin toiminnassa on ollut epävarmuutta, Mildh kuvailee.
Jo pitkään on ajateltu, että Sauberin muutos Audin tehdastiimiksi kaudeksi 2026 tuottaa ongelmia. Mildh näkee, että nuo pelot ovat käyneet toteen heikolla alkukaudella. Muutostila selittäisi ongelmia.
– Se näkyy tallin toiminnassa ja kuljettajien suorituksissa, Mildh pohtii.
Floppi?
Kiinan F1-viikonlopun suurin floppi oli silti Bottaksen entinen Mercedes-tallitoveri Lewis Hamilton. Britti taipui vasta 18. sijalle aika-ajoissa. Seitsemänkertainen mestari nousi kilpailun lopputuloksissa yhdeksänneksi, mutta asiantuntija muistuttaa, että Hamilton ei voi olla tyytyväinen lopputulokseen.
Hamilton selitti heikkoa aika-ajoaan lauantaina niin, että oli halunnut kokeilla eri säätöjä verrattuna tallikaveriinsa George Russelliin. Hamilton oli ollut sprinttikisassa toinen, mutta oli ajatellut, että kauden aikaisempiin vaisuihin kisoihin peilaten aika-ajosäädöt eivät voi mennä huonompaan suuntaan. Näin kuitenkin kävi.
– On ihan käsittämätöntä, että tuon tason kuljettaja ja tiimi eivät saa hommaa toimimaan. Hamiltonilla on paljon tekemistä. Tallikaveri George Russell onnistui kuitenkin hyvin (kuudes lopputuloksissa). Jää kuva, että Mercedes on jäänyt kehityksessään pahasti jälkeen esimerkiksi McLarenista, Mildh kuvailee.
Yllätys?
Mildh nostaa esiin yllätyksenä isommassa kuvassa McLarenin ja Lando Norrisin. McLaren on häkellyttävästi pystynyt haastamaan viime vuoden nousun jälkeen isompiaan. Kiina oli siitä tuorein esimerkki.
– Lando Norris alkaa nousta vahvaksi kuljettajaksi. On todella virkistävää ja yllättävää, että yksityistiiminä pidettävä McLaren tekee näin hyvää työtä. He vain kehittyvät, Mildh kehaisee.