Sähköpyörän perushuollon voi tehdä kotikonstein samaan tapaan kuin tavallisen polkupyörän. Omat haasteensa voivat tuoda ketjujen irrottaminen ja latauspisteen tarkastus.
Näiden selättämiseksi vinkkejä antaa koulutettu pyöräohjaaja ja pyöräilyvaikuttaja Tom Nylund. Huollettavaksi Tomille tulee tällä kertaa toimittaja Helena Lappeteläisen viime kesänä ostama sähköpyörä.
Huhti- ja toukokuu ovat perinteisesti pyörän suosituimpia ostokuukausia. Ostajat ovat aiempaa kiinnostuneempia ostamaan perinteisen pyörän sijaan sähköpyörän. Työsuhdepyörien verovapaus on vielä entisestään lisännyt sähköpyörien myyntiä.
Alla on Nylundin seitsemän vinkkiä sähköpyörän huoltamiseksi.
1. Irrota ketju
Tipauta pyörän ketju pois paikoiltaan, jotta ketju vapautuu etuosan rattaasta. Joissain pyörissä tämä onnistuu löysäämällä takapyörän pultteja ja pyörittämällä polkimia taaksepäin.
Jos sähköpyörän polkimia ei voi pyörittää taaksepäin, rataskiinnityspulttiin laitetaan viiden millimetrin työkalu, jonka avulla polkimet saadaan liikkumaan toiseen suuntaan.
2. Pese ketjut
Hiekka, vanhat öljyt ja mahdolliset uuden pyörän tehdasöljyt saa puhdistettua hankaamalla ketjujen rattaita hammasharjalla purkissa olevassa bensassa tai kynsilalakanpoistoaineessa.
Tämän jälkeen ketjut kiinnitetään takaisin paikoilleen polkaisemalla eteenpäin ja kiristämällä takapyörän pultit.
Kuivaa ketjut rätillä.
3. Pese koko pyörä
Korjaustarpeet näkee paremmin, kun pyörä on puhdas. Pyörä pestään kauttaaltaan pyörille tarkoitetulla pesuaineella. Sen voi tehdä myös keittiöstä löytyvällä astianpesuaineella.
Puhdistusharjoiksi käyvät polkupyöräharjan lisäksi tiskiharja ja hammasharja.
Pesun jälkeen pyörä kuivataan huolellisesti.
4. Öljyä ketjut
Pyörän huoltamisessa voi käyttää astianpesuainetta ja kynsilakanpoistoainetta, mutta esimerkiksi ruokaöljyä ketjuihin ei voi laittaa.
Nylynd kehottaa panostamaan kunnolliseen ketjuöljyyn. Öljyä laitetaan tarkasti ketjun jokaiseen osaan, jonka jälkeen ylimääräiset pyyhitään rätillä pois.
Öljyn on tarkoitus mennä ketjun rullien sisään, eikä jäädä ketjujen päälle kiiltämään, lisää Nylund.
– Ketjut öljytään, kun niiden huomaa kuivuneen. Öljyän ketjut myös aina pesun jälkeen.
Ketjujen pesu kannattaa Nylundin mukaan tehdä mielellään jokaisen pidemmän ajon jälkeen tai vähintään silloin, kun ketjut ovat likaantuneet ajosta.
Puhtaat ja öljytyt ketjut pysyvät pidempään ehjänä.
5. Tee työkaluilla turvatarkastus
Turvallisen ajon takaa se, että pyörät, ohjaustanko ja jarrut ovat tukevasti kiinni rungossa.
Kotihuoltajalla ei tarvitse olla kotonaan huoltovälineitä pullollaan olevaa kellaria tai autotallia. Tom Nylundin mukaan riittää, että omistaa neljän, viiden ja kuuden millimetrin kuusiokoloavaimet ja pyörien huoltamiseen erikseen myytävän monitoimityökalun.
– Työkaluilla käydään läpi jokainen ruuvi, mutteri ja pultti erikseen ja kiristetään tarvittaessa.
Kotihuoltaja pääsee pitkälle pyörän huoltoon suunnitellulla monitoimityökalulla. Näissä työkaluissa on miltei kaikki työkalut mitä tarvitaan, kuten ketjunkatkaisin, kuusiokoloavaimia, ruuvareita ja yleinen torx25-avain, jolla kiristetään esimerkiksi jarrulevyjä.
6. Tarkista renkaat
Pyörästä kannattaa katsoa myös renkaiden kunto. Jos auringosta ja ajasta vioittunut kumi on paikoitellen murea ja rapsakka, ulkorengas kannattaa vaihtaa uuteen. Muutoin rengas voi hajota kesken ajon.
7. Huolehdi akun turvallisuudesta
Tarkista huoltaessa pyörän sähköjohdot, jotta ne ovat ehjät ja paikoillaan. Pyörän latausporttiin tulee myös kurkistaa ja katsoa, että se ei ole hapettunut.
Nylund kertoo, että portti on hapettunut, jos siinä on valkoisen vihertävää ainetta.
– Hapettunut portti on altis kontaktivioille, eikä pyörä silloin lataudu välttämättä kunnolla.
Sähköpyörän akku ei saa vuotaa, eikä siinä saa olla halkeamia. Viallisen akun tunnistaa myös siitä, että se kuumenee ladatessa. Näistä merkeistä tietää, että pyörän akku pitää vaihtaa uuteen.
Perussääntönä on, että akku tulee ladata huoneenlämmössä, akun ollessa lämmin. Akkua ei tule säilyttää pitkien ajotaukojen aikana täytenä tai tyhjänä. Optimaalinen varausaste akkua säilytettäessä on monien sähköpyöräliikkeiden mukaan 50–70 prosenttia.
Katso videolta, miten kynsilakanpoistoainetta käytetään turvatarkastuksen pesussa.
Tom Nylund työskentelee myös Ylellä freelance-toimittajana.