Leikkaukset Visit Finlandin rahoitukseen tuntuvat myös Lapin matkailussa: ”Tämä on isku vyön alle”

Visit Rovaniemen toimitusjohtajan Sanna Kärkkäisen mukaan Lapin matkailun ympärivuotinen kehittäminen joutuu nyt vaakalaudalle.

Turistit ottavat kuvia Kemijoesta Rovaniemen keskustassa auringon laskiessa.
Lapin matkailussa eletään kulta-aikaa, mutta nyt matkailumarkkinoinnin pelätään taantuvan. Kuva: Juuso Stoor / Yle
Armi Auvinen

Päätös leikata Visit Finlandin rahoitusta tuntuu myös Lapin matkailumarkkinoinnissa. Hallituksen kehysriihi päätti laskea matkailun edistämisen rahoitusta kahdella miljoonalla eurolla nykyisestä 9,8 miljoonasta eurosta.

Visit Rovaniemen toimitusjohtajan Sanna Kärkkäisen mukaan leikkaukset vaikuttavat olennaisesti Lapin matkailumarkkinointiin ja ovat merkittävä takaisku koko Suomen kilpailukyvylle.

– Tämä on isku vyön alle tilanteessa, jossa mennään Suomen maakuvaviestinnän kenties kiinnostavinta vaihetta, kun ottaa huomioon vaikkapa Naton, arktisuuden ja matkailun vahvan elpymisen pohjoisessa.

”Jäämme jälkeen kilpailijoista”

Jos rahoitusta leikataan, Suomi ja Lappi jäävät matkailumarkkinoinnissa takamatkalle esimerkiksi muista naapurimaista.

– Siellä budjetit ovat jo ennestään olleet aivan eri luokkaa kuin meillä. Meillä mennään nyt aivan päinvastaiseen suuntaan.

Ajankohta leikkauksille on Kärkkäisen mukaan kaikin puolin kriittinen.

– Juuri kun on saatu matkanjärjestäjien katseita kiinnitetty Lapissakin ympärivuotiseen matkailuun, kesään ja syksyyn, niin on aika suuri pelko, että se kaikki työ valuu hukkaan, jos markkinointi kansallisella tasolla hiipuu.

Käytännössä Visit Finland on järjestänyt muun muassa kansainvälisiä Suomen matkailun markkinointitapahtumia.

– Leikkaukset rampauttavat tekemistä kattotasolla, ei alueilla pärjätä kovin hyvin ilman sitä apua ja tukea, jota sieltä on saatu.

Nainen katselee hirsisillalta Joulupukin pajakylän meininkiä.
Visit Finlandin rahojen leikkaus tuntuisi Sanna Kärkkäisen mukaan erityisesti myös digitaalisuuden ja kestävän matkailun kehittämishankkeissa. Kuva: Juuso Stoor / Yle

Lisäpaineita kaupungin niskaan

Ylhäältä kavennettu rahoitus valuu Kärkkäisen mukaan paineeksi kaupungin ja yksittäisten yritysten niskaan.

– Mikäli markkinaedustajia ei ole vara palkata, eivätkä he enää järjestä esimerkiksi matkanjärjestäjien myyntitilaisuuksia matkailuyrittäjille ja aluemarkkinointiyhtiöille säästösyistä, on markkinatieto haettava muista lähteistä ja myyntitilaisuudet järjestettävä Visit Rovaniemen omin varoin ja omin resurssein.

Se taas tarkoittaa lisää rahaa aluemarkkinoinnin rahakukkarosta ja tarvetta palkata lisää työvoimaa ja osaamista alueille.

Matkailumarkkinoinnin lopettaminen ei Kärkkäisen mukaan ole ratkaisu kireässäkään taloustilanteessa.

– On riskialtista kuvitella, että esimerkiksi nykyinen pohjoisen talvimatkailun kaltainen menestystarina positiivisine tulo- ja työllisyysvaikutuksineen säilyisi ilman pätevää markkinointiviestintää ja kansainvälistä myyntisuhdeverkostoa.

Samaan aikaan useita leikkauksia

Samaan aikaan Visit Finlandin leikkausten kanssa Lapissa on suunniteltu myös Lapin alueellisen markkinointi- ja viestintäyhtiön House of Laplandin alasajoa.

Rovaniemellä matkailumarkkinointi on keskitetty Visit Rovaniemelle.

Muualla Lapissa kahden matkailumarkkinatoimijan yhtäaikaiset leikkaukset tuntuvat todennäköisesti vielä enemmän.

– Tämä on sellainen asia, jota Lapin kuntien pitäisi yhdessä pohtia. Mihin resursseja tulevaisuudessa laitetaan, Kärkkäinen sanoo.

Suosittelemme