Helsingissä ja Kotkassa toimii satamaoperaattori, jolla on kytköksiä Venäjälle

Professorin mukaan tämä tarkoittaa sitä, että EU ei ole päässyt sopuun venäläisten yritysten vastaisista pakotteista. Asiasta uutisoi Svenska Yle.

Konttinostureita.
Svenska Yle on löytänyt kuljetusalalta jopa 40 yritystä, joilla on yhteyksiä Venäjälle. Kuva: Mikko Koski / Yle
Axel Rappe,
Katri Tihilä

Satamaoperaattorilla Helsingin Vuosaaren satamassa ja Kotkassa on vahvat yhteydet Venäjälle, kertoo Svenska Yle.

Satamaoperaattori Multi-Link Terminals on puoliksi venäläisen yrityksen omistuksessa. Hallituksen puheenjohtajalla on Venäjän kansalaisuus ja hän on Ukrainan pakotelistalla.

Satamaoperaattori Multi-Link Terminalsin omistaa puoliksi ranskalainen CMA Terminals ja puoliksi Russian Global Ports, joka on yksi Venäjän suurimmista satamaoperaattoreista.

Yhtiö toimii useissa Venäjän satamissa ja kertoo verkkosivuillaan Kotkan ja Helsingin olevan sen toimipisteitä.

Kyseinen satamaoperaattori esimerkiksi purkaa ja lastaa tavaroita satamissa käyviltä aluksilta.

Multi-Link Terminalin toimitusjohtaja vastasi Svenska Ylelle puhelimitse, mutta ei halunnut kommentoida yhtiön yhteyksiä Venäjälle.

Osa venäläisyrityksistä jää pakotteiden ulkopuolelle

Aleksanteri-instituutin professori Veli-Pekka Tynkkynen ei ihmettele, että satamissa tavaroita purkavalla ja kuljettavalla yrityksellä on yhteyksiä Venäjälle.

Tynkkysen mukaan tämä osoittaa, että EU ei ole onnistunut heikentämään Venäjän taloutta.

Tynkkynen kertoo, että ongelmana on se, että EU ei ole päässyt sopuun venäläisten yritysten vastaisista pakotteista.

Huomattavan suuri osa Venäjän kaupasta ja venäläisyrityksistä jää pakotteiden ulkopuolelle.

– Se mahdollistaa Venäjän sotatalouden jatkamisen.

Ukrainan pakotelistalla on kaksi Venäjän kansalaista, joilla on yhteyksiä Multi-Link Terminals -yhtiöön.

– Ukrainan linja on, että kaikki Venäjän kauppaan ja talouteen liittyvä pitää pysäyttää ja sitä pitää vaikeuttaa, Veli-Pekka Tynkkynen kertoo.

Satamat ovat strategisesti yhä merkittävämpiä. Tynkkysen mukaan kyseessä on myös poliittinen päätös EU:ssa ja Suomessa.

Kysymys on hänen mukaansa siitä, mitä tavaroita ja yrityksiä jäsenvaltiota haluavat Venäjän vastaisten pakotteiden alle. Lisäksi asiaan vaikuttaa se, mitä suomalaiset poliitikot haluavat.

– Jos tarkastellaan nikkelin, uraanin ja nestekaasun tuontia, niin mielenkiintoisella tavalla suomalaiset poliitikot ovat sanoneet, että tämä kauppa pitäisi lopettaa, mutta samalla he menevät EU:n selän taakse ja tarvitaan EU:n tasoinen pakotepäätös.

Suosittelemme