Lappeenranta houkuttelee kesällä turisteja alennuksilla ja esimerkiksi maksuttomilla museokäynneillä

”Suomen makein kesä” -kampanja alkaa kesäkuun alussa. Kampanja ajoittuu samaan aikaan, kuin Lappeenrannan kaupungin 375-vuotisjuhlavuosi.

Lappeenrannan satamatorin kioskikojuja ja asiakkaita pöydissä syömässä.
Monet Lappeenrannan sataman yritykset ovat mukana kampanjassa. Kuva: Mikko Savolainen / Yle
Venla Rakkola

Lappeenrannan kaupunki houkuttelee kesällä turisteja sataman ja Linnoituksen alueelle erilaisilla tapahtumilla.

Esimerkiksi Linnoituksen alueen museoihin eli Lappeenrannan taidemuseoon ja Etelä-Karjalan museoon on kesän aikana vierailijoille ilmainen sisäänpääsy.

Kaupungin tavoitteena on tehdä Lappeenrannasta ”Suomen makein kesäkaupunki”. Kampanjan logo muistuttaa Fazerin Marianne-makeista, jota Lappeenrannan Fazerin tehtaalla valmistetaan.

Sataman valot tapahtuma Lapeenrannassa.
Sataman valot -tapahtuma pidennetään kaksipäiväiseksi osana kampanjaa. Kuva vuodelta 2022. Kuva: Kare Lehtonen / Yle

Kampanjan markkinointiin on varattu yhteensä 20 000 euroa. Lappenrannan elinvoimajohtaja Ding Man mukaan tarkoituksena on houkutella kaupunkiin muualta erityisesti lapsiperheitä.

Kampanjaa markkinoidaan etupäässä sosiaalisessa mediassa ja lähialueen paperisissa sanomalehdissä. Budjetti ei ihan riitä paperisen markkinoinnin ulottamiseen esimerkiksi pääkaupunkiseudulle.

– Budjetti vaikuttaa siihen, miten näkyvyyttä päästää parhaiten optimoimaan. Pääkaupunkiseudulla markkinointi painottuu erityisesti sosiaaliseen mediaan.

Matkailijoiden määrä kasvuun

Linnoituksen museoiden aukiolon lisäksi monet Lappeenrannan yritykset ovat lähteneet mukaan kampanjaan esimerkiksi erilaisia alennuksia tarjoamalla.

Elinvoimajohtaja Ding Man mukaan vaikuttaa siltä, että lähes kaikki Linnoituksen ja sataman alueen yritykset haluavat olla kampanjassa mukana. Yrityksiä on myös muualla kaupungin keskustassa.

Neljä hevosta ja ratsastajaa seisoo nurmikolla.
Muun muassa Etelä-Karjalan museoon on koko kesän ajan ilmainen sisäänpääsy. Kuva: Petri Kivimäki / Yle

Lapsiperheet ovat kampanjan markkinoinnin pääasiallinen kohderyhmä, mutta eivät ainoa.

– Haluamme myös kannustaa paikallisia tutustumaan uudelleen museoiden tarjontaan tässä kesän aikana, sanoo Ding Ma.

Kampanjan vaikuttavuutta mitataan muun muassa museoiden kävijämäärillä ja Lappeenrannan matkailutilastoilla. Kaupungin mukaan matkailutilastoissa odotetaan ”näkyvää kasvua museokäyntien ja matkailijoiden yöpymismäärän välillä”.

Kampanja kaupungin juhlavuonna

Lappeenrannan kaupunki on myöntänyt kampanjaan yhteensä 100 000 euron rahoituksen. 70 000 euroa tästä käytetään museoiden pääsymaksuttomuuteen.

10 000 euroa kuluu elokuisen Satamavalon tapahtuman pidentämiseen kaksipäiväiseksi.

hiekkalinna
Kampanjan on tarkoitus alkaa samaan aikaan Lappeenrannan Hiekkalinnan avajaisten aikaan. Kuva: Levan Tvaltvadze / Yle

”Suomen makein kesä” -kampanja järjestetään tänä vuonna kahdesta syystä, kertoo elinvoimajohtaja Ding Ma. Tänä vuonna Lappeenranta täyttää 375 vuotta. Samaan aikaan järjestetään myös kulttuurin teemavuosi, jota kutsutaan ”kulttuurin unelmavuodeksi”.

Kampanjan avajaiset on tarkoitus järjestää 1. kesäkuuta perinteisten kesäkauden ja hiekkalinnan avajaisten yhteydessä.

Suosittelemme