Kuninkaalliset luottavat suomalaiseen vaatebrändiin – muotialan järjestö: Parasta mainosta, mitä voi saada

Muotiasiantuntijan mukaan kuninkaallista parempaa pr-henkilöä on vaikea saada.

Ruotsin prinsessa Sofia sinisessä kesämekossa.
Prinsessa Sofia pukeutui Andiatan mekkoon viime syksynä. Kuva: Pelle T. Nilsson / SPA/AOP
Jussi Mankkinen

Presidenttiparimme Ruotsin-valtiovierailun yhteydessä moni kiinnitti huomiota prinsessa Sofian raikkaanväriseen mekkoon. Se noteerattiin myös ruotsalaisessa mediassa.

– Hän loistaa kuin aurinko keväisessä sitruunankeltaisessa bouclé-mekossaan, jossa on kultaiset napit. Erittäin tyylikästä ja erittäin Chanelin inspiroimaa, kirjoitetaan Svensk Dam -julkaisussa.

Kyseinen mekko on suomalaisen Andiata-vaatemerkin valmistama.

Presidentti Alexander Stubb ja Suzanne Innes-Stubb ovat Ruotsin kuninkaallisten seurassa.
Prinsessa Sofia ja valtiovierailulle valittu suomalainen mekko. Kuva: Heikki Saukkomaa / Lehtikuva

Svensk Damin jutussa painotetaan, että kyseessä on nimenomaan suomalaisen vaatemerkin tuote. Julkaisun mukaan prinsessa kunnioittaa mekkovalinnallaan hienolla tavalla Ruotsiin saapuneita suomalaisia arvovieraita. Mekon hinnaksi Svensk Dam kertoo 4 373 kruunua eli noin 375 euroa.

Myös espanjalaisessa Glamour España -julkaisussa mekkoa kehutaan maasta taivaisiin: sen kuvaillaan olevan täynnä valoa ja elegantti, vaikka värivalinta voikin olla hieman riskaabeli.

Boomin aloitti Tanskan Mary

Kyseessä ei ole ensimmäinen kerta, kun Ruotsin kuninkaalliset pukevat päälleen vuonna 1986 perustetun Andiatan vaatteita. Esimerkiksi viime vuoden syyskuussa prinsessa Sofia edusti Ruotsin valtiopäivien avajaisissa Andiatan Lesley-jakussa. Marraskuussa taas prinsessa Victorialla oli päällään Saksan valtiovierailuilla Demelza-villakangastakki.

Varsinaisen Andiata-boomin aloitti Tanskan silloinen kruununprinsessa, nykyinen kuningatar Mary. Hän oli pukeutunut vuonna 2015 vaatemerkin villakangastakkiin kohdatessaan Hollannin kuningatar Maximan. Tämän jälkeen Mary on bongattu usemman kerran Andiataa päällään.

Hollanin kuningatar Maxima ja Tanskan kruununprinsessa Mary vierekkäin.
Tanskan Mary ja Hollannin Maxima vuonna 2015. Kuva: Jerry Lampen / EPA

Löytyykö vaikutusvaltaisempaa influenceria kuin kuninkaallinen?

Muotialan järjestö Fashion Finlandin toiminnanjohtajan Jani Niipolan mukaan kiinnostavan henkilön yllä oleva vaate on edelleen kustannustehokkain tapa saada jalansijaa kansainvälisille markkinoille.

– Se jos mikä on mainosta, Niipola kiteyttää.

Kuninkaallista parempaa mainostajaa vaatteelleen taas on vaikea hankkia. Kyse on huomion saamisesta todella korkealta tasolta.

– Erilaiset brändit yrittävät jatkuvasti saada vaatteitaan influencereiden eli vaikuttajien päälle. En tiedä, voiko tässä yhteydessä mitenkään löytyä vaikutusvaltaisempaa influenceria kuin kuningatar tai prinsessa. Lisäarvoa tuo se, ettei tuollaista mannekiinia voi itselleen ostaa.

Vaatefirmat tekevät influencereiden kanssa erilaisia diilejä, mutta Niipola ei usko, että tällaista toimintaa voisi olla kuninkaallisten kohdalla.

– Luulen, että kuninkaallisille vaatteiden arvo tulee siitä, että joko he itse, heidän stailistinsa tai joku hovista on löytänyt kyseisen vaatemerkin.

Suomen maine on nyt korkealla

Mutta miksi Ruotsin nuoret kuninkaalliset sitten luottavat suomalaiseen vaatemerkkiin? Kyse voi olla myös trendistä.

– Suomen maine on tällä hetkellä Ruotsissa paljon parempi kuin osaamme arvatakaan, joten osaltaan kyse voi olla myös tästä nosteesta, Fashion Finlandin Jani Niipola toteaa.

Suomalaiselle muotialalle kuninkaallisten vaatevalinnat ovat iso arvostuksen osoitus.

– Ruotsin kuninkaallinen voisi pukeutua ihan minkä maan vaatteisin tahansa, mutta hän valitseekin suomalaisen vaatealan yrityksen tuotteen, Jani Niipola jatkaa.

Kruununprinsessa Victoria Neue Wache-muistotilaisuudessa Berliinissä.
Prinsessa Victoria viime marraskuussa Saksassa Andiatan villakangastakissa. Kuva: Liesa Johannssen / Reuters

Siniverisyydestään huolimatta myös kuninkaalliset ovat ihmisiä, joten heillekin voi tulla kiva tunne jostakin tietystä vaatteesta.

– Me kaikki tiedämme, että jos löytää itselleen hyvän ja sopivan vaatemerkin, sitä ostaa toisen ja kolmannenkin kerran, Jani Niipola sanoo.

Huomiotalouden periaatteiden mukaisesti prinsessan yllä oleva vaate herättää kiinnostusta, ohjaa ihmisiä Andiatan verkkosivuille ja liikkeisiin sekä toimii todennäköisesti myös sisäänottotuotteena.

– Joku tietty tuote herättää kiinnostusta, mutta kuluttaja saattaa ostaakin jotakin aivan muuta. Varmastikin Ruotsin prinsessan yllä oleva vaate lisää Andiatan myyntiä, Niipola toteaa.

Oman aikansa megajulkkikset ovat markkinoineet suomalaista muotia aiemminkin. Jo 1960-luvulla Yhdysvaltojen silloisen presidentin John F. Kennedyn vaimo Jackie Kennedy pukeutui Marimekkoon, ja buumi oli valmis.

– Tämä vauhditti reippaasti Marimekon liiketoimintaa 1960-luvun Yhdysvalloissa, Jani Niipola kertoo.

Jackie Onassis Marimekon punavalkoraidallisessa paidassa.
Jackie Kennedy Onassis kuvattiin myös vuonna 1990 pukeutuneena Marimekkoon. Vieressä silloinen miesystävä Maurice Templesman. Kuva: AC Photos/Shutterstock/All Over Press

”Suurin mahdollinen kunnia”

Andiatan myyntipäällikön Isabella Schalinin mukaan kuninkaalliset ovat vuosien saatossa pukeutuneet Andiatan mekkoihin, jakkuihin, housupukuihin sekä näiden erilaisiin yhdistelmiin.

– Kuninkaallisten käyttämissä vaatteissa ei varsinaisesti ole yhteneviä piirteitä, vaan kyse on ollut tilanteista, joissa asuja on käytetty.

Mallien tai värien suhteen kuninkaalliset eivät ole kohdistaneet toiveita Andiatan suuntaan – tai halunneet esimerkiksi mittatilausvaatteita.

– He ovat olleet tyytyväisiä jo olemassa oleviin malleihin, Isabella Schalin summaa.

Mutta millainen merkitys kuninkaallisilla asiakkailla on ollut Andiatan brändille? Isabella Schalinin mukaan valtaisa.

– Meille suurin mahdollinen kunnia on saada pukea Ruotsin kuninkaallisia.

Jani Niipolan mukaan kansainvälisesti tunnetut suomalaiset poliitikot voisivat toimia enemmänkin kotimaisen muodin lähettiläinä.

– Voitaisiin pitää huolta siitä, että kun Suomesta mennään maailmalle edustamaan, päällä olisi suomalaista muotia.

Suzanne Innes-Stubb oli pukeutunut taannoisella valtiovierailulla Katri Niskasen ”voimavaatteeseen” eli tällaista tapahtuu jo, mutta Jani Niipolan mielestä se voisi olla systemaattisempaakin.

– Esimerkiksi ranskalaiset eivät koskaan jätä mitään sattuman varaan, vaan valtiovierailuilla edustavilla henkilöillä on aina päällä ranskalaista huippumuotia.

Suosittelemme