Tampereen areenassa syödään tuhansia siipiä – viikonloppuna juomaa menee jopa 12 000 mukillista

Tampereen areenan ravintolapalveluiden operatiivinsen johtajan Ilpo Kantolan toive jatkoeristä toteutui kolmannessa finaalissa.

Ilpo Kantola kuvattuna.
Ilpo Kantola toimii Tampereen areenan operatiivisena johtajana. Kuva: Tomi Hänninen/Chilipictures
Simo Arkko

Yle seuraa SM-liigan finaaleja verkkosivuillaan hetki hetkeltä. Jääkiekkokierros välittää jokaisen liigafinaalin suorana. Kaikki finaalit kuullaan suorana Yle Areenassa, kolmas finaali myös Radio Suomen ääniaalloilla. Jääkiekkokierroksen ennakkostudioista päästään finaaleissa nauttimaan ensi kertaa videomuodossa.

TAMPERE. Tampereen areenan käytävillä käy kuhina. Ruokaa ja juomaa kuluu huomattavia määriä, kun 12 313 SM-liigafinaalin katsojaa hamuaa makunystyröilleen uusia virikkeitä.

Verrattuna moniin muihin areenohin, Tampereelta löytyy paljon erilaisia ruokavaihtoehtoja perinteisten höyrymakkaroiden lisäksi. Aluksi höyrymakkaroita ei tosin ollut tarjolla, mutta asiakkaiden pyynnöstä ne päätettiin lisätä listalle.

Tampereen areenan ravintolalapalveluiden johtaja Ilpo Kantola tiedostaa, että areenassa on paljon laajempi valikoima kuin monessa muussa suomalaisissa urheilutapahtumissa.

– Täällä pääsee kokeilemaan ja monenlaisille asiakkaille löytyy varmasti suosikkeja. Perinteisimmät jäähalliruoat pitävät kuitenkin edelleen kovasti pintansa, Kantola sanoo.

Tampereen areenan keittiössä.
Keittiössä valmistauduttiin iltaan chiliä pilkkoen. Kuva: Tomi Hänninen/Chilipictures

Areenalla on eniten burgeripaikkoja, joten burgerit ovat luonnollisesti myydyimpiä ruokatuotteita. Myös makkaraperunoita myydään erittäin paljon, minkä lisäksi popcornit ovat edelleen hitti.

Areenassa myydään totta kai pajon myös siipiä, onhan Tamperetta on kuvailtu jopa Suomen siipipääkaupunkina.

– Täydessä pelissä menee 2500-3000 siipeä, Kantola arvioi.

Kantolan mukaan tuotteiden myynti perustuu hyvin paljon ennakointiin ja laskelmiin. Eroavaisuuksista merkittävin on viikonpäivä. Perjantaisin myynti on hyvin juomapainotteisempaa, kun arkena kuluu ruokaa, limonadia ja kahvia hieman enemmän.

– Lauantaisin menee myös ruokaa enemmän kuin arkipeleissä.

Viikonloppuisin juomia lonkeroa ja olutta kuluu huomattavia määriä.

– Jos ei nyt ihan jokainen yhtä ota, niin melkein, Kantola muotoilee.

Eli 12 000 kertaa yksi mukillinen?

– Lähestulkoon nän.

Vaikka Tampereen areenalta saa kaikkea uutta ja jännittävää, mitään uudempaa hittituotetta ei ole noussut vuosien aikana esiin.

– Ei perinteisiä siipiä, burgereita ja pizzaa kukaan laudalta lyö. Sellaista tuotetta ei ole keksitty, Kantola sanoo.

Tampereen areenassa puitteet ovat kunnossa, mutta silmämääräisesti arvioiden ruuhkat kapeilla käytävillä saattavat toisinaan hidastaa ihmisten liikkumista ja siten myyntiä.

Kantola myöntää, että areenan alkuvuosina oli haastavampaa, kun asiakkaat halusivat kiertää ja nähdä paljon uutta areenaa. Tämän kevään finaaleiden katsojista suurin osa on jo aiemmin käynyt areenassa.

– He tietävät missä istuvat ja mitkä palvelut ovat lähimpänä. Sellainen turha kiertely jää tavallaan pois ja homma on sujuvoitunut huomattavasti kahden vuoden aikana.

Ilpo Kantola juttelee.
Kantola on toiminut nykyisessä tehtävässään lokakuusta 2023 alkaen. Kuva: Tomi Hänninen/Chilipictures

Kantola vakuuttaa haastattelun aikana, että ruokaa riittää mahdollisissa jatkoerissä myös pelaajille, jos ilta venyy pitkälle.

– Se on aina jännän paikka, mennäänkö jatkoerään. Näin ravintoloitsijan näkökulmasta toivotaan aina jatkoeriä, niin saadaan yksi erätauko lisää.

Kantolan toive toteutuu, sillä Tapparan ja Pelicansin kolmannen finaalin ratkaisu venyy aina toiseen jatkoerään saakka. Näin ollen ravintoloitsija sai peräti kaksi ylimääräistä erätaukoa.

Suosittelemme