HPK:n on pakko satsata kasvuun, pienet seurat eivät liigakiekossa pärjää – toiveena saada kaksi miljoonaa osakeannilla

Hämeenlinnalainen jääkiekkoilu on pääsarjatasolla vaikeuksissa, sillä talous ei ole kunnossa. Ylimääräisen yhtiökokouksen toivotaan tuovan sijoittajia ja pääomaa.

HPK Liiga oy:n hallituksen puheenjohtaja Jyrki Louhi juttelee harjoituspeliasuihin pukeutuneiden HPK:n pelaajien ja yhden valmentajan kanssa jäähallin parkkipaikalla harmaana kesäpäivänä.
HPK Liiga oy:n hallituksen puheenjohtaja Jyrki Louhi (vas.) juttelee HPK:n pelaajien kanssa elokussa 2023 Pohjantähti-areenan parkkipaikalla. Kuvassa myös apuvalmentaja Tony Virta (toinen vas.), hyökkääjä Markus Nenonen ja puolustaja Rony Ahonen. Kuva: Dani Branthin / Yle
Riitta Siirtomaa

Hämeenlinnan Pallokerhon on pakko kasvaa, sillä säästämällä seura ei pysy muiden liigajoukkueiden kyydissä mukana. Kasvua tarvitaan niin pelillisesti kuin taloudellisesti.

HPK:n hallituksen puheenjohtaja Jyrki Louhi kertoo, että HPK:n täytyy ponnistella, jotta liikevaihto nousisi.

HPK Liiga Oy:llä oli tänään ylimääräinen yhtiökokous, jossa päätettiin muun muassa suunnatusta osakeannista pääomien keräämiseksi. Huimana toiveena on kerätä jopa kaksi miljoonaa euroa. Täysin realistisena Louhi ei summaa kuitenkaan pidä.

– Sanotaanko näin, että tuskin nyt ihan kahta miljoonaa saadaan missään nimessä. Kun nyt päästäisiin sinne puolen miljoonaan ja miljoonan paremmalle puolelle reilusti. Sehän se on tärkeä asia, että sitä pääomaa kerta kaikkiaan tulee.

Kaksi miljoonaa olisi se summa minkä verran liikevaihdon tulisi kasvaa, jotta hämeenlinnalainen jääkiekko olisi jatkossakin toimivaa pääsarjatasolla. Viime vuonna HPK:n liikevaihto oli vähän päälle viisi miljoonaa euroa.

Suunnatussa osakeannissa seura jakaa uudet osakkeet suurimmille osakkeenomistajille. Tämä lisäksi noin puolet osakkeista tarjotaan Hml Sports -yhtiölle. Hml Sportsin takana ovat ankkurisijoittajina Aki Ajo, Jukka-Pekka Annala, Miika Liljedahl ja Olli Pihlajamäki.

Osakkeiden merkitsemistä tarjotaan muun muassa myös HPK ry:lle, Vakuutusyhtiö Pohjantähdelle, Hämeen Osuuspankille ja HPK-Juniorijääkiekolle.

Osakeanti oli nyt suunnattu, mutta mahdollinen yleisölle suunnattu anti ei ole täysin poissuljettu vaihtoehto, sanoo Louhi.

– Me ollaan aikoinaan se teetetty ja se oli ihan hyvä menestys silloin. Mutta kyllä meidän vielä isompi fokus on nyt tästä eteenpäin sitten kasvattaa myyntiä ja liikevaihtoa ja saada ihmiset entistä kiinnostuneemmaksi meistä.

HPK:n hallituksen puheenjohtaja Jyrki Louhi iloitsi siitä että kokouksessa oli runsas osanotto. Päätökset tehtiin yksimielisesti.

– Kokous sujui ihan hyvin ja lähes 8 000 osaketta oli edustettuina, kun niitä kaikkiaan on 10 515. Siinä oli runsas osanotto ja tosi hienoa, että paikalla oli niin paljon ihmisiä.

Pääsarjan joukkueiden liikevaihdot ovat nousseet roimasti

Kilpailukyvyn ylläpito liigatasolla on aiempaa kalliimpaa, Louhi toteaa:

– Viime vuosina seurojen liikevaihdot on räjähdysmäisesti noussut. Kulut, mitä jääkiekkoon käytetään, ovat nousseet, ja HPK ei ole pysynyt siinä kilpailukyvyssä mukana.

Neljä vuotta sitten seurat käyttivät keskimäärin noin 6,5 miljoonaa, nyt summa on keskimäärin 10,5 miljoonaa euroa.

Jyrki Louhi jääkiekkovarusteissaan luistelee rinnallaan vastapuolen pelaaja.
Jyrki Louhi väänsi SM-liigan finaaleissa HPK-nutussa vielä keväällä 2010. Kuva: All Over Press

Jääkiekkoliigan takavuosien menestyjän tilanne on tiukka. Kahdessa vuodessa liiketoiminnasta tappiota on kertynyt reilut 1,2 miljoonaa euroa. Louhen mukaan HPK ei voi toimia pääsarjatasolla, ellei se kasva.

– Me ei voida enää varsinaisesti menoja ja kuluja karsia. Emme nimittäin halua yleishyödyllisestä lasten ja nuorten tai naisten jääkiekosta karsia merkittävästi. Niin meidän täytyy kasvaa.

HPK voittaa suomenmestaruuden
HPK juhli SM-kultaa vuonna 2020. Sen jälkeen menestys on ollut vaisumpaa. Tällä kaudella HPK oli runkosarjassa toiseksi viimeinen. Kuva: Tomi Hänninen

Tavoitteena tulevaisuudessa on taloudellisesti menestyvä seura. Valtakunnallisen näkyvyyden pitää näkyä myös mainosten hinnoissa.

– Tämä on aika halpaa yrityksille suhteessa siihen, että tämä on valtakunnallista näkyvyyttä. Jo melkein miljoona ihmistä katsoo meidän otteluita televisiossa. Meidän täytyy päivittää sitä, että me ei olla ihan niin takapajuinen tässäkään asiassa.

Suosittelemme