Onko Marko Hietalan Corolla vuodelta 1986 Suomen rumin auto? ”Onhan se karski, mutta toimii”

Marko Hietalan vanha Toyota Corolla kerää silmäpareja Pirkanmaalla.

Marko Hietala ei pelkää käyttää autoa katsastuksessa: ”Kun kaikki muuten on kunnossa, pelaa jarrut, valot sun muut, niin mikä jottei!”
Ruut Parikka

Marko Hietalan auto on hätkähdyttävä näky. Ruoste on syönyt vuonna 1986 käyttöönotettua Toyota Corollaa vähän joka kulmasta. Auton katolla kasvaa jäkälää ja kyljissä komeilee hitsaussaumoja.

Hietala vakuuttaa, että auto toimii, eikä ulkonäkö ole auton hallinnalle tai toimivuudelle vaaraksi.

– Onhan se aika karskin näköinen, mutta ei se ole mikään este. Kun kaikki muuten on kunnossa, pelaa jarrut, valot sun muut, niin mikä jottei!

Vesilahtelainen Hietala ajaa Corollallaan päivittäin 57 kilometrin työmatkansa Tampereelle.

– Ostin auton pauttirallaa kaksituhattaneljä ja siitä asti se vehje on ollut käytössäni, Hietala muistelee paksulla pirkanmaalaismurteella.

Auto on tuttu näky ja kulttimaineessa Pirkanmaalla.

Corollan moottori on perinteinen pikkukone eli sen tilavuus on 1,3 litraa. Bensaa auto vie maltillisesti, eli sadan kilometrin matkalla keskimäärin 5,7 litraa. Uudemmat bensiinikäyttöiset autot voivat viedä lähes kaksinkertaisen määrän polttoainetta.

– Se on vähän eri asia, polttaako motin vai pärekopan verran puita, Hietala myhäilee.

Uusi auto ei viehätä

Hietala haluaa auton pysyvän ”aidoimmillaan” sekä sisältä että ulkoa. Hän ei hio korjaussaumoja tai lähde peittämään ruostumia.

– Auton katolla kasvaa jäkälää. Pitää harjata lumi varovasti pois, ettei ekologinen patina mene, Hietala virnistää.

Uusien autojen kaista-avustimet ja parkkikamerat eivät Hietalaa kiinnosta.

– Mitä vähemmän on sähkövehkeitä, sitä luotettavampi ja helpompi auto on. Ei tarvitse keskittyä siihen, mitä auto koko ajan piippailee.

Autoalalla työskentelevällä Hietalalla on vakavampikin peruste, miksi hän liputtaa vanhojen autojen nimiin.

– Jos auto huutaa jostain mittaristosta jatkuvasti jotain plim-plom ääniä, sitä ei ehkä noteeraa jotain muita auton koneiston ääniä, jotka saattavat olla oireita jostain vakavammasta.

Auto kuitenkin kulkee ja on mennyt viimeisestä katsastuksesta läpi.

– Katsastaja kertoo, mitä pitää korjata ja sitten se korjataan. Tähän autoon voi hankkia aina jostakin varaosia.

Unelmana miljoona

Siirtyessä takatalven lumituiskusta auton sisätiloihin yllätykset jatkuvat. Hietala pyyhkäisee enimmät pölyt otelaudalta.

– Hiljainen kytevä tavoite on saada miljoona mittariin, Hietala sanoo.

Tavoitteeseen ei ole enää pitkä matka. Corollalla on ehditty ajaa jo 852 000 kilometriä.

Lada-Jussi päätti jo kiertää kaikki apsit (ABC-huoltoasemat), niin minun piti keksiä jotakin muuta.

Vanhalla Corollalla on monta merkitystä Hietalalle.

– Tämän yksilön kohdalla yhdistyy käyttöauto, harrasteauto ja ilmeisesti elämäntapakin.

Suosittelemme