Popedan Costello Hautamäki avaa, miten sai kipinän Ilveksen ikoniseen maalilauluun – Tappara-biisi olisikin vaikea rasti

Popedan Costello Hautamäki voi mahdollisesti soittaa jälleen Tapparan mestaruusjuhlissa. Hän kertoo myös, miten lähestyisi asiaa, jos Tapparalle pitäisi tehdä uusi maalibiisi.

Hautamäki osoittaa monkeyta.
Costello Hautamäki automuseossa. Kuva: Tomi Hänninen/Chilipictures
Simo Arkko

Yle seuraa SM-liigan finaaleja verkkosivuillaan hetki hetkeltä. Jääkiekkokierros välittää jokaisen liigafinaalin suorana. Kaikki finaalit kuullaan suorana Yle Areenassa. Jääkiekkokierroksen ennakkostudioista päästään finaaleissa nauttimaan ensi kertaa videomuodossa.

KANGASALA. Muusikko Costello Hautamäki on nykyisin enemmän motoristi kuin autoilija. Vehoniemen Automuseosta bongattua mopoa hänellä ei kuitenkaan ollut nuoruudessaan.

– Nämä maksoivat silloinkin niin paljon. Jos meni isältä pyytämään rahaa, niin ei voinut pyytää sähkökitaraa ja mopoa samaan aikaan, Hautamäki sanoo.

24-vuotiaana Hautamäki kuitenkin ajoi ajokortin ja osti moottoripyörän. Sovimme Hautamäen ehdotuksesta haastattelun juuri automuseolle, sillä se on hänen mukaansa moottoripyöräilijöiden kahvipaikka.

– Paljon on tullut ajettua varsinkin viime vuosina. Muutama tuhat kilsaa on vuodessa. Jos lähtee Eurooppaan, se on heti melkein kymmenen tuhatta, Hautamäki juttelee.

Popedassa soittavalla Hautamäellä on kiinnostava suhde tamperelaisiin SM-liigajoukkueisiin. Hän on tehnyt Ilveksen maalibiisin We are the Kings, mutta Popedalla on kappale Mää ja Tapparan mies.

Täytyykin kysyä, onko Costello Hautamäki Tapparan vai Ilveksen miehiä?

– Olen sen verran nuori kapinallinen, että pääasia on, että tamperelainen jääkiekko menestyy.

Hautamäki poseeraa J. K. Paasikiven auton kanssa.
Costello Hautamäki J.K. Paasikiven auton vieressä. Kuva: Tomi Hänninen/Chilipictures

Hautamäki teki Ilvekselle maalibiisin

Hautamäki sävelsi Ilveksen maalilaulun alun perin 1980-luvun loppupuolella. Kappaleen piti ensin olla vain lyhyt noin 20 sekunnin radiomainos.

– Sitten se lähti elämään omaa tarinaansa ja yhtäkkiä se tuli maalilauluksi. Kun se oli sellaisena ollut, pyydettiin kokonaista biisiä ja tein myös sellaisen, Hautamäki muistelee.

Hautamäki sai kunnian alun perin basistikollegaltaan, joka ei kokenut tehtävää omakseen. Hautamäki pohti alkukipinää ja sai sellaisen elokuvasta Quadrophenia. Elokuvassa käsitellään englantilaista nuorisokulttuuria, modia.

– Elokuvassa oli modien nuorisoryhmä, joka marssi kadulla ja huuteli we are the we are the we are the mods. Ajattelin, että siinä on hyvänkuuluinen hokema.

Hautamäen mieleen tulivat sanat we are the we are the we are the kings.

– Se oli erilainen juttu, mutta löysin rytmin sieltä. Biisiä tehdessä on valkoinen paperi edessä, niin jostain pitää aina lähteä. Lähdin siitä.

Hautamäki hymyilee.
Hautamäki on molempien tamperelaisseurojen puolella. Kuva: Tomi Hänninen/Chilipictures

We are the Kings soi Ilveksen maalilauluna ensimmäisen kerran kaudella 1989–1990.

– Sehän on kohta soinut herranjumala 40 vuotta. Tulipa tehtyä kerralla hyvä kappale.

Voisiko Hautamäki suunnitella Tapparalle uuden maaliaulun? Hautamäen mukaan tämä olisi paha rasti tehtäväksi.

Life is life on kuitenkin ollut iät ja ajat. Todennäköisesti seuraavaan 50 vuoteen kukaan ei vie sitä pois.

– Olisi kyllä vaikeuksia lähteä miettimään. Tapparahan on kaksipuolinen kirves eli ehkä siihen jotain kirvesmies-tyylistä lähestymistapaa voisi ottaa, Hautamäki leikittelee.

Hautamäki keskustelee Jussi Paasin kanssa.
Hautamäki on moottoripyörämiehiä. Kuva: Tomi Hänninen/Chilipictures

Rock and roll pelasti urheilulta

Hautamäki ei suhtaudu urheiluun intohimoisesti, mutta hän viihtyy esimerkiksi jääkiekko-otteluissa.

– Minusta on jännää mennä paikan päälle katsomaan, kun isot miehet ottavat mittaa toisistaan ja pienestä kumilätkästä.

Nuorena hän pelasi jääkiekkoa koulussa ja myös kavereiden kanssa. Kun muut alkoivat asettelemaan hokkareita jalkaan, Hautamäki rämpytteli kitaraa.

– Koulussa pelattiin jääkiekkoa ja vähän kavereiden kanssa höntsättiin, mutta muuten rock and roll pelasti minut urheilulta, Hautamäki hymyilee.

Popedassa puhaltavat uudet tuulet. Solisti Pate Mustajärvi jätti bändin viime vuonna ja hänet korvasi Olli Herman tämän vuoden alussa.

Jääkiekon näkökulmasta Tapparan mies vaihtui KalPan mieheksi, sillä Herman on kuopiolaisseuran vankkumaton kannattaja.

– Hän seuraa myös Tapparan matseja, Hautamäki sanoo.

Hautamäen mukaan bändin uusi aikakausi on lähtenyt hyvin liikkeelle. Popeda on esittänyt jo kaksi keikkaa Tampereella.

– Ne menivät hyvin. Katsotaan, miten muu Suomi suhtautuu.

Costello Hautamäen kengät.
Hautamäellä on edelleen jalka kaasulla. Kuva: Tomi Hänninen/Chilipictures

Jälleen mestaruusjuhliin?

Hautamäen mukaan Popedalta nähdään ainakin 50-vuotiskonsertti. Tulevaisuuteen hän suhtautuu mielenkiinnolla.

Hän sai vastikään viestin 9–11-vuotiaiden lasten soitonopettajalta. He halusivat oppia soittamaan Matkalla Alabamaan.

– Lähetin pojille kovasti terveisiä, että olette valinneet hyvän ladun.

– Aloin miettimään, että he ovat nyt kymmenvuotiaita. Siihen on vähän reilu 50 vuotta, että Popeda täyttäisi 100 vuotta. Pojathan ovat vasta 60-vuotiaita siinä kohtaa. Kyllä se Popedan satavuotiskonsertti saattaa järjestyä, Hautamäki naureskelee.

Tappara voi varmistaa sunnuntaina kolmannen perättäisen Suomen mestaruutensa. Hautamäki kertoo, että hän on käynyt aika usein soittamassa Tapparan mestaruusjuhlissa.

– Pyyntö tulee aika nopealla varoitusajalla, mutta kaikki bändin jätkät ovat kyllä Suomessa. Toivotaan, että soitan, mutta en voi olla varma, että soittavatko he minulle.

– Se on aina kunniatehtävä. Kyllähän siellä pitää päästä soittamaan Mää ja Tapparan mies, Matkalla Alabamaan ja tietysti Kuuma kesä.

Kyle Platzer Costello Hautamäen vieressä.
Hautamäki oli soittamassa esimerkiksi vuoden 2022 Tapparan mestaruusjuhlissa. Kuva: Tomi Hänninen

Suosittelemme