Nelostielle suunnitellaan uutta varalaskupaikkaa Rovaniemellä – syynä lennoston tarve

Nelostielle halutaan rakentaa kokonaan uusi eritasoliittymä ja varalaskupaikka sekä leventää ja suoristaa valtatietä.

Lapin lennoston F/A-18 Hornet nousee ilmaan Norvajärven varalaskupaikalta
Uutta varalaskupaikkaa suunnitellaan, sillä Lapin lennosto tarvitsee Norvajärventien lisäksi myös toisen varalaskupaikan. Arkistokuva. Kuva: Vesa Vaarama / Yle
Eeva Kuivas

Nelostien yleissuunnittelu Rovaniemen pohjoispuolella alkaa. Lapin ely-keskus ja Väylävirasto suunnittelevat tien parantamista Napapiirin ja Apukan välillä.

Uusi varalaskupaikka alkaisi todennäköisesti Pajakylän paikkeilta, nykyisen Nelostien pohjoispuolelta, mahdollisimman läheltä lentokenttää, ja jatkuisi noin 2,5 kilometriä koilliseen.

– Siitä käydään vielä keskusteluja ja neuvotteluja, että missä se tarkkaan ottaen olisi, Lapin ely-keskuksen liikennejärjestelmäyksikön päällikkö Juha Tapio kertoo.

Hänen mukaansa uutta varalaskupaikkaa ollaan suunnittelemassa, sillä Lapin lennosto tarvitsee Norvajärventien lisäksi myös toisen varalaskupaikan.

Nelostietä on myös tarkoitus leventää ja liittymiä sekä geometriaa parantaa. Käytännössä se tarkoittaa, että tiestä tulee vähemmän mutkainen ja mäkinen.

Syynä on Nelostien kuuluminen yleiseurooppalaiseen TEN-T-liikenneverkostoon. Se on kattava tieverkko, jonka vaatimuksia tie ei nykyisellään täytä.

– Palvelutasoa pyritään nostamaan ja tekemään tie turvallisemmaksi, Tapio selittää.

Suunnittelualue alkaa Lentokentäntien liittymän eteläpuolelta. Risteykseen on tulossa ensi kesänä liikennevalot, mutta uudessa hankkeessa niiden tilalle suunnitellaan kokonaan uutta eritasoliittymää ramppeineen.

– Liikennevalot tarvitaan kuitenkin tähän hätään.

Autoja Lentokentäntien-Myllymäentien risteyksessä Rovaniemellä.
Lentokentäntien risteyksessä on tällä hetkellä nopeusvalvontakamera. Arkistokuva. Kuva: Sauli Antikainen / Yle

Suunnittelu ottaa ainakin viisi vuotta

Hankkeessa on kolme suunnitteluvaihetta; yleissuunnitelma, tiesuunnitelma ja rakentamissuunnitelma. Niistä kahteen ensimmäiseen on saatu EU-rahoitus.

Suunnittelu ottaa Tapion mukaan ainakin viisi vuotta. Aikaisintaan sen jälkeen päästäisiin rakentamaan, mikäli siihen saadaan rahaa.

Hankkeen tämän hetkinen, hyvin karkea kustannusarvio on noin 27 miljoonaa euroa.

– Tämä on kallista hommaa. Jää varmaan nähtäväksi, tuleeko rahoitus kokonaan Suomen valtiolta vai onko siihen mahdollista saada rahoitusta EU:lta, Tapio sanoo.

Napapiirin ja Apukan välisen tiejakson suurimmat ongelmat ovat tasoliittymien ruuhkautuminen työmatkaliikenteen aikaan ja heikentynyt liikenneturvallisuus.

Hankkeen tavoitteena onkin parantaa liikenteen sujuvuutta, turvallisuutta ja kuljetusten taloudellista tehokkuutta. Samalla kehitetään lentokentän ja Pajakylän yhteyksiä.

Tavoitteita, sisältöä ja alustavia toteutusvaihtoehtoja tullaan esittelemään yleisötilaisuudessa, jonka ajankohdasta ely-keskus kertoo ilmoittavansa myöhemmin. Yleissuunnittelun aikana järjestetään myös useampia vuorovaikutustilaisuuksia.

Suunnitelmista on myös mahdollista antaa palautetta koko suunnittelun ajan.

Suosittelemme