Maineikas Tate-galleria valitsi Outi Pieskin taidetta pysyvään kokoelmaansa: ”Nykyajan voimakkaimpia taiteilijoita”

Arvostettu nykytaiteen museo nostaa alkuperäiskansojen taiteen keskiöön näyttelyissään. Se kehuu Pieskin kuuluvan maailman kiinnostavimpien nykytaiteilijoiden joukkoon.

taiteilija Outi Pieski seisoo saamelaisasussa hapsutilataideteoksensa vieressä.
Taiteilija Outi Pieski seisoo tilateoksensa vieressä Tate St Ives -galleriassa, jossa hänen näyttelynsä sai suuren suosion. Kuva: Kirsi Crowley / Yle
Kirsi Crowley

ST IVES, BRITANNIA Nykytaiteeseen keskittyvän Tate-museoverkoston johto ei säästele kehuja taiteilija Outi Pieskille, jonka maagiset hapsuinstallaatiot ovat hurmaanneet yleisön ja taidekriitikot Britanniassa.

– Outi kuuluu mielestämme maailman voimakkaimpien ja kiinnostavimpien nykytaiteilijoiden joukkoon, sanoo Tate St Ivesin johtaja Anne Barlow.

Pieskin teokset ovat olleet esillä viime kuukaudet Tate St Ives -taidemuseossa. Barlow valitsi Pieskin näyttelyn museoon ja kävi jopa tapaamassa häntä Utsjoella.

Kuvassa on Tate-taidemuseon hankkima Outi Pieskin hapsuinstallaatio.
Taiteilija Outi Pieski kertoo, että hänen luomansa, Tate-gallerian hankkimat tilateokset kuvaavat henkistä metsää. Kuva: Kirsi Crowley / Yle

Maailmankuulu museoketju on valinnut näyttelyn päätteeksi kaksi Pieskin teosta pysyvään kokoelmaansa. Ne ovat tilateokset nimeltä Guržot ja guovvsat / Spell on You ja Skábmavuođđu / Spell on Me. Taten kokoelmaan pääsy on taiteilijoille aina merkkitapaus.

– Tämä on ensimmäinen kerta, kun saamelaistaiteilija on päässyt Taten pysyvään kokoelmaan. Olemme valtavan innostuneita siitä. Se tarkoittaa, että soolonäyttelyn lisäksi töitä voidaan näyttää kaikissa neljässä Tate-museossa Britanniassa, kertoo Barlow.

Hänen mukaansa museo aikoo myös hankkia lisää saamelaisteoksia.

Yle kävi seuraamassa Outi Pieskin helmikuussa avautuneen näyttelyn viimeistä viikonloppua St Ivesissa. Värikylläisiä teoksia kävi katsomassa runsaasti väkeä. Esillä oli tunnettujen tilateosten lisäksi hänen maalauksiaan.

Tate St Ives -gallerian johtaja Anne Barlow katsoo kameraan.
Tate St Ives -taidegallerian johtaja Anne Barlow pitää Outi Pieskin taiteen teemoja globaalisti tärkeinä. Kuva: Kirsi Crowley / Yle

Barlow'n mukaan Pieskin teosten taiteellisen voiman lisäksi myös saamelaiskysymysten ajankohtaisuus vaikutti valintaan.

– Työt puhuvat laajemmin ympäristökysymyksistä ja maaoikeudesta, jotka ovat kriittisen tärkeitä asioita tämän päivän maailmassa, Barlow kertoo.

Saamelaistaiteilija Jalvvi Niillas Holmberg veti myös yleisöä kuuntelemaan joikuja. Paikalla oli myös muita saamelaisia kulttuurivaikuttajia Pohjoismaista puhumassa saamelaisten asemasta.

Tate antaa äänen saamelaisille

Outi Pieski pitää Taten uutta linjaa tärkeänä eleenä, joka laajentaa tietoisuutta saamelaisten oloista globaalille tasolle.

– Tämä on selkeästi urani kohokohta. Pidän erityisenä sitä, että he ovat sitoutuneet hankkimaan arktisten alueiden alkuperäiskansojen taidetta kokoelmiinsa, Pieski ihastelee.

Kuvassa näkyy Outi Pieskin punainen hapsutilataideteos Tate St Ives -taidemuseossa.
Tate-gallerian johto sanoo Outi Pieskin lukeutuvan nykytaiteen voimakkaimpiin ja kiinnostavimpiin taiteilijoihin. Kuva: Kirsi Crowley / Yle

Yhteistyö Pieskin kanssa kuuluu Tate-taidemuseoiden verkoston uuteen strategiaan.

Museo tuo nyt paitsioon jääneiden alkuperäiskansojen taiteen valtavirtaan, koska sen esiintuomat kansojen olot ja ongelmat heijastavat globaaleja kysymyksiä.

– Huomaamme, että alkuperäiskansojen ajattelu ohjaa tämän hetken globaalia taiteen kenttää. Meidän täytyy heijastaa sitä kansainvälisessä kokoelmassamme, Britannian Tate-museoiden verkoston johtaja Maria Balshaw selitti Ylelle.

Balshaw saapui henkilökohtaisesti tervehtimään Pieskiä St Ivesissa.

Tate-gallerioiden johtaja Marie Balshaw keskustelee Outi Pieskin ja saamelaisten kanssa.
Tate-gallerioiden johtaja Maria Balshaw keskustelee Outi Pieskin ja saamelaisvieraiden kanssa Tate St Ivesissa. Kuva: Kirsi Crowley / Yle

Balshaw’n mukaan gallerioiden osallistuminen keskustelun herättelyyn on ajan henki, joka näkyy myös parhaillaan käynnissä olevassa nykytaiteen merkittävämmässä tapahtumassa, Venetsian biennaalissa.

Tate haluaa vahvistaa ääniä, jotka eivät pääse kuuluviin politiikassa ja mediassa.

– Mielestäni alkuperäiskansojen taiteilijoiden tulee johtaa keskustelua kulttuuriin ja maahan liittyvistä oikeuksista sekä toimista ilmastonmuutosta vastaan. Nykytaiteen museona me voimme auttaa jakamaan nämä keskustelut yleisön kanssa, Balshaw kertoo Ylelle.

Katso videolta, miten Outi Pieski kuvailee tilateoksiaan:

Vihreä siirtymä on kolonialismia

Outi Pieskin näyttelyssä yleisö on kuullut saamelaisten kohtaamista ongelmista. Maiden rajat ovat erottaneet saamelaiset Pohjoismaissa ja Venäjällä.

Kaivoshankkeista ei kysytä saamelaisilta. Outi Pieski puhuu muun muassa yhäkin jatkuvasta kolonialismista Pohjoismaissa.

– Vihreän siirtymän varjolla pyritään saamaan haltuun saamelaisten maa-alueita perustamalla esimerkiksi valtavan suuria tuulivoimapuistoja poronhoitoalueille, Pieski toteaa.

Jalvvi Niillas Holmberg esitti Outi Pieskin taidenäyttelyn päätösviikonloppuna joikuja brittiyleisölle. Hän sai raikuvat aplodit.
Jalvvi Niillas Holmberg esitti Outi Pieskin taidenäyttelyn päätösviikonloppuna joikuja brittiyleisölle. Tate-galleriat haluavat tuoda alkuperäiskansat kulttuurin keskiöön. Kuva: Kirsi Crowley / Yle

Maria Balshaw ylistää Pieskin työtä ja toivoo, että Suomessa ollaan ylpeitä sen pääsystä globaaliin kokoelmaan.

– Se on poikkeuksellisen voimakasta ja kaunista. Se näyttää toisenlaisen tavan käsittää maailmankaikkeus ja ihmiskunnan paikka siinä, hän sanoo.

Teos syntyi Britanniassa

Lontoosta katsottuna St Ivesin Tate-museo on kaukaisin Britannian neljästä Tate-näyttelytilasta. Se sijaitsee Britannian lounaiskärjessä, Cornwallissa.

Museo on kuitenkin merkittävä. Se syntyi St Ivesiin, koska meren rantakaupunki houkutti taiteilijoita ainutlaatuisella valollaan.

Museo haluaa vierailevilta taiteilijoilta yhteyttä St Ivesiin.

Kuvassa näkyy Outi Pieskin maalaus.
Outi Pieski käsittelee maalauksissaan muun muassa suhdetta maahan, ilmastokysymystä ja kaivostoimintaa saamelaisalueilla. Kuva: Kirsi Crowley / Yle

Outi Pieski loikin Tate-kokoelmiin päätyneistä hapsuteoksista toisen St Ivesissa, jossa hän vietti aikaa residenssissä ennen näyttelyään.

Taiteilija kuvaa, että teoksissa loimuavat sekä pohjoisen että St Ivesin valot.

– Ne muodostavat ikään kuin henkisen metsän, jonka sisälle katsoja voi mennä ja kokea sen ikään kuin kehollisesti, Pieski sanoo.

– Samalla tavalla kuin jos jokaisella meillä on metsässä tai luonnossa itselle tärkeä paikka, jossa voimme heijastaa omia kokemuksemme, taiteilija jatkaa.

British Museumilta halutaan sarvilakki takaisin

Pieski toi näyttelyssään esiin myös saamelaisesineiden palauttamisen, repatriaation tärkeyden.

Näyttelyssä oli esillä muun muassa Andy Warholin suuntaan kumartava teos saamelaisista sarvilakeista.

Kuvassa näkyy Outi Pieskin teos, jossa näkyy saamelaisia sarvilakkeja.
Outi Pieskin sarvilakki-aiheisia teoksia oli esillä Tate St Ives -galleriassa 10 helmikuuta – 6 toukokuuta 2024. Kuva: Kirsi Crowley / Yle

Pieski kertoo teoksen esittelevän hänen ja tutkija Eeva-Kristiina Nylanderin löytämiä sarvilakkeja, joita säilytetään Euroopan museoissa.

Sarvilakit katosivat Lapista 1800-luvun lopussa, kun vanhoilliset vallanpitäjät pitivät niitä pirun ilmentyminä.

Yksi lakeista on Lontoossa British Museumissa. Pieski ja Nylander pyysivät museolta lakkia lainaan näyttelyä varten.

Museo kieltäytyi vetoamalla siihen, että kahdeksan kuukautta ennen näyttelyn alkua tehty pyyntö oli liian myöhään. Sarvilakki makaa museon varastossa. Se ei ole edes näytteillä.

– Se kertoo siitä, miten alkuperäiskansoilla ei ole pääsyä oman kulttuuriperintönsä äärelle, Pieski pohtii keskustelua museon kanssa.

Kuvassa näkyy kaksi saamelaisten sarvilakkia Outi Pieskin taidenäyttelyssä Tate St Ives -taidemuseossa Englannissa.
Saamelaiset haluavat sarvilakit takaisin maailmalta, jonne ne päätyivät kun ne kiellettiin Suomessa. Nämä lakit olivat esillä Pieskin näyttelyssä Tate St Ives -taidemuseossa. Kuva: Kirsi Crowley / Yle

Pieski uskoo, että alkuperäiskansojen äänen vahvistuessa mahdollisuus saada elintärkeä kulttuuriperintö, oma historia takaisin vahvistuu.

– On vääjäämätöntä, että viimein myös nämä niin sanotut maailman museot, kuten vaikka British Museum tai Humboldt Forum Saksassa, joutuvat tai saavat osallistua esineiden palauttamiseen, Pieski sanoo.

Suosittelemme