Seinäjoki pyristeli eroon Visit Lakeudesta, matkailumarkkinointi mietitään uudelleen

Myös uuden Aalto-vierailukeskuksen perustaminen pistettiin toistaiseksi jäihin.

Lakeuden Ristin kellotapuli ja kirkko valaistiin Aalto Aesthetics-tapahtumassa.
Seinäjoki organisoi uudelleen matkailumarkkinointiaan. Tulevaisuuden tavoitteena on edelleen perustaa oma vierailukeskus Aalto-keskukseen. Kuva: Mirva Ekman / Yle
Anne Elhaimer

Seinäjoen matkailumarkkinointi organisoidaan uudelleen.

Kaupunki on päättänyt jättäytyä pois Visit Lakeuden toiminnasta, eikä se enää tämän vuoden jälkeen uusi yhtiön kanssa osakas- eikä palvelusopimusta. Samalla koko Visit Lakeuden toimintaedellytykset loppuvat.

Visit Lakeuden toimintaan on jo pitkään ollut tarkoitus saada mukaan laajasti Etelä-Pohjanmaan kuntia. Useista neuvotteluista huolimatta tässä ei ole onnistuttu.

Visit Lakeuden omistaa Into Seinäjoki yhdessä Seinäjoen kaupungin ja viiden muun kunnan kanssa. Muut kunnat ovat Lappajärvi, Alajärvi, Alavus, Soini ja Kuortane.

Tilalle Seinäjoki oli suunnitellut perustavansa Aalto Visitor Centerin eli Aalto-vierailukeskuksen. Perustamisella olisi valmistauduttu siihen, että Seinäjoki pääsee Unescon maailmanperintökohteeksi 12 muun Aalto-kohteen kanssa.

Taloudellisista syistä vierailukeskuksen perustamista lykätään kuitenkin myöhemmäksi. Perustamista varten olisi vaadittu 60 000 euron suunnitteluraha tälle vuodelle ja ensi vuodelle lisää 150 000 euroa.

Aiemmin Seinäjoen kaupunkikonsernilla on ollut kolme eri matkailutoimijaa: Visit Seinäjoki, Visit Lakeus ja Seinäjoki Congress Oy.

Uudelleenorganisoimisesta päätti kaupunginhallitus.

Suosittelemme