Postin aikeet voivat lihottaa kansainvälisiä jättejä suomalaisten yritysten kärsiessä, pelkää Medialiitto

Medialiiton mukaan joitakin ilmaislehtiä uhkaa Suomessa lakkauttaminen, jos Posti ei niitä enää jaa.

Lähikuva vaalean muovisen postilaatikon kannesta jossa olevassa tarrassa lukee ei mainoksia, kiitos. Kuvan oikeassa laidassa naisen käsi pitää kiinni kannesta.
Medialiiton mukaan journalistisia ilmaisjakelulehtiä voi jakaa, vaikka henkilöllä olisi mainoskielto. Liiton mukaan Postin perustelu ei ole pätevä. Kuvituskuva. Kuva: Jari Pussinen / Yle
Anu Leena Hankaniemi

Postin suunnitelmat ovat tulleet yllätyksenä sekä työntekijöille että Medialiitolle. Medialiitto on media-alan ja graafisen teollisuuden yritysten edunvalvontajärjestö.

Posti aloitti muutosneuvottelut, koska se suunnittelee lopettavansa osoitteettomat mainosjakelut ja ilmaislehtien jakelun vuoden 2025 alusta. Tämä voi johtaa 130 työntekijän vähennykseen.

Lisäksi Posti suunnittelee muutoksia Tampereen postikeskukseen, mikä voisi vähentää jopa 120 työpaikkaa.

Joitakin ilmaislehtiä uhkaa lakkauttaminen

Medialiiton toimitusjohtaja Jukka Holmberg kertoo, että uutinen tuli yllätyksenä. Päätös osuu pahasti hänen mukaansa etenkin kuluttajille maksuttomiin paikallisiin lehtiin, jotka ovat joko kokonaan tai pääosin Postin jakelun varassa.

– Monilla alueilla näille lehdille ei ole tarjolla toista, vaihtoehtoista jakelijaa. Käytännössä joitakin lehtiä uhkaa lopettaminen ainakin nykyisellä liiketoimintamallilla. Kaupunkialueilla onneksi on vielä muitakin jakelutoimijoita.

Holmbergin mukaan osoitteettomia lehtiä pitäisi kohdella eri tavalla kuin mainospostia.

– Kun valtio tukee sanomalehtien jakelua, jotta se on viisipäiväinen koko maassa, tulisi kaikkien lehtien päästä tähän Postin hoitamaan jakeluun mukaan.

Voitot globaaleille firmoille

Posti on perustellut muutosta esimerkiksi sillä, että moni kotitalous kieltää jakelun. Holmbergin mukaan Postin perustelu ei ole pätevä lehtien kohdalla.

– Kilpailu- ja kuluttajaviraston päätöksen mukaan journalistiset julkaisut saa jakaa myös mainoskieltotalouksiin.

Medialiiton mukaan Postin mainospostia sisältävän Postisen poistuminen on sikäli positiivinen asia.

– Lehtikustantajat ovat kokeneet sen hinnoittelultaan markkinahäiriköksi suhteessa lehtien jakeluhintoihin. Lisäksi Postin tehtäviin valtion jakeluyhtiönä ei alun alkaenkaan olisi pitänyt kuulua mainonnan myyminen.

Toisaalta tämä voi Holmbergin mukaan johtaa siihen, että kotimainen mainonta ja sen painaminen vähenee. Mainokset menevät vielä enemmän sosiaaliseen mediaan.

– Voittajia olisivat jälleen kerran globaalit digijätit.

Suosittelemme