Kaisantunnelin suulla on nyt uusia liikennemerkkejä – antaa etuajo-oikeuden pyöräilijöille

Tunnelin suulla menevät jalankulkijat ja pyöräilijä tunnistavat merkin sisällön, vaikka eivät ole sitä aiemmin nähneet.

Uusi pyöräilijöiden etuajo-oikeusliikennemerkki.
Liikennemerkki oikeuttaa pyöräilijöille etuajo-oikeuden. Kuva: Olli-Pekka Kursi / Yle
Saara Hirvonen,
Suvi Vesalainen

Helsingissä uuden kevyen liikenteen alikulkutunnelin, Kaisantunnelin, lähellä on harvemmin nähty liikennemerkki.

Se velvoittaa autoilijoita väistämään pyöräilijöitä eli pyöräilijöillä on etuajo-oikeus ajoradan ylittämiseen.

Merkki on molemmin puolin tietä ja tunneliin johtava reitti on korotettu.

– Autoilija ei voi olla huomaamatta, että polkupyöräilijöillä on tässä ylitysoikeus, sanoo ylikomisario Dennis Pasterstein Helsingin poliisista.

Pastersteinin mukaan myös risteävälle kevyen liikenteen väylälle on laitettu kolmio.

– Baanaa pitkin kulkevilla on etuajo-oikeus kaikkiin muihin liikennemuotoihin nähden. Liikenteessä on kuitenkin aina voimassa varovaisuusperiaate eli muut liikenteenkäyttäjät tulee huomioida. Kenenkään päälle ei saa tahallisesti ajaa, oli liikennemerkki mikä tahansa.

Kyseisessä paikassa liikkuu jalankulkijoita, pyöräilijöitä ja autoilijoita, kukin erilaisella nopeudella, mikä lisää vaaratekijöitä.

– Kun liikkujat eriytetään omille väylilleen, se näkyy lopputuloksena: vähemmän onnettomuuksia, vähemmän liikennekuolemia ja loukkaantuneita. Toivottavasti eriyttäminen auttaa tässäkin kohtaa.

Pastersteinin mukaan päärautatieaseman edessä Kaivokadulla liikkuu noin 20 000 autoa vuorokaudessa.

Liikennemerkit risteyksessä.
Uuden alikulun luona myös risteävälle kevyen liikenteen väylälle on lisätty kolmio, joten Baanaa pitkin liikkuvilla on etuajo-oikeus. Kuva: Olli-Pekka Kursi / Yle

Petri Karhula tuli tiistaina tutustumaan uuteen alikulkutunneliin ihan tarkoituksella.

– Tuntui ihan hienolle. Fillariparkki näytti olevan vielä vaiheessa. Tämä oikaisee kivasti, kun ei tarvitse kiertää steissiä toiselta puolelta.

Petri Karhula pitää uutta tunnelia hyvänä. Hän hymyilee kuvassa kameralle, taustalla on keskustakirjasto Oodi.
Petri Karhula ei ole aiemmin nähnyt uutta liikennemerkkiä, mutta tunnistaa sen sisällön: autoilijoiden on väistettävä pyöräilijöitä. Kuva: Suvi Vesalainen / Yle

Emma Uusi-Kokko ja Okko Saastamoinen kävelivät tunnelin edestakaisin.

– Aika hyvä fiilis, vähän hämmentää kaiuttimista tuleva lintujen laulu. Ehkä sillä on jokin funktio, Saastamoinen sanoo.

Uusi-Kokon mielestä äänimaisema on hauska ja luo tunteen siitä, että tunnelssa kulku ei ole ihan arkipäiväinen juttu.

Saastamoinen kertoo, ettei ole laiskuuttaan vielä testannut tunnelia pyörän kanssa. Uusi-Kokon pyörä puolestaan vaatii kunnostamista, joten hän pääsee ajamaan ehkä vasta kesällä.

Kumpikaan ei ole nähnyt uutta liikennemerkkiä aiemmin.

Okko Saastamoinen ja Emma Uusi-Kokko kävelivät uuden Helsingin keskustan alikulkutunnelin edestakaisin.
Okko Saastamoinen ja Emma Uusi-Kokko tutustuivat tunneliin kävellen. Saastamoisen mielestä uusi tunneli parantaa liikkumista rautatieaseman lähellä, kun tunnelin kautta pääsee sukkelasti toiselle puolelle. Kuva: Suvi Vesalainen / Yle

Myllypurolainen Timo Laitinen on ehtinyt testaamaan alikulkutunnelin ja on tyytyväinen.

– Tämä on hieno ratkaisu, todella upea. Sillä ei ole merkitystä, että matka lyhenee 600 metriä vaan sillä, että rautatieaseman edusta on aina niin tukossa pyöräilijöistä, kävelijöistä, autoista. Siinä pitää melkein taluttaa pyörää.

Laitinen antaa tunnelille täyden kympin.

– Todella hyvä parannus.

Pyöräilijä nojaa polkupyöränsä tankoon seisten. Takana näkyy keskustakirjasto Oodi.
Timo Laitiselle uuden liikennemerkin sisältö on tuttu, mutta hänkään ei muista nähneensä sellaista muualla. Kuva: Suvi Vesalainen / Yle

Suosittelemme