Vaasan Ukkokarin sillasta tulee suunniteltua pienempi – taloustilanne pakottaa kaupungin muuttamaan suunnitelmiaan

Ukkokari saa todennäköisesti siltansa, se on todennäköisesti vain suunniteltua pienempi. Näin sanoo Vaasan kaupungin kunnallistekniikan johtaja Jukka Talvi.

Porträttfoto av man i blå kavaj
Jukka Talvi uskoo, että Ukkokarilel on mahdollista saada silta kaupungin budjetoimalla summalla, mutta silloin sillasta tulee pienempi kuin alun perin suunniteltu. Kuva: Kim Blåfield / Yle
Merja Siirilä,
Moa Mattfolk

Vain kapea salmi erottaa pienen Ukkokarin saaren mantereesta Vaasan Västervikissä.

Sillan suunnittelu on ollut jo vuosia työn alla, ja vuonna 2017 kaupunki haki rakennuslupaa. Vaikka lupa myönnettiin, suunnitelmat törmäsivät valituskierteeseen.

Kaupunki voitti valitusprosessin, mutta tällä kertaa kyse on rahasta. Muutamassa vuodessa sillan hintalappu on muuttunut täysin.

Vuonna 2017 sillan Ukkokarille arvioitiin maksavan noin 100 000 euroa. Vaasan kaupunki on budjetoinut vuoden 2024 talousarviossaan sillan rakentamiseen 150 000 euroa.

Tarjouspyynnön jälkeen on selvinnyt, että minimitarjous on 274 717 euroa. Kokonaiskustannusten arvioidaan nousevan jopa 350 000 euroon.

Tämä summa on mahdoton Vaasan kaupungille, joka päätti hiljattain laajasta säästöohjelmasta.

Kaupunkiympäristölautakunnan kokouksen ehdotuksena tänään kokouksessa on keskeyttää siltatyöt ja etsiä sen sijaan kustannustehokkaampaa ratkaisua.

Kokouksen valmistelusta vastaa Vaasan kaupungin kunnallistekniikan johtaja Jukka Talvi. Hän muistuttaa, että päätökset tekevät lautakunnan luottamushenkilöt, mutta toteaa, että järkevin ratkaisu lienee se, että kaupunki rakentaa suunniteltua pienemmän sillan.

– Olimme suunnitelleet sillan sekä huolto- että pelastusliikenteelle, jolloin se olisi hieman tukevampi kuin pelkkään sinne saareen kävelemiseen, Talvi kertoo Yle Österbottenille.

Ukkokarille ei kuitenkaan ole katuverkkoa. Saari on suunniteltu virkistysalueeksi, ja kaupungin suunnitelmiin kuuluu luontopolun rakentaminen. Talvi kertoo, että saari ei siis tule toimeen ilman huoltoliikennettä.

– Rakentamalla jotain pienempää tai pienentämällä sillan kantavuutta saamme hinnan alas.

Vaasan kaupunki on jo tehnyt valmistelevia töitä sillan rakennuspaikalla. Siltapenger on rakennettu rumpuputkilla, jotka varmistavat veden sujuvan virtauksen työmaalla.

Ravintoloitsijat toivovat ratkaisua

Ukkokarilla on toiminut vuodesta 2018 lähtien myös ravintola, jota pyörittää yrittäjäkaksikko Juuso Ahola ja Marko Latvala.

Sillan rakentaminen ei ole toistaiseksi häirinnyt ravintolan toimintaa, Ahola sanoo.

– Ensinnäkään siltaa ei rakenneta meidän vuoksemme, vaan helpottamaan ulkoilualueelle pääsyä. On vähän hassua, että alun perin suunnittelimme rakentavamme ravintolamme Kynsiluotoon, mutta kaupunki kannusti meitä rakentamaan tänne, koska tänne tulee silta.

Siitä on kulunut muutama vuosi, Ahola sanoo. Siltaa odotellessa veneettömät asiakkaat ovat päässeet ravintolaan Aholan ja Latvalan itse keksimän köysilautan avulla. Se on nyt poistettu, jotta on saatu tilaa kaupungin rakennustöille.

Vaasan kaupungin Jukka Talvi ei ole erityisen innostunut ajatuksesta käyttää nykyistä siltapengertä vaellusreittinä Ukkokarille.

– Se on rakennustyömaa, joten emme halua, että ihmiset liikkuvat siellä. Ravintolalle se on väliaikainen paluu vanhoihin tapoihin, että Ukkokarille pääsi veneellä. Yritämme varmaan saada sillan paikoilleen jo tänä vuonna, koska budjetoidut varat ovat tälle vuodelle. Nähtäväksi jää, millaisen päätöksen hallitus keskiviikkona tekee, mutta toivon, että saisimme uuden tarjouskierroksen mahdollisimman pian, Talvi kertoo.

Artikkeli on käännös Yle Österbottenin toimittajan Moa Mattfolkin artikkelista: Bron till Gubbgrundet i Vasa måste bli mindre än planerat – ekonomin tvingar staden att ändra sina planer

Suosittelemme