Mirka Rautio maksoi tuhansia euroja sängystä, jota ei koskaan tullut – lopulta hän meni makaamaan kaupan sänkyyn

Lux Beds From North Oy:llä on ollut vaikeuksia toimittaa asiakkaille heidän maksamiaan sänkyjä. Osa asiakkaista on turvautunut epätavallisiin keinoihin painostaakseen yritystä.

Selfie henkilöstä testaamassa LuxBedsin sänkyä. Taustalla LuxBedsin mainoksia
Mirka Rautio protestoi toimittamatta jäänyttä sänkyä menemällä myymälän sänkyyn makaamaan. Hän otti myymälässä selfien. Kuva: Kollaasi: Miia Anttila / Yle, Kuvat: Mirka Rautio, LuxBeds
Veli-Pekka Hämäläinen

Kiistellyn huonekaluliikkeen Lux Beds From North Oy:n asiakkaat kertovat Ylelle jopa kuukausien väännöstä rahojen saamiseksi takaisin purettujen kauppojen jälkeen.

Yle kertoi aiemmin tänään, että sänky-yrityksestä on tullut viranomaisille poikkeuksellisen paljon yhteydenottoja alkuvuonna.

Useimmissa tapauksissa kyse on siitä, että tuhansien eurojen arvoisen sängyn toimitus myöhästyy huomattavasti sovitusta toimitusajasta. Kun asiakkaat haluavat purkaa kaupat toimitusvaikeuksiin vedoten, yritys ei välttämättä maksa rahoja takaisin.

12 Lux Bedsin asiakasta lähetti Ylen MOT-toimituksen nähtäväksi maksukuitit toimittamatta jääneistä sängyistä. Osa heistä on yrittänyt karhuta rahojaan takaisin poliisin, osa käräjäoikeuden kautta.

Mäntsäläläinen Mirka Rautio päätti valita epätavallisen keinon oltuaan ensin vähintään kymmeniä kertoja yhteydessä yritykseen. Hän marssi Lahden Renkomäessä sijaitsevaan myymälään sisään viltin ja termospullon kanssa.

– Olen maksanut sen sängyn. Joten jos en voi maata siinä kotona, makaan siinä liikkeessä. Ja makaan siellä tasan niin kauan, että olen saanut sängystä rahat takaisin, Rautio kertoo.

Toimitukset viivästyneet huomattavasti luvatusta

Kilpailu- ja kuluttajaviraston mukaan kuluttaja voi vaatia kaupan purkua ja rahoja takaisin, jos tuotetta ei toimiteta kohtuullisessa lisäajassa.

MOT:n näkemissä tilausvahvistuksissa Lux Beds on luvannut toimittaa sängyt esimerkiksi 45–60 päivän sisällä tilauksesta. Todellisuudessa monet asiakkaat ovat odottaneet tuotteita kuukausia pidempään.

Esimerkiksi Rautio tilasi sängyn lokakuussa. Helmikuussa hänelle kerrottiin, että toimitus olisi mahdollisesti huhtikuussa.

Kollaasi LuxBeds-yrityksen mainoksista.
Lux Bedsistä on tullut viranomaisille paljon valituksia, vaikka yrityksellä on vain yksi myymälä ja verkkokauppa. Se mainostaa ahkerasti sosiaalisessa mediassa. Kuva: Kollaasi: Miia Anttila / Yle, kuvat: Lux Beds

Selitykset viivästyksille ovat vaihdelleet.

– Kaikki meriselitykset on kuultu. Kerran sanottiin jo, että sänky on valmis, mutta se oli marras–joulukuussa, sanoo yksi asiakkaista, Tuija Kaisla.

Kaisla ei ole ainoa: useassa muussakin tapauksessa asiakaspalvelu on kertonut viivästyneen sängyn olevan jo lähes toimitusvalmiina. Myöhemmin tämä on osoittautunut vääräksi tiedoksi.

Rautio sai rahat takaisin

Mirka Rautio meni protestoimaan Lux Bedsin myymälään ensimmäisen kerran viime perjantaina. Hän makasi siellä arvionsa mukaan 1–1,5 tuntia.

Maanantaina hän saapui myymälään uudelleen. Pian sen jälkeen rahat ilmestyivät hänen tililleen. Lux Bedsin edustaja tosin kertoi Rautiolle, että vilttiprotesti ei johtanut rahojen palauttamiseen, vaan asiasta oli päätetty jo aiemmin.

Raution mukaan hän ilmoitti purkavansa kaupat helmikuussa. Kuluttajansuojalain mukaan myyjän on palautettava rahat viimeistään 14 vuorokauden kuluessa kaupan purusta. Rautio oli maksanut sängystä noin 2 500 euroa.

Yle on tarkistanut Raution tarinaa hänen tallentamistaan äänitteistä ja pankkikuiteista. Lux Beds ei kommentoi yksittäisen asiakkaan tapausta, mutta sanoo, että ”myymälässä makoileminen ei edistä hyvityksiä tai toimituksia”.

Kovaa kritiikkiä viranomaisille

Tämän jutun kirjoittamisen aikana toinenkin MOT:lle tietoja lähettänyt Lux Bedsin asiakas sai rahansa takaisin. Sitä ennen hän oli ehtinyt reklamoida suoraan yritykseen, valittaa kuluttajaviranomaiselle ja tehdä rikosilmoituksen poliisille.

Rautio ei ole lainkaan tyytyväinen siihen, miten viranomaiset ovat toimineet Lux Bedsin asiassa.

– Minun mielestä ne eivät ole tehneet mitään.

Esimerkiksi Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV) ehti saada alkuvuonna lähes 60 yhteydenottoa Lux Bedsin toiminnasta, ennen kuin se varoitti kuluttajia yrityksestä. Virasto julkaisi Lux Bedsistä tiedotteen.

KKV:stä kerrotaan, ettei virastolla ole nopeita ja tehokkaita keinoja yritysten toimintaan puuttumiseen. Tällä hetkellä KKV seuraa, miten sen julkaisema tiedote vaikuttaa tilanteeseen.

Korjaus 28.3. kello 16:15: Artikkeliin on tarkennettu, että KKV varoitti kuluttajia yrityksestä 60 yhteydenoton jälkeen. Aikaisemmin artikkelissa luki, että KKV reagoi asiaan vasta 60 yhteydenoton jälkeen.

Suosittelemme